Popo's Zilveren Sumo 相撲

Gestart door MrPopo, 29-08-2015 12:05:52

Vorige topic - Volgende topic

Flunk

Haha nou ik denk dat dat er voor mij voorlopig niet in zit hoor... Ben gewoon benieuwd ;)
It's not about the miles per gallon... It's about the SMILES per gallon! :D

MrPopo

Citaat van: Flunk op 01-09-2015 21:22:29
Wat een plaatje! Veel roffelplezier gewenst!

Kan je voor de gein een indicatie geven wat het kost om een auto vanuit japan hier heen te laten verschepen en de andere kosten die er bij komen kijken?

Heb deze vraag al eerder gehad van een forumlid en heb hem toen het volgende gestuurd:

Hey Koen,

Weet niet of je je al een beetje hebt verdiept in hoe het in Japan in zn werk gaat, maar daar is het normaal om je auto te kopen/verkopen op de vele autoveilingen door het land verspreid.

Ik was eerst ook van plan om het via een veiling te doen, alleen krijg je dan maar iets van 4 foto's te zien.
Wat wel heel goed is zijn de veiling rapporten die door de veilinghuizen worden uitgegeven. Hierop geven ze echt alle krasjes en beschadigingen weer en vertellen eerlijk de +/- punten van de auto.

Je kunt dan echt voor een prikkie een hele mooie volvo (of andere auto) kopen. Helaas zijn er niet heel veel linksgestuurde auto's te vinden, maar komen ze wel degelijk voorbij.

Heb zelf uiteindelijk gekozen voor een dealer auto, omdat je dan veel meer foto's te zien krijgt en die van mij was toevallig ook nog beoordeeld door de JAAA (Japanese automobile appraisal association).

Er is een site waarop je kan zoeken en dan staat meteen de FOB prijs (Free on board) erbij. Dit houdt in alle kosten in Japan en alle papieren enz. geregeld.
Je moet dan nog wel de internationale verscheping betalen. Ik weet niet of ze hier ook voor je onderhandelen over de prijs.
http://www.goo-net-exchange.com/

Ik heb het via een bedrijf gedaan die eigenlijk normaal gesproken alleen op de veilingen auto's voor je kopen.
http://www.jpctrade.com/

Uiteindelijk heb ik via mijn contactpersoon daar onderhandeld over de prijs bij een dealer en niet zonder suc6.

Ik keek ook op de japanse sites. Waar dus de eigenlijke prijs van de auto staat. Dus zonder FOB.
Bleek dat de FOB kosten bij jpc minder waren.

Dus bij jpc betaalde ik 90.000Y FOB en 120.000Y internationale verscheping.
De verschepingskosten hangen af van de maten van de auto.

Japanse sites zijn:
http://www.goo-net.com/index.html
http://www.carsensor.net/

Verscheping kost maar iets van rond de 900-1000 euro.

Let wel eenmaal hier betaal je 10% invoerrechten over de autoprijs + internationale verscheping.
Dit tel je bij elkaar op en daarover betaal je 21% BTW.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes
Marten

Verder moet je hier nog een expediteur in de arm nemen om de inklaring voor je te regelen.

Flunk

Dank voor de uitleg! Valt me eigenlijk nog best wel mee wat het kost om een auto de halve wereld over te verschepen.
It's not about the miles per gallon... It's about the SMILES per gallon! :D

Eric850R

Mooie uitleg Marten!

Heb tot nu toe vooral via de veiling gekocht met tussenpersoon en dan blijken ze vaak toch al wat meer foto's te hebben.

Grappig dat die van jou eerst naar Canada is geëxporteerd. Heb je dan wel een teller in kilometers? Of hadden ze dat in Japan al omgezet?

Had jij ook al het mistachterlicht van rechts naar links omgezet?

MrPopo

Citaat van: Eric850R op 01-09-2015 23:00:13
Mooie uitleg Marten!

Heb tot nu toe vooral via de veiling gekocht met tussenpersoon en dan blijken ze vaak toch al wat meer foto's te hebben.

Grappig dat die van jou eerst naar Canada is geëxporteerd. Heb je dan wel een teller in kilometers? Of hadden ze dat in Japan al omgezet?

Had jij ook al het mistachterlicht van rechts naar links omgezet?

Ja. Hij heeft een hele reis gemaakt. Belgie/Canada/Japan/Nederland. En nu blijft hij lekker hier! :)  ;D

Naar mijn weten zijn ze in Canada eind jaren 70 overgestapt op kilometers ipv miles.

Haha heb nog niet naar het mistachterlicht gekeken. Is dat een probleem dan? Niets over gehoord bij de RDW.

Eric850R

Had het net in mijn blog geschreven. Als het mistechterlicht rechts van het midden zit, dan mag dat niet, het moet links van het midden zitten.

FGG

Citaat van: Eric850R op 02-09-2015 07:13:11
Had het net in mijn blog geschreven. Als het mistechterlicht rechts van het midden zit, dan mag dat niet, het moet links van het midden zitten.

Of ín het midden.

Citeer
Artikel 5.2.51
Personenauto's moeten zijn voorzien van:
a. twee of vier grote lichten;
b. twee dimlichten;
c. twee stadslichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier stadslichten indien het voertuig voor 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
d. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingaanwijzers van personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen;
e. waarschuwingsknipperlichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
f. Eén zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
g. twee achterlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel twee of vier achterlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
h. twee remlichten indien het voertuig na 30 juni 1967 in gebruik is genomen, dan wel één of twee remlichten indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen;
i. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
j. twee niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig;
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
l. een of twee achteruitrijlichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen;
m. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en breder is dan 2,10 m, dan wel voor 1 januari 1996 in gebruik is genomen en breder is dan 2,50 m;
n. zijmarkeringslichten indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
o. ten minste twee ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig, indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen en langer is dan 6,00 m;
p. een markering aan de achterzijde van het voertuig, indien de toegestane maximum massa van het voertuig meer bedraagt dan 3.500 kg;
q. een derde remlicht, aangebracht zodanig dat:
1. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 september 2000.

Artikel 5.2.53
1. De grote lichten, dimlichten, stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
3. De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4. De achterlichten en mistlichten aan de achterzijde mogen niet anders dan rood stralen.
5. De remlichten mogen niet anders dan rood of ambergeel stralen.
6. De kentekenplaatverlichting mag niet anders dan wit stralen en mag niet naar achteren stralen.
7. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen.
8. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.
9. De markering aan de achterzijde moet bestaan uit één rechthoekig bord, dan wel uit een set van twee of vier rechthoekige borden, welke zijn voorzien van rood fluorescerende en geel retroreflecterende parallel lopende diagonale strepen.

Artikel 5.2.55
1. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten moeten goed werken.
2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
5. De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd, onverminderd het bepaalde in artikel 5.18.7, eerste lid.
6. De retroreflectoren en de markering aan de achterzijde van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.
7. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het tweede en derde lid.

Artikel 5.2.56
1. Het dimlicht van personenauto's moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een verlichtingsscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:
a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;
2. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:
a. bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel
b. bij controle met een verlichtingsscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het verlichtingsscherm vallen.
2. Het voor het dimlicht bestemde deel van de reflector mag zijn oorspronkelijke reflecterende werking niet in ernstige mate hebben verloren.
3. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het tweede lid.

Artikel 5.2.57
1. Personenauto's mogen zijn voorzien van:
a. twee mistlichten aan de voorzijde van het voertuig;
b. parkeerlichten indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
c. twee extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de achterzijde van het voertuig;
d. Eén zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig voor 1 januari 1996 in gebruik is genomen;
e. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, indien deze retroreflectoren niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn;
f. twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
g. twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn en het voertuig breder is dan 1,80 m;
h. zijmarkeringslichten, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn, aangebracht overeenkomstig de door Onze Minister vastgestelde eisen;
i. een richtlicht;
j. een bermlicht aan de voorzijde van het voertuig;
k. werklichten;
l. een derde remlicht aangebracht zodanig, dat:
1. het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak, en
2. de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzij de van de remlichten, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel h, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000;
m. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L. 262).
2. Lichten die ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.2.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen. Deze bepaling geldt niet voor markeringslichten en zijmarkeringslichten.
3. Personenauto's mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Artikel 5.2.59
1. De mistlichten aan de voorzijde, het richtlicht en het bermlicht mogen naar voren niet anders dan wit of geel stralen.
2. De parkeerlichten mogen naar voren niet anders dan wit, en naar achteren niet anders dan rood stralen, tenzij zij zijn ingebouwd in ambergeel stralende zijrichtingaanwijzers.
3. De extra richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4. De zijrichtingaanwijzers mogen naar voren niet anders dan wit of ambergeel, en naar achteren niet anders dan rood of ambergeel stralen.
5. De zijmarkeringslichten mogen niet anders dan ambergeel stralen. Indien het achterste zijmarkeringslicht onderdeel uitmaakt van een rood stralend licht dan wel van een rode retroreflector, mag dit licht rood stralen.
6. De markeringslichten mogen naar voren niet anders dan wit en naar achteren niet anders dan rood stralen.
7. Artikel 5.2.55, tweede, derde, vierde en zevende lid, is van toepassing.
8. Het derde remlicht mag niet anders dan rood stralen.
9. Op de mistlichten aan de voorzijde van het voertuig is artikel 5.2.55, eerste tot en met vijfde en zevende lid, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5.2.61
1. De verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 moeten zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,40 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de grote lichten, richtlichten, bermlichten, achteruitrijlichten, remlichten, de verlichting van de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig, de markering aan de achterzijde van het voertuig, mistlichten aan de achterzijde van het voertuig, en werklichten.

Artikel 5.2.62
Het ingeschakeld zijn van het mistlicht of de mistlichten aan de achterzijde van het voertuig moet door middel van een controlelampje aan de bestuurder kenbaar worden gemaakt.

Artikel 5.2.63
Achteruitrijlichten van personenauto's mogen alleen kunnen branden indien de achteruitversnelling van het voertuig is ingeschakeld.

Artikel 5.2.64
1. Personenauto's mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Personenauto's mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.2.65
Personenauto's mogen, onverminderd het in de artikelen xx van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai- en knipperlichten, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 is voorgeschreven of toegestaan.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

MrPopo

Zeg FFG. Wil jij mijn blog niet vervuilen met al die vieze stomme regeltjes?  ;) :D

Nee hoor. Handig om te weten al die APK regels

Zoals ik al zei weet ik niet of hij rechts of links of in het midden zit  ;D Zal het eens uitzoeken.

Bij de RDW hebben ze niets gezegd en ik ga het ook zeker niet vragen.

Blijkt hij niet goed te zitten: dan heb ik er nog een leuk projectje bij

FGG

Citaat van: MrPopo op 02-09-2015 17:55:37
Zeg FFG. Wil jij mijn blog niet vervuilen met al die vieze stomme regeltjes?  ;) :D

Zeg MrPopo, zou je eens willen beginnen met mijn naam goed te schrijven? :eusa_doh:

MrPopo

Citaat van: FGG op 02-09-2015 18:56:09

Zeg MrPopo, zou je eens willen beginnen met mijn naam goed te schrijven? :eusa_doh:

Oeps. Excuus!

Meneer FGG bedoelde ik uiteraard.

FGG

Eric850R

Nee hoor. Handig om te weten al die APK regels

Zoals ik al zei weet ik niet of hij rechts of links of in het midden zit  ;D Zal het eens uitzoeken.

Bij de RDW hebben ze niets gezegd en ik ga het ook zeker niet vragen.

Blijkt hij niet goed te zitten: dan heb ik er nog een leuk projectje bij

Nee, juist niet, als je mijn blog er even op naslaat. Het vergt alleen dat je de unit in de achterlichten verwisselt van rechts naar links en vice versa. Volvo heeft daar in de '90-er jaren waarschijnlijk al goed over nagedacht en het universeel gemaakt voor de verschillende markten.

MrPopo

Citaat van: Eric850R op 30-08-2015 11:34:26
Wat bij de C70 nog een apart draadje leggen vergde, is bij de 850 een fluitje van een cent. Voor wie ook een 850 uit Japan wil halen, hoeft dit dus ook geen probleem meer te zijn. I.t.t. de C70 zijn de units in de achterlichten (onderste deel) precies aan elkaar gelijk, behalve dan blijkbaar het binnenwerk. Dus, door de rechterunit links te plaatsen, kwam ook meteen het mistachterlicht goed aan de linkerkant. (APK vereist mistachterlicht links van het midden (of niet als de auto van voor 1998 is)

Dit zijn de makkelijker karweitjes. Koplampen zijn lastiger, dus de keuze voor een nieuwe set ligt voor de hand. Conversie van de huidige set kost ca. € 130,- inclusief verzenden etc.

Zal eens kijken, maar je zegt ook dat het voor auto's van voor 1998 niet nodig is. Dus dan is er toch geen probleem?

Eric850R

Niet nodig om een mistachterlicht te hebben, maar als die er wel zit, dan moet die links van het midden (of na de toevoeging met de regeltjes van FGG) in het midden zitten.

Maar, omdat het zo gemakkelijk is, is omwisselen van de unit de beste optie.

MrPopo

Vandaag maar eens rustig aan begonnen met het opknappen van de R bumper.  ;D

Aangezien de ABS module nog even op zich liet wachten had ik de afspraak voor vandaag bij de RDW maar afgezegd. (Wel afzeggen voor de 24 uurs limiet, anders moet je gewoon betalen).

Het regende toch al de hele dag, dus ik ben aan de slag gegaan met wat schuurpapier.

Het is maar een begin. Ga nog wel wat beter m'n best doen. Heb hier niet zoveel ruimte, dus neem hem mee naar m'n schoonvader om hem echt onder handen te nemen.

Qua schade valt het allemaal wel mee. Er zit maar een scheur in die ik moet gaan plakken en plamuren!

Ik weet wel dat ik hem eigenlijk helemaal moet gaan schuren en spuiten (of laten spuiten), maar dat vind ik een hoop werk en kost een hoop geld.
Heb er dus voor gekozen om zelf een touch up job te gaan doen. Als ik tevreden ben met het uiteindelijke resultaat is het gewoon goed.
Zo niet kan ik hem toch altijd nog laten spuiten door een professional.
Maar ik heb goede hoop dat het naar tevredenheid uitgevoerd gaat worden!  8)

Terwijl ik bezig was ging de deurbel en kwam de ABS module binnen die op bezoek bij thuurbo was geweest.

Prachtig mooie roze tie rips.

Helaas zullen die er van het weekend af moeten en ga ik de module weer terugplaatsen.
Dan met gespannen ogen naar de teller unit kijken  :eusa_shifty: en hopelijk zien dat de ABS en Tracs lampjes weer netjes uitgaan. :P

Op de deurmat lag ook nog een klein envelopje met daarin het eerste deel van mijn Led upgrade voor het interieur.

Helaas zien ze er uit alsof iemand er op heeft gestaan en ik denk niet dat ze het gaan doen.

Dit zullen we van het weekend ook maar even testen en als ze het niet doen nieuwe vragen aan de verkoper met als tip erbij: (Beter inpakken)
Maar ach. Zij kunnen er natuurlijk ook weinig aan doen dat zoiets geplet wordt. Zat wel in een bubbeltjes plastic enveloppe. (Wel hele kleine bubbeltjes  ::))

Dat was het wel weer voor deze post.

Na het weekend zal ik natuurlijk laten weten hoe alles gegaan is en ik heb al een nieuwe afspraak bij de RDW op de 10 september.
Hopelijk gaat alles goed en kunnen we eindelijk rijden (daar is ie tenslotte voor gemaakt).

Fijn weekend!  :eusa_dance: