Dringengt hulp nodig over Auto transmissie!!

Gestart door 850_T5, 07-08-2015 08:31:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

850_T5

Ik heb een volvo 850 T-5 van het jaar 95,Maar mijn versnellingsbak is kapot nu had ik een 2dehandse gekocht in goeie staat maar die kwam van een 850 2.5TDI
Nu zit ik met het volgende probleem ik heb gezien dat de fisch van mijn versnellingsbak maar 1 grote heeft en die wat ik 2dehands heb gekocht er een paar heeft maar  de type van versnellingsbak zijn het zelfde,
nu is mijjn vraag als ik deze zou door knippen allemaal en ze verbind met die van mijn oude zou dat mogen of niet ?
En zijn de overbrengingen of iets niet anders van een T-5 en een TDI 2.5 dat ik geen last krijg als ik hem monteer

Het gaat hier over een AW50-42LE transmissie

mehn

Lijkt me sterk dat dit past. De TDI is een hele andere (Audi) motor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rob850turbo


850_T5

Een electrice aansluiting of stekker ik zal anders foto sturen met wat ik bedoel van het verschil.

850_T5

Mehn ja van wie ik hem kocht zee dat maar de type versnellingsbak is het zelfde allebij een AW50-42LE
Meschien was de man verkeerd maar ik zou niet weten hoe die van een 850 tdi er uit ziet.En ik weet niet hoe je op deze forum een foto opload anders kon ik foto's laten zien..

UserID6342

Het gaat zowiezo fysiek niet passen, zonder aanpassing (te laten doen).  Startmotor bij de diesels zit aan de achterzijde van het blok en bij de benzinemotoren aan de voorzijde.

Bij een handbak kun je, met wat geduld, gevloek, etc., het koppelingshuis omzetten zodat een diesel bak achter een benzinemotor past en omgekeerd.  Je verhoudingen komen dan wel anders te liggen, maar over het algemeen is dat goed te doen.  Een koppelingshuis van een automaatbak moet je over laten zetten, want voor zover ik weet, kun je dit zelf niet.

Dus jouw koppelingshuis (het gedeelte waar de koppelomvormer in draait) en waar de bak mee vastzit op het blok, zal overgezet moeten worden op die dieselbak.

Maar ik denk dat je het beste deze bak terug kunt brengen en je centen terug kunt halen.....  Is veel minder werk !

KIM

Het kan dat de internals van de bak gelijk zijn, maar in ieder geval zal de bell-housing anders zijn vanwege het feit dat ie op een heel andere motor heeft gezeten. Kans is ook aanwezig dat het geldt voor het bakhuis en de eindoverbrenging
Ik zou niet beginnen aan het proberen om de boel pas te krijgen.

Er staan vaker AT bakken voor benzine auto's te koop dan voor diesels, dus zet deze te koop en schaf een AT bak aan voor een benzine auto.

UserID6342

bellhousing = koppelingshuis en zogezegd een handbak is aan te passen met wat geduld

mehn

Citaat van: 850_T5 op 07-08-2015 09:06:48
Mehn ja van wie ik hem kocht zee dat maar de type versnellingsbak is het zelfde allebij een AW50-42LE

Dan zal die wel niet van een TDI komen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850_T5

Mehn idd ik heb de versnellingsbak bekeken en vergeleken en ze zijn het zelfde niks verschil buiten die stekkers wat ik al zee ddus zo als u zegt zal die niet van een tdi komen maar van een benzine.

de Boeing

een AW50-42LE uit een diesel 850 zou het volvo nummer 1208 899 moeten hebben, en de startmotor zit dan idd aan de achterzijde.

en naast de andere eindoverbrengingen is ook de koppelomvormer voor een diesel anders (veel lagere stall speed omdat een diesel zijn koppel onderin zit) weet niet of dat fijn gaat rijden in je benzine...

Dennis1974

T5 bakken zijn toch extra versterkt vanwege het koppel/pk dat ze aan moeten kunnen tav de non turbo's?
10v en 20v Non Turbo bakken passen wel maar hebben toch ook andere verhoudingen en dus niet deze versterkingen?

Ik zou dus niet zomaar voor de eerste beste benzine bak gaan, maar echt voor een bak uit een T5 of T5R.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

KIM

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2015 09:38:24
bellhousing = koppelingshuis en zogezegd een handbak is aan te passen met wat geduld

Niet per definitie Dirk. Bellhousing is het gedeelte dat een standaard bakhuis laat koppelen aan de motor. Of daar nu een koppelomvormer inhangt of een koppelingsplaat met drukgroep maakt niet uit.
Op onderstaande afbeeldingen is het mooi te zien.

Automaatbak:


Handbak:


Rechts van de rode lijn is het gedeelte wat bell housing wordt genoemd.

De voorzijde heeft hierdoor een gelijk profiel om zodoende de bak aan de motor te hangen.

Automaatbak:


Handbak:


Een echte bell housing zoals vroeger op de 740 hebben we niet meer. Vanwege het feit dat de motor en bak dwarsgeplaatst zijn, is een zijde van het differentieel ook afgelagerd in de bellhousing (misschien mag ik het helemaal niet meer zo noemen...)

classicT5

Koppelomvormer van een diesel is ook anders dan een benzine voor zover mij bekend ivm slip tov koppel van de motor.

UserID6342

Zoals altijd weer Kornelis, we bedoelen weer hetzelfde maar lullen langs elkaar heen !  De ouderwetse bellhousing is niet meer, is echt nog iets van RWD auto's, vandaar mijn voorkeur voor koppelingshuis.  Wat voor koppeling er in zit is verder niet interessant (automaat of handbak).  Het koppelingshuis schroef je op het blok en daarna / hierop zit de bak geschroefd.  Worst of de motor nu dwars of in lijn staat, worst of er een diff inhangt of niet ;D.

Op je eigen rode lintjes van de foto's is dat heel mooi duidelijk te zien, en dan exact wat ik al zei;

Koppelingshuis is bellhousing ;D ;D