is techno olie 10w40 net zo goed als bijv de bekende merken?

Gestart door CorT5, 14-09-2015 22:50:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CorT5

Ik zat eens te denken en stelde me de vraag.
Wat is beter elke 5000km een frisse oliebeurt met techno 10w40 olie vd action.
Of

Bijv elke 10.000 km de dure olie van bijv castrol of shell.

Wie kan hierover info geven.

En met name of het goed is bij getunede turbo motoren.

Sbv

15000 km of 1 jaar aanhouden met de voorgeschreven olie geen optie ?

CorT5

Hoe schoner de olie hoe beter zou je denken toch. En ik vind t wel een groot verschil in prijs 5 liter techno of 5 liter castrol. Als ik de specs lees zie ik nagenoeg dezelfde additieven. Dan zou je haast denken die techno olie kan ook prima....of praat ik nu poep?

The Demon

Als je elke 5000 km gaat verversen met Action olie kan je net zo goed elke 15.000 km (voorgeschreven interval van Volvo) Castrol o.i.d. erin donderen, misschien ben je dan nog wel goedkoper uit.  ;)

Sbv

Het gaat om de specs uiteindelijk. Goedkopere olie kan zeer goed zelfde specs hebben
Met wat shoppen is merk olie vaak niet eens zoveel duurder. Zelf hou ik de voorgeschreven intervallen aan en doe er dan Shell Helix in of in het verleden wel eens Total

Als het om schonere olie zou gaan had de fabrikant wel opgegeven om iedere 5000 km te verversen. Ik zou dan maandelijks olie kunnen verversen(dure grap wordt het dan )

volvobug

Joehoe, daar gaan we weer  ;D. Mag ik, mag ik, mag ik?  ;D

Gewoon de Techno 45.000 km laten zitten, goedkoper kan niet  :eusa_whistle: Ik doe niets anders :angel:
Wel non turbo.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#6
o ja, hier heb je alvast 7 pagina's meningen over m.n. de action olie  ;)

- edit: link toegevoegd http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,73937.0.html
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Citaat van: volvobug op 14-09-2015 22:59:15
Joehoe, daar gaan we weer  ;D. Mag ik, mag ik, mag ik?  ;D

Gewoon de Techno 45.000 km laten zitten, goedkoper kan niet  :eusa_whistle: Ik doe niets anders :angel:
Wel non turbo.
nog langer laten zitten dan is het nog goedkoper

CorT5

Ik had begrepen dat de action olie prima olie zou kunnen zijn ook voor turbo motoren.

Sbv

Citaat van: CorT5 op 14-09-2015 23:10:12
Ik had begrepen dat de action olie prima olie zou kunnen zijn ook voor turbo motoren.
hoeveel ga je dan besparen per wissel ? Het is niet de bedoeling om de discussie over goedkope olie aan te slingeren.
Als de specs goed zijn dan doen. Ik doe het zelf niet maar ik ben wel vaker raar of eigenwijs

scania164

Ik denk juist dat je beter een goedkope olie vaker kan wisselen. ..
Dat zorgt altijd voor schone goede smering..zonder alle exotische dopes...
Het zijn blokken uit jaren 90 10w40 tijdperk met minimale specificaties...
..

V70R^2

Als je normaal rijd en geen t5/R hebt lekker goedkope olie van de action erin mieteren en elke 10/15.000km verversen. Waarom onnodig kosten maken?

Ben je performance minded, rijd je t5/R en flink sportief, dan koop je motul 300V 10w-40 :)



////end of topic ;D

scania164

#12
Graag even onderbouwd....
Motul..ok prima maar die dubbele ester technologie geeft dat betere bescherming dan  kroon  of castroll of techno??
Zo ja...waarom???
Ok bij hogere temp betere eigenschappen. ..
Maar wordt dat kritisch bij fkink gebruik..?
Bedoel er zit een warmte wisselaar en bij flink trappen op nl wegen wordt 10w40 niet zo heet dat de film gebroken wordt..
Waarom heeft de 5 cilinder  exotische dopes nodig?
Ok bij te veel koude km eerder sludge misschien. ..

V70R^2

#13
Behalve die dubbele ester is het RACE olie, en die zijn niet gebonden aan de europese wetgeving mbt de additieven.

Helaas is sinds een jaar of 15 het verboden bepaalde beschemende en wrijvingverminderende additieven in olieen te hebben, daar dit slecht voor het mileu is (afgezogen via carterventilatie en verbrand in de cilinderkamers)

Motul 300V heeft dus een factortje 10 meer beschemende additieven dan normale olie, behalve dat dat dus een mega dikke beschermlaag vormt (welke na een week stilstaan er nog zit bij koude start!) heeft het dus minder wrijving, minder weerstand en dus ietswat meer vermogen

Daarbij is het van dermate kwaliteit (ester technologie) dat non stop vol belasten de olie niet in kwaliteit doet afnemen, daar waar de goedkope minerale olie bij 1 sportieve rijsessie verbrand is..

De normale olieen, dus OOK die je voor 25 euro de liter bij de pomp koopt, hebben die bescherming niet of weinig, zo druk je dus onder vollast bijvoorbeeld door die oliefilm heen met het kantelen van de zuigers.

Ik sweer erbij en heb na diverse malen olie opsturen naar een lab al bewezen gekregen dat er bij 5000km circuitgebruik in de bmw destijds geen slijtage heeft plaatsgevonden en de olie nog optimaal presteerde. (daar waar zogenaamde "dure" olieen al bij 5000km ver voorbij hun "houdbaarheidsdatum" waren..:P )

cornelis-b

Ik rij nu met meerdere volvo's al bijna 100.000km en ik donder er gewoon 5W40 in van de Action. Denk niet dat we weer een Action olie discussie moeten starten maar mijn vorige 855R, S70 2.0T en mijn huidige 855R doen het er prima op. Wissel met een Pela pomp elke 8K.

Niks mis mee met deze "kroon" olie.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien