Tik in (vermoedelijk) aandrijflijn bij warme start

Gestart door Vulk, 16-07-2015 10:45:07

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Enkele weken terug was ik op een rijtraining en daar merkte ik dat de auto tikte de eerste minuut na het starten (warme motor).
Daarna ging het tikken weg. Ik dacht aanvankelijk aan de klepstoters, maar deze zijn nieuw, het geluid is ook anders.

De laatste dagen heb ik wat geëxperimenteerd en dit zijn de symptomen:
- Het gebeurt enkel met warme motor, bij koude motor gebeurt het niet.
- Het duurt enkel (ongeveer) de eerste minuut van de rit.
- Koppeling intrappen = geluid weg
- Koppeling intrappen en de motor op toeren houden (of gas bijgeven) = geluid blijft weg.

Zelf zit ik te denken aan een homokineet of iets dergelijks. Kan dat of zijn er andere delen die dit kunnen veroorzaken? Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft. Al blijft het moeilijke van op afstand natuurlijk.

leons850

Heb je het alleen rijdend of ook als je stil staat?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Vulk

Alleen rijden. Auto startten, alles normaal. Van zodra ik begin te rijden begint het getik.

cornelis-b

Het lijkt mij dat als het een homokineet is dat het dan niet na 1 minuut spontaan over is, komt het niet uit de bak, olie misschien controleren?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Versnelling maakt niet uit.
Bal is amper vijf jaar oud dus die is het normaal niet. Druklaagtechniek hoor ik ook stationair rammelen.

The Volvoboy

Mij klonk het als een lekke uitlaatspruitstukpakking.... Maar dan zou je het ook moeten horen met koude motor.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Vulk

Die is wel degelijk lek ja, maar hoor je dat tikken tijdens het rijden? :o

Dit is overigens de pakking tussen het blok en het spruitstuk, toch? Tussen turbo en spruitstuk hoort er geen pakking, al bestaan ze wel?