Gechipt of niet...

Gestart door Kees Flodder, 25-07-2015 18:59:02

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Omdat hij in de 1e begrenst is !  Dat is nu al een aantal keren gezegd...

Kees Flodder

Bedankt voor je belerende reactie Dirk, maar dat had ik natuurlijk ook al gelezen.
Ik had echter nog geen reactie van iemand met eenzelfde Rica tune die deze turbodruk kon bevestigen.

rappendaf

Er word over 1ste 2de 3de versneling gepraat .Maar hebben we het hier over at of mt .En de rica chip met dp gaat nooit 310 pk geven 2 bekenden hebben dit gehad met een s70 t5 .1 had 262 andere 259 pk je wint een hoop nm koppel maar 310 pk NOOIT .Trouwens volvo en biltunig.se hebben eind jaren 90 dacht ik 10 tuners laten komen om een t 5 te laten chippen zelfde auto zelfde bank zelfde dag .er was er geen EEN die 260 pk haalde met enkel de chip.Maar in elk geval een chip als het goed gedaan is voel je en goed mvg raf
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Kees Flodder

Is een MT
Die 310 pk geloof ik ook niet in, maar zo wordt deze "tune" nu eenmaal genoemd.

Piet

:) Bljft een misverstand dat met koppel en vermogen. Koppel en vermogen zijn onlosmakelijk mathematisch met elkaar verbonden. Geen koppeltoename zonder vermogenstoename. Als het koppel bij een bepaald RPM 2x zo hoog wordt wordt het vermogen daar ook 2x zo hoog.
Je kan dus niet een toegenomen koppel hebben zonder vermogenstoename.
Tenzij je alleen maar denkt in piekvermogen, maar ja da's maar 1 klein puntje in de grafiek, in welk punt je dan dus ook geen koppeltoename hebt  :)

Pk cijfers moeten altijd met een flinke korrel zout worden genomen, zeker. Zo zal geen twee banken dezelfde uitkomst geven. Maar nog geen 20 pk winst (van 240 naar nog geen 260) met alleen chippen is wel erg somber. De turbodruk  gaat toch van 0.7 naar 1.1 bar Een 16T zit dan nog steeds in zijn efficiency range. Daarmee zal je met een verder standaard maar nog gezonde motor met verder standaard appendages de 280 (krukas) pk wel moeten kunnen halen.
Tenzij de pk's bij genoemde test wiel pk's waren?

Ik krijg steeds meer de indruk dat er niet zo heel veel mis lijkt te zijn met je vermogen. De turbodruk wordt in de eerste versnellingen door de software (bij standaard instellingen) begrensd. Je kan die begrenzing wel verwijderen uit de software maar de meeste tuners zullen dat denk ik niet doen, 1.1 bar in de 1e versnelling kost je alleen maar je voorbanden  ;D
Je haalt 1.1 bar wat toch een redelijk normale druk is voor een getunede volvo met een 16T
Daar komt nog bij dat de beleving (is subjectief dus) van vermogen in een C70  wat anders is dan in een 850.

cornelis-b

Citaat van: Kees Flodder op 26-07-2015 11:09:38
Is een MT
Die 310 pk geloof ik ook niet in, maar zo wordt deze "tune" nu eenmaal genoemd.

RICA heeft dit ooit gehaald met een vlam nieuwe 850 in het verleden onder de meest gunstige omstandigheden. Met een RICA tune is 285PK mogelijk als de motor in zeer goede staat is.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

rappendaf

Citaat van: Piet op 26-07-2015 11:50:39
:) Bljft een misverstand dat met koppel en vermogen. Koppel en vermogen zijn onlosmakelijk mathematisch met elkaar verbonden. Geen koppeltoename zonder vermogenstoename. Als het koppel bij een bepaald RPM 2x zo hoog wordt wordt het vermogen daar ook 2x zo hoog.
Je kan dus niet een toegenomen koppel hebben zonder vermogenstoename.
Tenzij je alleen maar denkt in piekvermogen, maar ja da's maar 1 klein puntje in de grafiek, in welk punt je dan dus ook geen koppeltoename hebt  :)

Pk cijfers moeten altijd met een flinke korrel zout worden genomen, zeker. Zo zal geen twee banken dezelfde uitkomst geven. Maar nog geen 20 pk winst (van 240 naar nog geen 260) met alleen chippen is wel erg somber. De turbodruk  gaat toch van 0.7 naar 1.1 bar Een 16T zit dan nog steeds in zijn efficiency range. Daarmee zal je met een verder standaard maar nog gezonde motor met verder standaard appendages de 280 (krukas) pk wel moeten kunnen halen.
Tenzij de pk's bij genoemde test wiel pk's waren?

Ik krijg steeds meer de indruk dat er niet zo heel veel mis lijkt te zijn met je vermogen. De turbodruk wordt in de eerste versnellingen door de software (bij standaard instellingen) begrensd. Je kan die begrenzing wel verwijderen uit de software maar de meeste tuners zullen dat denk ik niet doen, 1.1 bar in de 1e versnelling kost je alleen maar je voorbanden  ;D
Je haalt 1.1 bar wat toch een redelijk normale druk is voor een getunede volvo met een 16T
Daar komt nog bij dat de beleving (is subjectief dus) van vermogen in een C70  wat anders is dan in een 850.
Bilsport hat zusammen mit Volvo in der Ausgabe 1-2 1997 so einen Test gemacht. Eingeladen waren 10 Tuner wovon am Ende nur zwei die Aufgabe (Tuning durch Tausch des Steuergerätes bei einem S70T5 mit M4.4) erfüllen konnten: TME und BSR. Das unveränderte Fahrzeug lieferte 247PS und 347 NM. Beide Tuner erreichten 256PS, BSR 435 NM und TME 422NM. Bei beiden wurde innerhalb kürzester Zeit unzulässig hohe Temperaturen im Abgaskanal gemessen. BSR behauptete mit seinen dynamische Testmethoden höhere Leistungen gemessen zu haben wogegen TME nicht besonders überrascht war, das ohne gleichzeitigen Tausch der Auspuffanlage nicht mehr herauskam. Letzten Ende bestätigt das nur noch mal, das ohne Änderungen an der Abgasanlage Leistungen von >260PS kaum zu erreichen sind.
   C70 t5 23 T

rappendaf

C70 t5 23 T

rappendaf

Of het klopt weet ik niet .maar volgens mij is 35 pk zowat de  grens wat je kunt halen zonder andere turbo enz .Er zullen wel uitzonderingen zijn maar ik geloof enkel wat ik zie.ik Ga volgende week ergens een meeting laten doen als de tijd het toe laat Zaterdag heb ik een afspraak met schutten .En zou het verschil willen weten .maar dan zou het het zelfde weer luchtvochtigheid temp enz moeten zijn anders gaat het moeilijk worden om exakt tevergelijken
   C70 t5 23 T

Kees Flodder

Rappendaf, bedankt voor je theorie maar daar gaat dit topic niet over.
Zoals je heb kunnen lezen gaat het me niet om topvermogen maar om turbodrukken in verschillende versnellingen. ik wilde weten of de auto gechipt is of niet.
Dat hij misschien maar 270pk heeft (niet ondenkbaar met downpipe en catback + software) ipv 310 zal me worst wezen.

Johann

Citaat van: Kees Flodder op 26-07-2015 17:21:46
Rappendaf, bedankt voor je theorie maar daar gaat dit topic niet over.
Zoals je heb kunnen lezen gaat het me niet om topvermogen maar om turbodrukken in verschillende versnellingen. ik wilde weten of de auto gechipt is of niet.
Dat hij misschien maar 270pk heeft (niet ondenkbaar met downpipe en catback + software) ipv 310 zal me worst wezen.

Zoals ik al eerder aangaf zit er begrenzing vanuit de ECU op de eerste versnelling. Vrijwel geen tuner die dit er af haalt.
De versnellingsbak kan er slecht tegen.

De tweede versnelling zie je niet volledig op druk komen omdat de turbo niet echt de tijd krijgt om druk op te bouwen. Door het korte verzet stijgt de motor te snel in toeren. Pas als er belasting achter zit, een aanhanger of berg op rijden, zie je de druk hogerop komen.

Vanaf de derde versnelling komt de turbo pas goed in de regeling en zie je beter wat de werkelijk geregelde turbodruk is.
Die 1-1.1 bar is iig een aanduiding dat er iets anders is aan de software.

Andere vraag, hoe nieuw is de revisie motor?

rappendaf

als het je daarom gaat hebben ze je al 4 keer de oplosing gegeven BEGRENST heeft mijne ook  .mijne c70 t5 at niet gechipt gaat goed wat is goed ja voor iedereen anders maar ik kan een audi 3.0 tdi een bmw 330 d  mercedes 350 s 4 matic goed bijhouden dus moet jij als hij gechipt is dit zeker kunnen probeer het zo eens anders .
   C70 t5 23 T

classicT5

Doe eens een 0-100 meting. Dan heb je een idee of die vermogen mist of zelfs meer dan standaard heeft, bij benadering, fabrieksopgave is meestal wat rooskleuriger dan werkelijkheid.

henry classic v70

Opnieuw/anders chippen als je niet tevreden bent...
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Kees Flodder

Mannen (vooral Piet en Johann), bedankt voor jullie input, ik heb m'n conclusie getrokken!!

Aangezien deze motor pas een aantal uur heeft gelopen, ga ik eerst maar eens kilometers maken en zie daarna wel weer verder.