850 GLT 2.5 20V vs. Seat Toledo Sport 2.3VR5

Gestart door AppieV, 14-08-2015 15:26:25

Vorige topic - Volgende topic

AppieV

Ik had een Volvo 850 GLT 2.5 20V sedan en nu een Seat Toledo Sport 2.3 VR5. Opzich was het een fijne auto, die 850, de auto heeft me nooit laten staan. Wel wat problemen gehad. Onder andere met de startmotor en het starten, de airco heeft nooit lekker gewerkt en later helemaal niet meer. De auto is tot 2x toe afgekeurd op allerlei dingen met de wielophanging met name. Uiteindelijk moest de auto voor bijna 900€ gerepareerd worden en dan nog was niet eens alles opgelost. Een 2e garage laten kijken of het niet goedkoper kon, ik wilde immers niet zomaar van de 850 af..... ongeveer hetzelfde verhaal. Wielophanging, handrem werkte half, iets met de uitstoot en een hoop kleine dingen.  Na lang wikken en wegen het ding maar laten exporteren. Ik denk dat ze er in sommige landen nog een prima auto aan hebben.

Toen een Seat Toledo 2.3 VR5 gekocht met wat kleine schade's en daardoor goedkoop. En dat blijkt geen dom besluit. Kleine schade's interesseren me weinig. Technisch was de auto prima en had ca. 230 nap op de teller met eveneens 170pk. Precies voor de reparatieprijs van de 850. Maar......... Waarom is 170pk bij een VAG auto nou zo bruut veel meer dan bij de 850? De Toledo trekt de straatstenen direct uit de grond en trekt direct door naar de 200 om vervolgens rustig door te lopen naar de 220 op de GPS!

De 850 moest daarentegen eerst helemaal doorgetrapt worden om met moeite de 170 te halen en dan liet ik de oude dame maar met rust want dan begon ze van angst te stinken. (ik woon bij de Duitse grens, dus testen kan).

Voordelen Toledo:

De VR5 motor heeft meer vermogen en koppel, kan dit ook beter kwijt. Je hebt het gevoel dat je echt met 170pk rijdt en niet met 120 ofzo.
De airco werkt en is wat ik heb vernomen makkelijker te onderhouden
Goedkopere onderdelen en reparaties. Onderdelen van allerlei VAG auto's passen erop.
Meer luxe.
Strakkere wegligging, maar niet perse beter.
Minder complex onderstel.
Lager verbruik dan de 850
Distributiekettingen in plaats van riemen.

Voordelen 850:
Betere stoelen.
Sterkere carosserie. Een kleine aanrijding tegen een paaltje hoeft geen probleem te zijn.
Youngtimer Verzekering
Auto is waarshijnlijk taaier, kan meer km's maken. Maar wel met hoge kosten.
De auto heeft een iets mooier geluid dan de VR5 maar daar twijfel ik nog een beetje aan.
Altijd goedkoop in de aanschaf, ook zonder schades.

Er zijn hier vast een hoop mensen het niet helemaal met mij eens. Ik wilde gewoon 2 170pk 5 cilinders die mij hetzelfde zouden kosten vergelijken.

Groet,

AppieV (een 5 cilinder fan)

5 cilinders in bezit gehad:

Audi A90 2.3E (vlot door laag gewicht)
Audi Coupé Quattro 2.3 20V (beest!!)
Audi A80 2.3E (traag, maar degelijk)
Volvo 850 GLT 2.5 20V (de traagste, toch goede herinneringen aan)
Seat Toledo VR5 (beest!!)

Sbv

Denk dat er dan wel wat mis was met je 850. Een 20V moet toch echt makkelijk ruim 200 halen.

Veel plezier verder met de Toledo. ben benieuwd hoe deze gaat bevallen

KIM

Ik hoop dat je het niet gaat ondervinden maar de VR5 motoren zijn de minder betrouwbare blokken van de VAG groep waar de 20V's van Volvo m.i. een van de betrouwbaarste motoren is die Volvo heeft geleverd; alleen een 10V kan daar nog aan tippen.

Snellebaksteen

Mijn 850 10v liep met gemak 200 dus het lijkt alsof jouw 20v niet geheel bij de les geweest is.
Vergelijken is altijd lastig.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

AppieV

Dank jullie voor de reacties. Ik weet ook niet of de vergelijking zo eerlijk is.

Ik denk ook dat de 5 cilinder van Volvo uiteindelijk meer kan lopen, maar ik vond de prestaties echt heel erg tegenvallen. Niet alleen de moeite om de opgegeven top te bereiken (wat niet eens lukt). Ik heb er wel eens met heel veel moeite 200 mee gereden.... maar ik vind dat geen 170pk. En voor zover ik weet was er niet noemenswaardig iets mis met de motor.  De VR5 voelt precies zoals een B&W323i uit bijvoorbeeld 2001 die ook 170 pk heeft. Terwijl je het met de Volvo het niet moet wagen om tegen een nieuw common rail 1.3 turbo dieseltje uit het B segment een stoplicht sprintje aan te gaan. Met een willekeurige Duitse auto met 170pk hoef je niet bang te zijn. Al is dat niet eens zo belangrijk voor me. Ik wil gewoon dat als een merk 170pk opgeeft dat de auto dit ook moet laten voelen. Volvo lukt dit volgens mij in deze serie niet. Krijg je wel voor terug een enorm degelijke motor.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het aan mijn 850 heeft gelegen, of dat volvo gewoon veels te veel vermogen opgeeft, of dat het alleen hoog in de toeren beschikbaar is. En daar hou ik niet van, de VR5 is meteen paraat!!!

Wat ik er van weet is dat de oude VR5 de 150 pk 10V de meeste problemen hadden. De nieuwere 170pk 20V stukken minder. Maar de toekomst zal het uitwijzen. En als ie stuk gaat, zou het maar zo kunnen dat ik snel weer in een 850/70 rij, maar dan moet ik wel overtuigd worden van de rijeigenschappen, want dit is niet wat ik van een 5 pitter gewend was. Dat geeft de VR5 duidelijk wel.

Ik hrb trouwens ook wel eens een Lancia Lybra 1.8 gehad. Iedereen denkt dat die slecht zijn. Maar lopen heel dapper, geven opvallend weinig problemen en hebben vaak veel luxe en een werkende airco. Er is daar ook een 5 cilinder van met 155pk. Die kosten ook niets. Die ga ik ook eens proefrijden. Maar niet kopen.

Zodra er 5 cilinders inzitten begint de 6e vanzelf wat harder te kloppen ergens in mijn borstkas :) En dan kijk ik niet echt naar het merk, meer naar de auto in zijn geheel.

AppieV

Citaat van: Snellebaksteen op 14-08-2015 15:51:33
Mijn 850 10v liep met gemak 200 dus het lijkt alsof jouw 20v niet geheel bij de les geweest is.
Vergelijken is altijd lastig.

Het zou maar zo kunnen dat juist een 10 klepper van onderuit beter trekt. Maar inderdaad het blijft moeilijk vergelijken.

De Volvo motor is volgens mij een geheel opnieuw door Volvo herziene VAG 5 cilinder die ze zelf produceren/produceerden. Maar pin me daar niet op vast! Een in-lijn motor, zoals iedereen weet.

De VR5 is een aangepaste VR6 van VAG. Die oorspronkelijk in de Golf en nog wat modellen zaten. Een compact V-blok. De VR6 was basis voor talloze VAG motoren waaronder de W12, de V10 en dus ook de VR5. Als ik het goed heb.

Groeten, AppieV

Snellebaksteen

Citaat van: AppieV op 14-08-2015 16:07:13

De Volvo motor is volgens mij een geheel opnieuw door Volvo herziene VAG 5 cilinder die ze zelf produceren/produceerden. Maar pin me daar niet op vast! Een in-lijn motor, zoals iedereen weet.

ABSOLUUT NIET WAAR!!!
De 5 cilinder is een ingekorte 6 cilinder. van volvo zelf.

Je vergelijk klopt niet omdat jouw 20v niet goed was. Een goede 20v loopt makkelijk 200 en trekt ( zeker in toeren) heel erg lekker door.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

KIM

Hardnekkig fabeltje blijft dat toch...

AppieV

Dat verklaart dan e.e.a.

Die 6 cilinders van Volvo presteren namelijk ook niet. Zelfs minder als de 5 cilinders, die zijn voobehouden aan de logge bakken als de 960 en V90 serie, geloof ik.

Zelfs een T5 is geen snelheidswonder.

Ik wist het ook niet zeker, heb het van horen zeggen.  De TDI is sowieso van Audi, er was al veel samenwerking.

Maar laten we het bij het onderwerp houden. Ik constateer gewoon iets, mogelijk was mijn 850 gewoon niet in orde, dat zou best kunnen.

Nog een prettig weekend allemaal!

Gr, AV

KIM

Citaat van: AppieV op 14-08-2015 16:07:13
De VR5 is een aangepaste VR6 van VAG. Die oorspronkelijk in de Golf en nog wat modellen zaten. Een compact V-blok. De VR6 was basis voor talloze VAG motoren waaronder de W12, de V10 en dus ook de VR5. Als ik het goed heb.

Omdat je de Lancia ook leuk vind, is het misschien leuk om te weten dat het VR6 concept (V motor met kleine blokhoek en enkele cilinderkop) in de jaren 30 en 40 door Lancia erg succesvol is toegepast op 4-, 6- en 8 cilinder motoren.

AppieV

Sorry, toch buiten het onderwerp......

Leuk om te weten dat ook lancia dat concept al heel vroeg heeft toegepast. Wel jammer dat Lancia nu eigenlijk niet meer bestaat. Ondanks dat het, het Fiat concern nog nooit een dubbeltje winst heeft opgeleverd, blijven het bijzondere wagens. Ik heb 2 Lybra's gehad. Een sedan met een 1.8 VVT (overleden in een kettingbotsing) en een 1.9JTD met meer dan 400dkm. De JTD was nog niet eens op, die kan nog wel even. Maar ik kreeg voor een jaar een leaseauto. Een nieuwe V40, perfect ding natuurlijk, maar geen Volvo!! Moest hem laatst toch inleveren.  Dus de Lybra is nu van een vriend en rijdt nog steeds vrijwel probleemloos en bijna alles werkt nog, kwam zo door de APK. Alleen de achterklep doet niet meer mee met de C.V. Ik hou van onderschatte auto's en als het 5 cilinders zijn is het helemaal feest.

Het is gewoon moeilijk om een vooroordeel over een bepaalde auto te hebben. Je zou het bijna als rassenhaat gaan beschouwen. Vrijwel elk merk heeft goede en slechte auto's gemaakt.

Jammer dat Lancia eigenlijk nu een sticker fabriek is voor Chrysler.

henry classic v70

De vergelijking gaat helemaal niet op tussen een 2.5 20V en de 2.3 VR5
Totaal verschillende motoren ook al hebben beiden 170 pk
Totaal verschillende overbrenging...
Totaal verschillende gewichten
..en ga zo nog even door.

Ook hier een 2.5 10V met bijna 500dkm (op gas) voor z'n kiezen die nog vlot 200 km/u haalt
Lijkt er dus op dat de 2.5 20V waar jij in hebt gereden niet in orde is geweest

Succes met zo'n fijne VR5, laat ook op dit forum weten wanneer dat ding is vastgelopen

(trouwens heb ik zelf ook veel ervaring met Audi 5 cilinders...)

edit: toevoeging

De Audi 100 CS '83 op gas (zie mijn blog) liep harder dan de 2.5 10V, beiden 140 pk
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Spin!

Ben niet zo into de VAG motoren, maar volgens mij ben je 1991 met 2004 aan het vergelijken.

Doe dat eens met televisies  :eusa_shifty:

Persoonlijk als ik de T-5R (gemodificeerde T5 concept 1993) vergelijk met mijn dienstwagen (A3 2.0 TDI) dan doen ze qua performance niks voor elkaar onder ondanks de R 400kg zwaarder is en vele malen luxer en comfortabeler...En mooier, en laat nekken draaien.

www.vm-parts.nl

Lunadust

Leuk om dit zo even te lezen.
De 5 cilinder vag in "v" vorm,

Tip, als ie slechter gaat aanslaan, opruimen.
Dan is je distributieketting vergaan.
Als je koelwaterlampje aangaat  opruimen.
Dan is je onderblok gescheurd.
Als je motorlampje aangaat, ach dat hebben ze allemaal.

Als je met een 20 v de 200 niet makkelijk haalt is ie niet goed.

Ik wens je heel veel geluk met de seat.
Je zal het nodig hebben.

Techneut, geen dichter.

Piet

Citaat van: AppieV op 14-08-2015 16:23:29
Zelfs een T5 is geen snelheidswonder.

Ik wist het ook niet zeker, heb het van horen zeggen.  De TDI is sowieso van Audi, er was al veel samenwerking.

Maar laten we het bij het onderwerp houden. Ik constateer gewoon iets, mogelijk was mijn 850 gewoon niet in orde, dat zou best kunnen.

Gr, AV

Dan ben jij, denk ik, nog geen goed getunede T5 tegengekomen.

Max pk ...wat zegt dat nou precies?
Alleen maar het maximaal aantal pk wat ie kan halen. Zegt dus nog niks over het vermogensverloop.
Hij kan dan wel 170 pk halen ergens bij 6500 RPM, maar zegt nog niks over het vermogen bij bv 1500 RPM.

Ik weet niet wat zo'n toledootje precies weegt maar 170 pk op een autootje van 1300kg  doet wel meer dan een op een auto van 1600 kg.

Jij geeft nogal af op de 5 cilinder van Volvo, maar uit de T5 motoren (overigens door Volvo zelf ontworpen in samenwerking met Porsche) wordt nogal eens 500 pk en soms zelfs meer (Tot 600-700pk) geperst, valt denk ik dan toch nog wel redeijk mee met deze  motoren.

Airco's doen het over het algemeen trouwens wel  gewoon bij Volvo hoor.
Denk dat jouw 850 inderdaad niet helemaal representatief was.

Overigens komt mijn S90 met de 6 cilinder 204pk met zijn aangename koppel onderin anders toch best nog aardig vooruit, vraag me af of jij met je kleine toledootje wel zoveel sneller zal zijn dan mijn zware lompe S90.

Beetje vage actie best ook wel om op het 850 forum zo even af te komen geven op Volvo omdat je zo blij bent met die geweldige Toledo.