verschillende helderheid dashboard-verlichting

Gestart door ©orné, 21-02-2005 22:44:28

Vorige topic - Volgende topic

©orné

Omdat ik 'n gloeiende hekel heb aan felle dashboard-verlichting, heb ik dat altijd maar heel zwakjes staan. Echter, dat is wat lastig voor de radio, die ook gedimd wordt.
Nu bedacht ik om de radio separaat te sturen met 'n vaste voorschakelweerstand, buiten 't dashboard-circuit om. Maar: welk draadje en welke waarde (wattage van zo'n weerstand)?
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

thuur

Je kunt idd best de verlichting van de radio van een 12V lijntje aftappen (liefst de 'gele', dit is de kleur volgens ISO norm. De Volvo equivalent weet ik zo niet).

Vwb de weerstandswaarde zou ik gewoon experimenteren. Hangt nl. ook sterk af van de wattage van de verlichting in de radio. Of je kunt een potmeter (variabele weerstand) ertussen zetten, dan heb je achteraf ook nog iets te regelen. Het mooist zou nathuurlijk zijn om nog zo'n dimmer te halen (sloop) en deze netjes wegwerken en alleen voor de radio gebruiken. Misschien moet je dan alsnog een extra weerstandje ertussen solderen omdat de standaard dimmer de gehele dashboardverlichting doet en dus een hoger wattage bedient dan alleen de verlichting van de radio.

Met de juiste kabels kunnen andere forummers je vast wel helpen.. ;)

Gr 8)