Gechipt of niet...

Gestart door Kees Flodder, 25-07-2015 18:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Kees Flodder

Piet, dat slangetje heb ik nieuw gemonteerd.

Johann

Citaat van: Kees Flodder op 25-07-2015 23:05:50
Johann, ik heb even gevoeld; wastegate is super gangbaar.
Ik zit me nu wel te bedenken dat ik de actuator welliswaar nieuw is, maar van een 15G afkomt..
Kan dit invloed hebben?

15G heeft een slappere WG actuator ja. Anders zet een slag bij op de schroefdraad, misschien twee, een kijk even of het beter gaat.

daanium

Misschien mag je eens in een standaard T5 rijden, van een forumgenoot ofzo?
Het verschil van een chip met 310pk is duidelijk voelbaar/merkbaar tegenover de standaard 239pk
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Johann

Ik kan niet voelen wat de auto doet maar sloom onder de 3500 en niet op druk komen lijkt mij toch iets van timing. Zeker dat de nokkenassen niet een tandje te laat staan?

Kees Flodder

Klink al een mooi klusje om de zondagochtend mee te beginnen!
Ik heb nog een gebruikte voor een 16T liggen, die ga ik erop zetten.

Heren alvast bedankt voor jullie hulp.

Kees Flodder

Hij is niet super sloom onder de 3500 toeren, maar de 850T-5 welke ik een paar jaar geleden had was (volgens mijn herrinering) vlotter.

razorx

En niet lullig bedoeld: Een vorige eigenaar kan er wat pk's bij fantaseren.
Denkt b.v. een open luchtfilter belooft dit volgens de fabrikant e.t.c.
Heb je ook een uitdraai van die pk's gekregen?

Kees Flodder

Nope, niks gekregen.
De slotbout bij de ecu is wel weg, maar dat zegt natuurlijk weinig.
De vorige eigenaar heeft hem ook "zo" gekocht.

Piet

Citaat van: Kees Flodder op 25-07-2015 23:13:57
Hij is niet super sloom onder de 3500 toeren, maar de 850T-5 welke ik een paar jaar geleden had was (volgens mijn herrinering) vlotter.

Butt dyno's zijn wel de meest onbetrouwbare dyno's  ;D

Kees Flodder

razorx

Hier heeft Piet een serieus punt.

Even wat uitleg: Stel een tune komt er abrupt in. Oh wat lijkt dat gruwelijk snel op te komen en te accelereren.
Totdat die zelfde wagen gepasseerd wordt door een wagen met een geleidelijke maar eerder beginnende drukopbouw.

Die "voelt" als je er in zit minder snel, maar is sneller.

De echte kunst zit hem in een vroegere vermogensopbouw en toch de boel heel laten.

Op zich zou ik dat getal van die pk's vergeten. Al tune ik zelf, voor mijn eigen wagen, pk's betekenen niet veel behalve voor F1 wagens die alleen op hoge toeren rijden.
Voor een gemiddelde getunede wagen is een max druk van 0,9 รก 1 Bar heel normaal.

Conservatieve maar veilige waarde mits goed gedaan.
Het is vooral wat jij wilt. ;)

Het getal van die zoveel pk's, of de wagen eerst op orde hebben als dat niet al gedaan is.
Ik ken je niet dus ik weet ook niet wat belangrijk voor je is.

Kees Flodder

Pk's zeggen me niet zoveel en die "310 Rica pk" geloof ik sowiezo niet.
Voor mij belangrijk is een lekker rijdende auto met mooie vermogensopbouw.
Belangrijk hierin vind ik koppel, ook wat lager in de toeren.
Op dit moment heb ik het gevoel dat er veel "lag" is en dan ineens turbodruk.

Om deze reden was ik benieuwd naar de standaard turbodruk en van andere auto's met Rica tune, om het simpele feit dat nummers makkelijk te vergelijken zijn.

Piet

De Rica tunes die ik heb gezien vind ik zich niet echt kenmerken door een mooie vermogensopbouw.
Turbo wil vrij plotseling inkomen bij die tunes.
Het is natuurlijk een beetje ook wat je prettig vind.

Kees Flodder

Kon het niet laten en heb even de actuator verwisseld met degene die op de auto zat toen ik hem kocht.
Ook deze sttat op "halve maan" maar helaas geen verschil merkbaar tov de andere actuator.

Kees Flodder

Zo, vanmorgen vroeg opgestaan en eens gaan rijden samen met mn vader, deze keer ben ik op de passagiersstoel gaan zitten zodat ik de turbodrukmeter goed  in de gaten kon houden.

Waarnemingen: eerste versnelling 0.5 bar, tweede versnelling 0.8-0.9bar, derde versnelling bij 3500 rpm ongeveer 0.8-0.9 bar en rond de 4500rpm 1.0-1.1 bar.

Mn vader vond het een spektakel om mee te rijden (zelf rijdt hij een S60 2.4T geartronic) en vond hem niet traag onder de 3500rpm. Misschien vind ik van wel omdat ik nogal eens met zijn S60 rijd.

Waar ik nog steeds over twijfel is de turbodruk in de eerste versnelling: waarom is deze niet hoger dan 0.5 bar? Ik heb op alle mogelijke manieren geprobeerd op te trekken, dus rustig en snel, maar de druk komt niet boven de 0.5 bar.