Dé S70 AWD...

Gestart door Emiel, 13-08-2015 21:14:50

Vorige topic - Volgende topic

Walter

nu ik je reactie nog eens lees, zie ik dat het citaat een antwoord op mijn vraag is. Daar waar ik het als citaat van een andere vraag zag.  :eusa_wall:

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Emiel

Tadaaaa opgelost!

Emiel

Uit de klassieker magazijn van Volvo...

€6.60, loopt uit de klauwen met die kosten zo.. :o :eusa_shifty:

razorx

Verkwistend mensch! Ik had er nog één liggen! ;)

Emiel

Maar die zal wel krom zijn door de turbo? Net als bij de draagarmen?

razorx

Citaat van: Emiel op 15-12-2015 22:31:02
Maar die zal wel krom zijn door de turbo? Net als bij de draagarmen?
Een pietsie maar.

Emiel

Vraagje aan de AWD geleerden...

Vulhals brandstoftank. Is er vanaf de bovenkant, dus vanuit de kofferbak, bij de ontluchting van de vulhals te komen?
Voordat ik de hele gribusbende uit elkaar trek en er vervolgens achter kom dat het niet gaat... :azn:

Remklauwen en ander klein pruttel zitten er nu op, de vulhals staat morgen op de planning.

UserID6342

Volgens mij niet Emiel, althans ik heb het nooit geprobeerd en meteen de hele zooi eronder vandaan gehaald...

KIM

Ik ben ook bang van niet. Met hele dunne handjes kun je nog wel wat doen maar het is niet veel. Ik heb natuurlijk alleen V70 ervaring...
Kun je er vanaf de onderkant niet bij?

Emiel

V70 heeft meerdere klepjes onder de vloer? Ook 1 bij het filter?
Ik heb 2 klepjes als bij een normale 850 of S70.

Ergo...de vulhals van een R AWD is dermate anders dat ik na een korte observatie alles weer dichtgebouwd heb. Je komt er via die twee luikjes wel goed bij, maar of de vulhals er onderuit kan... Nu een zoektocht beginnen naar een S70 AWD vulhals.

Wel een mooie luchtlekkage onder de kap gevonden. 8)

Verslagje volgt later.

KIM

Ja, de V heeft ook twee deksels.
Het lijkt mij dat de vulhals er wellicht via de vulopening uit kan? Heb je nog aan de onderzijde gekeken? Ik heb het idee dat de vulhals vanaf daar redelijk toegankelijk is.

Emiel

Citaat van: KIM op 19-12-2015 16:52:13
Ja, de V heeft ook twee deksels.
Het lijkt mij dat de vulhals er wellicht via de vulopening uit kan? Heb je nog aan de onderzijde gekeken? Ik heb het idee dat de vulhals vanaf daar redelijk toegankelijk is.

Ik heb een hele werkplaats tot mijn beschikking, ik kan dus redelijk los gaan.  :eusa_shifty:
Met de leidingen los kan je de vulhals draaien mits je de wielkast leeg maakt. Denk dat je dan wel uit komt met het gebeuren. Onder de twee klepjes heb ik mooi uitzicht op de ontluchting en de vulhals, slangklemmen zijn goed te bereiken. Ruimte tussen de tank en koets is redelijk oké. Filter zou nog weg kunnen voor meer ruimte.

Maargoed, voorlopig even niet dus.

'nieuwe' vulhals:

Oude vulhals, met de ontluchting bovenlangs;

Bij de oude vulhals eindigt de ontluchting aan de voorkant van de brandstoftank, bij de 'nieuwe' ruim daarvoor, nog voor het einde van de vulhals zelfs. Denk dat dit een M4.4 vulhals is.

Inmiddels wel voorzien van V70N klauwen;

1 leiding zat verschrikkelijk vast. Met geduld en beleid toch los gekregen. Het rolt nu weer normaal. Klauwen zijn plug and play, de originele remzadels moet je wel blijven gebruiken, anders komen de remblokken buiten de schijf.

Achterbumper eraf gehaald voor de ontluchting van de kofferbak, die ontbrak omdat daar ooit een lpg vuller zat;

Tevens het gat in de bumper wat mooier dichtgemaakt. Het ronde plastic wat eruit gehaald was zit er nu weer goed in. Enkel een zwarte rand en een gaatje verraden het kortstondige leven op LPG.

Die nieuwe fodstöd...een traktatie voor de linkervoet. ;D

Omdat de vulhals niet doorging op zoek gegaan naar het vacuumlek...nou die was er wel. Kwam een stapel foutcodes uit de Vida, van koppel te hoog tot efficiëntie van de katalysator. Even het speciaal gereedschap aangesloten en al snel hoorde je het sissen bij de gasklep.

Een te brede slangklem gebruikt, lastig uit te leggen maar hij drukte de harde buis naar de gasklep toe weer open. Het was een riante luchtlekkage.  ;D
Nieuwe smallere klem erop en opgelost. Vooral in deellast pakt ie nu beter op, weer 10 pk terug gevonden...op naar de 116!  :azn:

Verder nog klein pruttel;

- paar nieuwe lampjes in de dashschakelaars.
- nieuwe ruitenvegers.

Emiel

Heerlijk dat vochtige weer, natte kleding, korte stukjes. Auto was binnen de kortste keren beslagen. :eusa_wall:
Ik begon toch wel ernstig te twijfelen aan mijn interieurfilter (verstopt?) en de werking van de recirculatie.

Afgelopen vrijdag het dashboardkastje gedemonteerd en jawel...motortje vast en stangetje van de recirculatie afgebroken.

Klep maar op open gezet en gefixeerd met een tiewrap, nu weer frisse lucht in de auto. Het begon mij op te vallen dat bij het uitrollen op bv een afrit de ramen besloegen, de recirculatieklep zal wel een lekker hebben staan klapperen.
Interieurfilter zag er redelijk okay uit maar heb hem toch maar vervangen.

Foto van het geheel;

Hij bevalt nog steeds erg goed, word nog lastig straks als de S60 klaar is. :)
Overigens geen motorlampje meer gezien, het lampje is doorgebrand of ik heb daadwerkelijk de oorzaak gevonden.  :angel:

elianmars

Citaat van: Emiel op 11-01-2016 21:56:23
het lampje is doorgebrand of ik heb daadwerkelijk de oorzaak gevonden.  :angel:

;D

The Volvoboy

Zag hem afgelopen zaterdag bij de Efteling staan, wat een gave bak :eusa_drool:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km