na motor schoonspuiten--> geen snelheid, CC, ABS en tracs

Gestart door thom-b, 01-08-2015 18:49:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom-b

hallo forummers,

ik heb net een 850 T5 erbij gekocht uit '95, natuurlijk enthousiast alles schoon gemaakt incl. motorruim.
dus ik mooi alles klein beetje ingespoten met Dasty en dan afgespoten met de hogedrukspuit terwijl de motor loopt (zoals ik altijd doe)

nouja na het schoonmaken heb ik even een rondje gereden en alles was prima  :). Happy me

volgende ochtend stap ik in de auto en de Tracs & ABS bleven branden, nou ja ik al super balen ::)... daarna stukkie rijden en met de conclusie dat de snelheidsmeter en kilometerteller ook niks meer doen, dus ik nog meer balen.

ik heb dus alles nagekeken, zekeringen, connectors enzovoort...
de ABS computer is al gereviseerd volgens de vorige eigenaar ( kan ook zien dat die een keer open is geweest)
er zitten 2 stekkers op de ABS computer, 1 grote en 1 kleine, als ik de auto start en dan haal ik de grote stekker er een keer af en erop dan doen de snelheidsmeter en kilometerteller het weer maar ABS & tracs blijven non-stop branden...  ???

de stekker eraf en erop moet ik bijna bij elke keer starten herhalen

wie heeft een idee?


rappendaf

Waarschijnlijk de abs computer ergens niet goed dicht en met de hogedruk spuit er water in gepomt .ik zou hem er uit halen en ergens warm en droog laten drogen en hopen dat er geen schade is
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

cornelis-b

Ik weet niet of je perslucht tot je beschikking hebt maar indien wel haal de stekkers van de ABS unit los en blaas ze helemaal droog met perslucht en kijk of daarna het probleem is opgelost. Zo niet dan zit het probleem in de unit, kan vocht zijn of stom toeval dat hij weer problemen geeft, hij is al een keer open geweest zeg je. Ik heb de laatste tijd veel ABS units hier op de plank gehad waarbij ook al eerder gereviseerde units en ik ben eigenlijk alleen maar hele slechte verbindingen tegen gekomen. Het reviseren is meer dan alleen de contacten door solderen, alle oude tin moet verwijderd worden en de contacten schoongemaakt worden voor deze van nieuwe tin te voorzien. Nogmaals je zal niet de eerste zijn die getroffen wordt door stom toeval. Snelheid signaal en tellerpuls komt inderdaad ook uit de ABS unit.

Warm wegleggen zoals rappendaf zegt moet je beslist niet aan beginnen. Als er op welke manier dan ook water in is gekomen dan veroorzaakt dit alleen maar oxide en veel meer schade aan de unit. De unit zal dan open moeten en met perslucht worden droog geblazen en hij mag pas weer in elkaar worden gezet als echt alle vocht is verdampt. Je woont niet om de hoek maar je bent welkom.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx


vincen tdi

Kan het niet heel stiekem (mede) aan het electronisch gedeelte van het contactslot liggen ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

cornelis-b

Citaat van: vincen tdi op 01-08-2015 23:06:29
Kan het niet heel stiekem (mede) aan het electronisch gedeelte van het contactslot liggen ?

Nee dit is 100% ABS unit gerelateerd.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

vincen tdi

De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

rappendaf

850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

thom-b

Super bedankt voor de advies jongens! Ik ga opzoek naar een torx E5 dop zodat ik de ABS module kan demonteren.
ik ga de behuizing los snijden met m'n dremel en hopelijk is de moederboard niet aangetast, en nog prima te repareren ;)

glenfiddich1983

Ik zou een motorruimte nooit maar dan ook nooit met hogedruk reinigen...

[/mosterd na de maaltijd]
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

DennisvdB

Hogedruk is inderdaad teveel van het goede. Goede ontvetter gebruiken (APC) met een lichte straal uit een tuinslang en niet rechtstreeks op elektrische componenten. Opdrogen en insprayen met Autoglym Vinyl & Rubber Care (goedkoop, en een echt wondermiddel). 2 uur laten staan, motorkap weer open, even met een doek napoetsen en alle rubber- en plasticdelen (ja, ook alle slangen) zijn weer heerlijk zwart en als nieuw.

Dat Autoglym spul is niet hetzelfde als Cockpitspray gelukkig, dat is rommel en glimt veel te veel. V&RC is ook te gebruiken voor alle andere kunststoffen van de auto, en ook voor het interieur.

cornelis-b

Citaat van: thom-b op 02-08-2015 02:13:49
Super bedankt voor de advies jongens! Ik ga opzoek naar een torx E5 dop zodat ik de ABS module kan demonteren.
ik ga de behuizing los snijden met m'n dremel en hopelijk is de moederboard niet aangetast, en nog prima te repareren ;)

Kijk wel uit dat je niet te diep gaat met je schijfje want dan kan je de SMD componenten raken op de print, dan weet je zeker dat hij de kliko in kan. Torx is een E4  ;D

Probeer eerst even de truc met perslucht en blaas de connectors droog nadat je deze hebt los genomen, de kleine stekker ( voeding ) is een van de grote verdachten als het niet uit de unit komt. Kom je er niet uit stuur dan een PB en ik loods je er wel doorheen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

henry classic v70

Citaat van: DennisvdB op 02-08-2015 08:54:49
Hogedruk is inderdaad teveel van het goede. Goede ontvetter gebruiken (APC) met een lichte straal uit een tuinslang en niet rechtstreeks op elektrische componenten. Opdrogen en insprayen met Autoglym Vinyl & Rubber Care (goedkoop, en een echt wondermiddel). 2 uur laten staan, motorkap weer open, even met een doek napoetsen en alle rubber- en plasticdelen (ja, ook alle slangen) zijn weer heerlijk zwart en als nieuw.

Dat Autoglym spul is niet hetzelfde als Cockpitspray gelukkig, dat is rommel en glimt veel te veel. V&RC is ook te gebruiken voor alle andere kunststoffen van de auto, en ook voor het interieur.

...en als er veel vettigheid aanwezig is kun je ook Dasty gebruiken i.c.m. zo'n bokkepoot (geknikte kwast)
daar krijg je vette smurrie mee weg en kun je ook zo met de tuinslang afspoelen.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

pwassink

En als echt niks meer helpt na een keurige lagedruk, vooraf met ontvetter ingespoten blok en hierna heeeeeeeeel beroerd lopen ?   

Eerst je bougiegaten leegpompen, hierna poosje uitblazen en goed droogfohnen en dan nog een keer proberen ..

Geloof me, t helpt ..


Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien