Re: Stotteren op lpg (vialle), pomp aan het overlijden?

Gestart door ruud12, 06-08-2015 15:44:48

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Laat anders de foutcode eens uitlezen. Die moet er zijn nu het lampje brandde. Geeft misschien richting,

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ruud12

Ik heb hem al eens laten uitlezen een paar maanden terug, en toen werden er geen foutmeldingen gevonden.

Het probleem met het uitlezen is dat het lampje weer uitgaat nadat ik de auto stop en later weer opnieuw start. Blijkbaar verdwijnt dan ook de foutcode of die wordt niet opgeslagen.

Als het stotteren 's morgens naar mijn werk gebeurd en ik rij 's middags terug is het lampje weer weg en is er niks te zien bij de garage. Het is nog niet voorgekomen dat het stotteren op de terugweg gebeurde en dat ik ook nog vroeg genoeg was om nog voor sluitingstijd bij de garage te zijn. Misschien toch maar eens zelf zo'n apparaat lenen/kopen.
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elmarconi

Heeft iemand het onderbrekerrelais al genoemd?
--
Autogas Inside . . .

ruud12

Standaard benzine bougies van ngk momenteel.

Ik heb eenmaal de "echte" iridium gasbougies gekocht (wat zijn die krengen duur!), maar het stotteren bleef voorkomen en niet noemenswaardig minder, dus toen weer teruggegaan naar de "benzine" bougies die gewoon prima rijden.

Ik dacht eerst ook dat de "benzine" bougies te heet zouden worden en dan spontaan het gas zouden ontsteken, maar de "koudere" gasbougies veranderden niks aan het stottergedrag, dus ik heb daaruit de conclusie getrokken dat het probleem niet daardoor veroorzaakt werd.

Zouden jullie me toch aanraden er weer gasbougies in te zetten?

@elmarconi: ja het onderbreker relais is genoemd en ik heb die beiden gisterenavond even omgewisseld met een nieuwe. Nu even afwachten of het stotteren weg is, want dat ik er vanmorgen onderweg geen last van heb gehad zegt nog weinig..

Domaso

Zal je probleem niet oplossen maar misschien toch voor originele Volvo bougies gaan?
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

henry classic v70

Onze wagens doen het veel beter op originele Volvo bougies als je op gas rijdt.
Velen zijn je voorgegaan met eerst andere bougies, slecht lopen.
Origineel erin en loopt netjes op 5 cil.
Wil niet zeggen dat dit het probleem is maar zou goed kunnen.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

gero

Ik rij ook op LPI en bij mij zit er ook gewone volvo bougies in , en ik wissel ze om de 25.000 km , maar ik merkte

dat het rijgedrag niet beter of slechter wordt.

jij verwissel ze om de 15.000 km , dat is wel erg vroeg

Ludo

Heb je een ringtank, of een twintank?.

Citaat van: elmarconi op 07-08-2015 10:06:44
Heeft iemand het onderbrekerrelais al genoemd?

Ik krijg ook meer het idee dat de onderbrekingsrelais slechte contacten vertoont.

KIM

Maar dan gaan de LED's in je schakelaar toch ook knipperen?
Dat is de ervaring die ik met een defect onderbreker relais heb gehad...

Ludo

Dat heb ik nooit gezien Kornelis.
Tenzij het relais zó brak is, dat er vanaf de start geen signaal van onderbreking word gegeven.

Er word gewoon benzine mee ingespoten, met de symptomen die TS beschrijft als gevolg.

classicT5

Dan zou je als die stottert eigenlijk een AFR meeting moeten doen, dan weet je of die benzine en lpg tegelijk inspuit.

KIM

Citaat van: Ludo op 07-08-2015 12:57:43
Dat heb ik nooit gezien Kornelis.
Tenzij het relais zó brak is, dat er vanaf de start geen signaal van onderbreking word gegeven.

Er word gewoon benzine mee ingespoten, met de symptomen die TS beschrijft als gevolg.

Het gebeurde bij mij spontaan tijdens het rijden.

UserID6342

De onderbreekrelais van Valle zijn niet zo veel soeps helaas.... Heb ze hier al genoeg vervangen en iedere keer is het symptoom anders, met als enigste overeenkomst; het kreng loopt op 2 brandstoffen...

Is maar 1 remedie voor (in mijn ogen) of rijden totdat tie raar begint te doen en dan gaan meten, of de auto eerst lopend maken (starten en wachten) op LPi, dan de stekkers van de benzine injectors eraf en kijken of tie nog wilt stotteren.  Mocht dit NIET het geval zijn doe je hetzelfde met de benzine injectoren, maar je trekt dan alle LPi injectoren los (of haalt alle zekeringen van de LPi installatie er tussenuit).

Knipperende lampjes op de schakelaar heb ik ook slechts 1x gezien

ruud12

Ik ben even op vakantie geweest, vandaar de onderbreking in mijn reacties..

Bougies zijn nu vervangen door originele, kan er alleen maar beter van worden.

@ludo, het is een twintank

Een meting zou inderdaad het beste zijn. Het lastige is alleen dat het totaal onregelmatig is, en ik dus mogelijk een paar uur voor nop kan gaan staan wachten tot hij gaat stotteren (of niet). Bestaat er draagbare meetapparatuur? Dat ik na het stotteren meteen kan stoppen en meten.

Ik vind het wel raar dat even overschakelen naar benzine en dan weer terug naar gas het probleem zou verhelpen, want waarom zouden de benzine injectoren dan wel ineens goed afgesloten/onderbroken worden?

Ik heb de stekkers van de benzine injectoren al eens losgehad (en vice versa), maar omdat het probleem zo onregelmatig optreed kan ik niet met zekerheid zeggen dat het helpt.

Voor mijn gevoel loopt de auto niet op benzine, aangezien de benzinemeter heel constant blijft en ik per maand maar een paar liter erbij hoef te gooien voor de eerste kilometers na het starten.

Ik ga weer verder met uitproberen, eerst de bekabeling nog maar eens goed controleren.

Bedankt voor de reacties!