15w40 in mijn T5

Gestart door ReVolvoluTion, 24-02-2005 23:36:49

Vorige topic - Volgende topic

ReVolvoluTion

Ik heb vd week olie ververst, omdat ik goedkoop aan 15w40 kan komen heb ik dit er op gedaan... is dit goede olie ???
Of kan er beter 10w40 in of 5w40

Afz. Bas

thuur

10W40 is fabrieksvoorschrift. 15W40 is niet aan te raden als het kouder dan -10 gr C wordt. Verder zijn de eigenschappen gelijk.

Komend weekend maar binnen laten staan ;)
(Althans hier hebben ze -9 voorspeld.. Brrr)

Gr 8)

ReVolvoluTion

Gelukkig wordt het in NL niet vaak kouder dan -10 , ik meende al dat het niet zoveel uitmaakte maar je hoort alleen verhalen over de wat dunnere olie. Het lijkt mij dat ietwat dikkere olie juist beter smeert (dikkere flimlaag bijv.) ik kan het mis hebben.
In ieder geval staat 15w40 gewoon tussen de aanbevolen oliesoorten in het onderhoudsboekje!!!!

Bas

thuur

Ja klopt, staat erin onder de temperathuurschaal ;D

Is inderdaad iets dikker, vandaar dat de eigenschappen aan de 'koude kant ' anders zijn. Eenmaal op temp. zou er geen verschil moeten bestaan.

Gr 8)

mehn

Citaat van: ReVolvoluTion op 25-02-2005 10:52:05
Gelukkig wordt het in NL niet vaak kouder dan -

Vanmorgen was het voor het eerst zo koud dat mijn rode lampje uitging  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

M a r c

Wanneer lijdt een motor het meeste? Bij een koude start. Dus dan wil je een olie die snel op alle plekken is om de draaiende delen te smeren. Dan moet je dus een dunne synthetische olie hebben naar mijn idee, zeker met een turbo. Ik rij al jaren op 5W40. Een 15W40 is toch alweer een wat 'ouder' type olie toch?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Sieger

Citaat van: ReVolvoluTion op 25-02-2005 10:52:05
.... Het lijkt mij dat ietwat dikkere olie juist beter smeert (dikkere flimlaag bijv.) ....
Bas

En juist dat is nu juist een wijd verbreid misverstand: dat dikkere olie per definitie dus beter smeert !
Heeft meer te maken met molecuulstructuur (lange CH-ketens ed) en vooral de additieven natuurlijk oftewel de kwaliteits- specifikatie en niet zozeer de viscositeit-specifikatie !
Vanuit oogpunt van (steen-)koude startslijtage bezien (turbosmering bij de T5s !) zou het wenselijker zijn juist een dunnere smeerolie, bij voorkeur ACEA A3 kwaliteit, te gebruiken, omdat deze olie eerder op de te smeren/koelen plaatsen in de motor aanwezig is.
Volvo Power For Life !

mathh

Ik heb er nu 0W-30 inzitten.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Zippo

Citaat van: mathh op 25-02-2005 13:49:43

Sowh! :o
Das lekker vloeibaar!

Doe mij maar 5-W40 Vol Synth. Shell Helix. ;)

Zippo

ReVolvoluTion

Misschien toch maar weer over op 10w40 of 5w40... kzal em binnenkort nog eens verversen heb ik de motor meteen weer schoon. (2 keer in korte tijd ververst)

ReVolvoluTion

15w40 wordt erg veel in de landbouw gebruikt (traktoren e.d.) dit zijn vaak moderne dieselmotoren met turbo's!!!

Roy V70R

Math,

Haal die er zo snel mogelijk uit, want ie is echt te dun, vooral met je turbo. :'(
Die 0-30 is niet bedoelt voor deze motor.

Doe er gewoon een 5-40 volsynt. in. (valvoline-shell-mobil o.i.d.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Roy V70R

Citaat van: ReVolvoluTion op 25-02-2005 16:26:05
15w40 wordt erg veel in de landbouw gebruikt (traktoren e.d.) dit zijn vaak moderne dieselmotoren met turbo's!!!

Zelfs dit niet meer.
Moderne dieselmotoren (ook traktoren) vragen om een moderne olie (auto`s) 5w-30.                         Boeren die bij ons olie halen gaan tegenwoordig naar huis met een 10-40 of 5-40. ;D
850 GLT - 855 T5 - V70R

M a r c

Citaat van: Roy V70R op 25-02-2005 19:19:16

Math,

Haal die er zo snel mogelijk uit, want ie is echt te dun, vooral met je turbo. :'(
Die 0-30 is niet bedoelt voor deze motor.

Doe er gewoon een 5-40 volsynt. in. (valvoline-shell-mobil o.i.d.

Yep, een 0W30 is een zogenaamde "lichtloopolie" om brandstof te besparen, maar het indexcijfer wat de 'sterkte' van de oliefilm aangeeft is wel redelijk laag voor een dergelijk potente motor. Uiteindelijk gaan je krukas- en drijfstanglagers er eerder aan.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Rudi

Bestaat die 5 W 40 nog,dacht dat het nu 0W40 was..ik heb 0W40 synthetisch van Agip.
Dr.Go-Fast...