HU1205 i.c.m. PA200 past/kan/werkt dat?

Gestart door henry classic v70, 25-08-2015 19:35:35

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

Citaat van: V70geRwin op 25-08-2015 22:37:17
Citaat van: henry classic v70 op 25-08-2015 21:22:46
Oké dus andere speakers (4 ohm) kunnen gewoon gebruikt worden.

Nee, als je de bedrading niet aanpast moet je 8 ohm speakers zoeken.

Nou snap ik het niet meer...
Waarom kan dat dan niet, Erwin (haasje) heeft het er over dat voordeuren/dashboard en achterdeur/d-stijl parallel zijn dus 4 ohm wel kan of is dat alleen met een versterker..?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

henry classic v70

Citaat van: NickGR op 25-08-2015 22:30:17
Een versterker maakt wel degelijk uit! ik heb ook de HU1205 iCM een standaard versterker onder de stoel.
Geluid is beter bassen zijn dieper en het hoog is mooier.
Mijn conclusie doen zo'n versterker  ;D

Edit: je mag komen luisteren, dan hoor je dat ik gelijk heb  :angel:

Welke versterker heb je dan Nick(ook een PA200?) en welke speakers...
Had ik nou maar tijdens de Hertenkampmeeting geluisterd..  ;)

de Boeing

de volvo Dynaudio (C70 en upgrade in X70) speakers zijn ook 4 Ohm dus het moet wel gaan lijkt me

Maar voor de C70 waren er nog 2 versterker opties; eentje 4x60W en een 4x100W  (Volvo 3533798; wat een serieus zware/grote versterker is in vergelijking met de eerste volvo versterkertjes die achter de radio zaten of onder de passagiersstoel bij de classics). Ik dacht dat deze idd 2 Ohm aankonden...

Die PA200 versterkers zijn voor de N's (maar dat wist je vast ook al). Ben idd ook benieuwd of deze gaan werken in een classic

UserID25761

Citaat van: henry classic v70 op 25-08-2015 23:07:53
Citaat van: NickGR op 25-08-2015 22:30:17
Een versterker maakt wel degelijk uit! ik heb ook de HU1205 iCM een standaard versterker onder de stoel.
Geluid is beter bassen zijn dieper en het hoog is mooier.
Mijn conclusie doen zo'n versterker  ;D

Edit: je mag komen luisteren, dan hoor je dat ik gelijk heb  :angel:

Welke versterker heb je dan Nick(ook een PA200?) en welke speakers...
Had ik nou maar tijdens de Hertenkampmeeting geluisterd..  ;)

Ehh zo'n versterker onder de passagiers stoel. dezelfde versterker als ook op die dolby surround systemen zit 901 oid. kan iemand mij wellicht aanvullen met het type  ???
speakers zijn standaard, voor mij prima.

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 25-08-2015 23:05:59

Waarom kan dat dan niet, Erwin (haasje) heeft het er over dat voordeuren/dashboard en achterdeur/d-stijl parallel zijn dus 4 ohm wel kan of is dat alleen met een versterker..?
Nee, je moet het even iets anders zien Henry... De voordeurspeakers en dashboardspeakers zijn aan elkaar parralel gekoppeld, net zoals de achterdeur en D-stijl speakers.  Volvo gebruikt 8 Ohms luidsprekertjes en als je hier van 2 parralel zet word het uiteindelijk 4 Ohm.  Dit is op iedere autoradio te gebruiken, dus iedere radio kan erin ook een niet Volvo radio.  2 originele 8 ohms speakers aansluiten op je autoradio links en rechts (volvo of niet) gaat je radio niet leuk vinden.

Net zo min als dat jij 2 speakers van 4 ohm parralel gaat zetten, dan gaat het 2 ohm worden en dat vinden een hoop versterkers niet leuk.  Wil je dit veranderen naar 4 ohm zul je dus iets met de bekabeling moeten doen en bepaalde filters / weerstanden er tussen moeten hangen...

henry classic v70

Kom ik er dan met 4 ohm's weerstand voor de speaker

RoelNL

Kortom nieuwe versterker met niet bedrading en speakers en het is weer helemaal top, de originele bekabeling gewoon laten zitten en niet gebruiken, dam kan er ook niets fout gaan ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

henry classic v70

Is dus niet zo simpel als ik dacht  :eusa_shifty:
Maar eens even over nadenken...

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 25-08-2015 23:19:28
Kom ik er dan met 4 ohm's weerstand voor de speaker
Als die in serie met de luidspreker staat wel ja.  Maar dan kom je uiteindelijk met alle speakers erin nog steeds op 4 ohm uit, omdat de voorste 2 en achterste 2 luidsprekers parralel zijn geschakeld

henry classic v70

Wil ik dus nieuwe speakers willen plaatsen dan zou het uiteindelijk draden trekken worden?

RoelNL

Nieuwe speakers met een nieuwe boxen en versterker dan lijk met dit wel de beste oplossing, bij mijn eigen auto heb ik dit gedaan naar de tweater in de D-style omdat deze via een verdeelblok moesten lopen voor hoge/lage tonen.
De speakers in de achterdeur konden nog gewoon orgineel blijven omdat ik de draden die de achterdeur speakers aansluiten ook op het verdeelblokje kon aansluiten, daarna heb ik gewoon het verdeelblokje op de versterker aangesloten.

Ook wil ik binnenkort een keer alles verplaatsen naar achteren om weer gewoon normale voetruimte achter te kijgen onder de bijrijders stoel, dan ga ik het op dezelfde manier aansluiten als de achter speakers.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

NinaPaul

Citaat van: Dirk342 op 25-08-2015 23:13:50

Nee, je moet het even iets anders zien Henry... De voordeurspeakers en dashboardspeakers zijn aan elkaar parralel gekoppeld, net zoals de achterdeur en D-stijl speakers.  Volvo gebruikt 8 Ohms luidsprekertjes en als je hier van 2 parralel zet word het uiteindelijk 4 Ohm.  Dit is op iedere autoradio te gebruiken, dus iedere radio kan erin ook een niet Volvo radio.  2 originele 8 ohms speakers aansluiten op je autoradio links en rechts (volvo of niet) gaat je radio niet leuk vinden.

Net zo min als dat jij 2 speakers van 4 ohm parralel gaat zetten, dan gaat het 2 ohm worden en dat vinden een hoop versterkers niet leuk.  Wil je dit veranderen naar 4 ohm zul je dus iets met de bekabeling moeten doen en bepaalde filters / weerstanden er tussen moeten hangen...

Onzin!

Ten eerste is een speaker geen gewone weerstand maar een complexe weerstand (Impedantie).

Je kan zo hoog gaan als je wil met de impedantie (complexe weerstand hier van de speakers) geen enkele versterker (of radio) heeft daar een probleem mee, echter neemt het vermogen af.
Volgens de wet van ohm: P = U²/R
P = power in Watt
U = spanning in Volt
R = weerstand in Ohm
Het probleem zit hem in te laag gaan dan kan je de versterker overbelasten met slecht geluid tot gevolg.

Al eerder aangehaald DE MEESTE versterkers zijn 2 ohm stabiel, de meeste HU (head unit ~ radio) zijn 4 ohm stabiel.
(En ik heb in heel mijn leven niet één HU gezien die niet 8 ohm stabiel was)

Kabel voor de deur doorvoer gebruiken, filter daar installeren en extra draad naar de tweeter trekken is de simpelste, goedkoopste oplossing.
Je moet dus een aanpassing doen en wat extra draad trekken, je kan natuurlijk ook alles opnieuw bedraden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 26-08-2015 11:12:28
Citaat van: Dirk342 op 25-08-2015 23:13:50

Onzin!

Ten eerste is een speaker geen gewone weerstand maar een complexe weerstand (Impedantie).

Je kan zo hoog gaan als je wil met de impedantie (complexe weerstand hier van de speakers) geen enkele versterker (of radio) heeft daar een probleem mee, echter neemt het vermogen af.
Volgens de wet van ohm: P = U²/R
P = power in Watt
U = spanning in Volt
R = weerstand in Ohm
Het probleem zit hem in te laag gaan dan kan je de versterker overbelasten met slecht geluid tot gevolg.

Al eerder aangehaald DE MEESTE versterkers zijn 2 ohm stabiel, de meeste HU (head unit ~ radio) zijn 4 ohm stabiel.
(En ik heb in heel mijn leven niet één HU gezien die niet 8 ohm stabiel was)

Kabel voor de deur doorvoer gebruiken, filter daar installeren en extra draad naar de tweeter trekken is de simpelste, goedkoopste oplossing.
Je moet dus een aanpassing doen en wat extra draad trekken, je kan natuurlijk ook alles opnieuw bedraden.

Onzin  :eusa_doh: Je weet het altijd weer zo lekker te brengen he..
Dirk zijn verhaal is zeker geen onzin alleen op een andere manier verteld.
Voor jou voor de zoveelste keer aanleiding om respectloos iemand met "onzin" af te fakkelen.

Kom je weer met het foute idee om het filter in de deur te zetten, je bent al eens eerder daarop gecorrigeerd op het forum, filter onder dashboard natuurlijk dan kan je de originele draden naar tweeter en deur hergebruiken vanaf het filter.

NinaPaul

Ik reageer op Dirk zoals hij op anderen reageert, met hetzelfde respect.
(En ja, dat is willens en wetens)

Ik zeg
Citeervoor de deur doorvoer
Dat is dus onder het dash bij de tweeter, voor de personen die niet goed begrijpend kunnen lezen.

En waar slaat de tekst "al eens gecorrigeerd" op? Probeer inhoudelijk eens wat mede te delen in plaats van op de man te spelen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

leons850

Ik zit hier zelf ook naar te kijken en kwam inderdaad uit op het volgende in een S70:

2x 6.5" 4ohm (voorportieren)
2x 6.5" 8ohm (achterportieren)
2x 8"    8ohm (hoedenplank)

de tweeters in het dash zijn ook 4ohm trouwens.
Hoe moet je dit dan gaan schakelen?
Ik wil eigenlijk gewoon alle speakers vervangen door andere maar dat word nog een klusje begrijp ik. Of gewoon 2 tweeters in de hoedenplank stoppen en alles 4 ohm maken of is dat te kort door de bocht?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein