Gechipt of niet...

Gestart door Kees Flodder, 25-07-2015 18:59:02

Vorige topic - Volgende topic

Kees Flodder

Korte intro: sinds een half jaar heb ik een C70 T5 van 1998, deze auto heeft 10 jaar stilgestaan wegens motorschade. Na veel werk het afgelopen half jaar is de auto nu weer rijdbaar en heb ik er inmiddels een aantal km mee gereden.

Toen ik de auto kocht vertelde de vorige eigenaar dat de auto voorzien is van 310 pk Rica software. Ook zit er een 3" downpipe, 2,5" catback en een open lichtfilter op.

Ik twijfel er echter aan of de auto echt daadwerkelijk gechipt is, reden hiervoor is de turbodruk:
In de eerste versnelling max 0.5 bar, in de tweede versnelling 0.7 bar en in de derde 0.8-0.9 bar.
Ook vind ik de auto onder de 3500 traag aanvoelen.

Motorisch is de motor geheel gereviseerd en alle aanbouwdelen zijn nieuw. Enige mankement op dit moment is een kapotte ABS controller.

Wellicht kan iemand hier mee meer vertellen over de turbodruk icm Rica software?

Vulk

Ik zou er niet van verschieten mocht je minder vermogen hebben door die defecte ABS-controller.

Jurijn R

Citaat van: Vulk op 25-07-2015 19:04:17
Ik zou er niet van verschieten mocht je minder vermogen hebben door die defecte ABS-controller.

Niet voelbaar.

Johann

0.9 bar is hoger dan standaard.
Kijk eens of de TCV goed aangesloten is.

Rood op de compressor, geel op de wastegate en blauw op de inlaatbuis.

Zou ook nog kunnen dat de nokkenassen van tijd staan.

Jurijn R

of een Wastegate die erg strak staat?

Kees Flodder

TCV zojuist gecontroleerd; is goed aangesloten.
nokkenassen heb ik met Volvo-tool op tijd gezet.
Wastegate staat op halve maam.

Piet

Rica tunes kemerken zich wel een beetje door wat later en plots inkomen van de turbo.
Als ie daadwerkelijk 310 pk zou hebben is 0.9 bar wel wat weinig. Standaard doen ze ongeveer 0.7 bar.

Kees Flodder

Maar is dan ook een kenmerk dat de turbodruk verschillend is per versnelling?
De motor loopt werkelijk schitterend en wanneer er eenmaal turbodruk inkomt is hij lekker vlot, maar dan nog heb ik niet het gevoel in een gechipte auto te rijden.

Wie weet wat de turbodruk bij een standaard c70 T5 is en wat de druk bij een Rica chip is?

Piet

Zoaks ik al zei: standaard 0.7 bar. Gechipt bij een 16T meestal 1.1 a 1.2 bar.
Het is inderdaad wel mogelijk de tune zo te maken dat je verschillende drukken krijgt bij verschillende versnellingen, maar of Rica dat ook daadwerkelijk gedaan heeft ?

Kees Flodder

Sorry Piet, had je laatste zin niet gelezen. Denk dat we tegelijk aan het typen waren.

Piet

Johann

Citaat van: Kees Flodder op 25-07-2015 21:31:44
Wastegate staat op halve maam.

Misschien even los halen en kijken of de klep soepel z'n werk doet.
RICA zou bij mijn weten vanaf 2500 aardig rap in moeten komen qua turbodruk.

Johann

Citaat van: Kees Flodder op 25-07-2015 22:45:32
Maar is dan ook een kenmerk dat de turbodruk verschillend is per versnelling?

1ste heeft beperking.
2de komt niet helemaal op druk als je snel door de toeren gaat.
3de en hoger zijn lang genoeg om volledig op druk te komen. 

Piet

Berucht is ook een scheurtje in het slangetje naar de stationairregelaar.
Die zie je soms bijna niet, bij knijpen in de slang worden ze soms pas zichtbaar.
Geeft wel zo'n beetje deze symptomen.

Kees Flodder

Johann, ik heb even gevoeld; wastegate is super gangbaar.
Ik zit me nu wel te bedenken dat ik de actuator welliswaar nieuw is, maar van een 15G afkomt..
Kan dit invloed hebben?