15w40 in mijn T5

Gestart door ReVolvoluTion, 24-02-2005 23:36:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eugene

ok, en nog bepaalde merken die beter zijn dan andere, en merken die je er absoluut niet in moet gooien? (en dan bedoel ik niet de olie van de Aldi)

Ik neem aan dat Shell gewoon goed is, net als Castrol

If it's not blown, it sucks...

Peth©oni

Citaat van: eugene op 05-03-2006 22:59:16
Citaat van: JCviggen op 05-03-2006 20:54:29
Citaat van: M a r c op 05-03-2006 20:18:14
Beste mens.... en 0W30 is véél te dun voor een 850 motor en al helemaal voor een T5 die toch behoorlijk wat druk op de drijfstangen en lagers zet. Het feit dat jouw T5 al 1 liter olie verbruikt op de 3000 km zegt al genoeg.... Zeker als je de lage km-stand van jouw T5 in acht neemt, mijn vorige T-5R pakte met 200K maar 1 liter op de 10.000 km.

Een 10W40 of een 5W40 is de beste keuze voor een 850 turbo. Neem wel een gerenommeerd merk.

Klopt! Zou niet met 0W30 willen rondrijden...wel leuk voor koude starts maar verder....
Ik rij 5W40 Esso Ultron.....nu in de winter en kortere stukjes zit ik toch op 1 liter olie per 4000 ofzo...anders eerder 1 op 5000. Denk wel dat de turbo er voor iets tussen zit, aardig wat olie in de slangen...

Ik heb Shell Helix Ultra 5W40. Ook ongeveer hetzelfde olieverbruik als jou, en ook olie (weet neit of het veel is) in de IC buizen....

IS die Castrol RS 10W60 aan te bevelen. Lijkt me wel wat voor de volgende oliewissel namelijk  ::)

Ik gebruik de 10W60 in de 360 voor op het circuit, maar dat is dan wel vrijwel continu tussen 5000 en 7000 toeren.... en dat doe jij niet met de 850. Moet zeggen in vergelijk met de vorige olie die er in zat, wereld van verschil !!! TOP in ieder geval....

mariah

[quote author=Peth©oni
Ik gebruik de 10W60 in de 360 voor op het circuit, maar dat is dan wel vrijwel continu tussen 5000 en 7000 toeren.... en dat doe jij niet met de 850. Moet zeggen in vergelijk met de vorige olie die er in zat, wereld van verschil !!! TOP in ieder geval....
Citeer

Is dat die 360 van de plaatselijke brandweercommandant??? ;D

Peth©oni

Citaat van: mariah op 06-03-2006 13:16:17
[quote author=Peth©oni
Ik gebruik de 10W60 in de 360 voor op het circuit, maar dat is dan wel vrijwel continu tussen 5000 en 7000 toeren.... en dat doe jij niet met de 850. Moet zeggen in vergelijk met de vorige olie die er in zat, wereld van verschil !!! TOP in ieder geval....
Citeer

Is dat die 360 van de plaatselijke brandweercommandant??? ;D

nou nou zeg...... die olie brande niet hoor......  :-[

Johann

Citaat van: eugene op 05-03-2006 23:04:55
Citaat van: M a r c op 05-03-2006 23:02:04
Een 10W60 is duur en overdone. Zeker voor een verder niet getunede T5. Zonde van je geld.

Ik kan em voor hetzelfde geld krijgen als mijn huidige 5W40. Welke is dan de beste keus?

Tuning komt eraan. In elk geval een chip op korte termijn, nu ik weet dat mijn turbo nog goed is....

5W-40 is doorgaan een mooie olie. Ik heb nu wel 10W-60 op de S70 zitten maar je merkt wel dat het met de koude start iets stugger gaat.Eenmaal een beetje temperatuur in de motor en dan gaat ie lekker. Loopt verder soepeler dan de olie die er in zat, 10W-40 mineraal.

Ik wou eigenlijk deze olie proberen omdat de motor gesmede zuigers heeft met iets grotere zuiger speling, bij koude start zal er meer olie langs de zuigers gaan dan en een steviger olie leek mij iets beter. Afwachten hoe het gaat.

mariah

Ik gebruik een volsyntheet 0W40 van Shell. Doet het prima. Mag ook wel voor dat geld.

MarcoV

Bij de grote beurt is er in mijn S70 2.5T 0W30 olie ingegaan, dit is volgens de volvo-garage de aanbevolen olie voor een turbomotor.
Nu lees ik hier dat dit niet de goeie olie is voor mijn auto, heeft de garage het dan verkeerd gedaan of niet?

MarcoV

Eugene

0w30 is een lichtloop olie, eigenlijk niet bedoeld voor het echte langdurige stampwerk. Voor de rest is het geen probleem naar mijn idee

If it's not blown, it sucks...

MarcoV

Citaat van: M a r c op 05-03-2006 20:18:14
Beste mens.... en 0W30 is véél te dun voor een 850 motor en al helemaal voor een T5 die toch behoorlijk wat druk op de drijfstangen en lagers zet. Het feit dat jouw T5 al 1 liter olie verbruikt op de 3000 km zegt al genoeg.... Zeker als je de lage km-stand van jouw T5 in acht neemt, mijn vorige T-5R pakte met 200K maar 1 liter op de 10.000 km.

Een 10W40 of een 5W40 is de beste keuze voor een 850 turbo. Neem wel een gerenommeerd merk.

Een vriend van mij rijdt een Audi S4 met 310 pk, bij de audi raden ze met klem 0W30 volsyntheet van castrol aan, moet dus wel goed zijn toch?

MarcoV

volvos60t5

Citaat van: MarcoV op 05-04-2006 12:34:52
Een 10W40 of een 5W40 is de beste keuze voor een 850 turbo. Neem wel een gerenommeerd merk.

Een vriend van mij rijdt een Audi S4 met 310 pk, bij de audi raden ze met klem 0W30 volsyntheet van castrol aan, moet dus wel goed zijn toch?

MarcoV
Citeer

Bij de volvo dealer (de mijl dordrecht) werd altijd de voorgeschreven 0w30 gebruikt. Op mijn verzoek is dit altijd 5W40 geworden. Nu is de dealer zelf ook steeds meer 5W40 aan het gebruiken zeker in de turbomodellen. Naar hun mening was deze toch idd beter voor het blok dan de voorgeschreven 0W30....... Misschien hebben ze toch gelijk hier op het forum :-X
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

Sieger

Citaat van: M a r c op 05-03-2006 23:06:40
Persoonlijk vind ik de 5W40 een olie die gewoon goed is voor zomer en winter. Een 10W60 is in de winter wat minder ideaal tijdens de koude starts. 5W40 voldoet bij mij al jaren prima en is ook voorschrift van Volvo.

Helemaal mee eens: vandaar mijn smering zelfs voor de getunede T5 alleen 5W40 Shell Helix plus (hydrocrack -halfsyntheet ACEA A3), bij een verbruik van ca 1 L op 10000 km, volop verkrijgbaar op mijn werk (intern gebruik).
Volvo Power For Life !

Eugene

CiteerMisschien hebben ze toch gelijk hier op het forum :-X

Als je dat maar weet ;D

In de S60R gooien ze bij de dealer volgens mij ook 0w30....

If it's not blown, it sucks...

mehn

De dealer gooit het liefst overal hetzelfde in. Dat werd me verteld door een magazijnman bij een van de laatste sleuteldagen. Dat is natuurlijk begrijpelijk en ik denk ook dat de dealer daarom de aanbevolen olie "wijzigt" ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

PaulBroere

Bij de merk-dealer waar ik werk gooien ze overal 10w40 half-synthetisch in, zowel de 20 jaar oude als de gloednieuwe auto's.

Daarom doe ik mijn olie-wissel zelf, weet ik tenminste zeker dat er de olie in gaat doe ik erin wil hebben.

Ik gebruik trouwens shell Helix Ultra 5w40 (volledig syntheitisch uiteraard)
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

paul-r

Citaat van: mariah op 09-03-2006 15:07:56
Ik gebruik een volsyntheet 0W40 van Shell. Doet het prima. Mag ook wel voor dat geld.

Deze is mij ook aangeraden door garage. Volsyntetisch van Shell. Wel 20 euro de liter of zoiets. Moet hij niet te veel verbruiken want dan heeft rijden op gas (doe ik) nog geen zin voor de portemonnee.
Paul