Koelvloeistof- en dieselgeur via de luchtroosters

Gestart door Vincent Derksen, 28-09-2015 10:57:32

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Derksen

Volvo vrienden,

Ik constateer het volgende "rare" aan mijn Volvo V70 classic uit 1997 met ECC:

Ik bemerk tijdens het rijden dat ik een zoetige geur ruik in de auto en soms een diesel geur. Met warm weer, als de airco loeit, valt het mij op dat er een soort condens uit de roosters wordt geblazen. Overdreven gesteld lijkt het zo'n jaren zeventig rookkanon maar dan veel minder (anders stond ik allang langs de kant van de weg, haha). Tot slot, ik moet af en toe koelvloeistof bijvullen.

De zoetige geur, vermengt met de dieselgeur, geeft mij ernstig het gevoel dat er wellicht een radiator lek is waar lucht voor de binnen roosters (verwarming) langs stroomt. Misschien is er ook wel elders iets lek, waardoor lucht uit het motorcompartiment oid in het ventilatiesysteem komt.

(Her)kent iemand dit?
Is er iemand die mij kan helpen met suggesties wat dit zou kunnen zijn. Volvo kennende is dit iets wat te repareren valt.
Kan iemand mij tips geven over hoe ik het makkelijkst het dashboard open kan maken om onderzoek te doen/diagnose te stellen. Werk achter het dashboard vind ik altijd een drama. Ik kan er niet bij en snap verdulde weinig van dat hele ventilatiesysteem.

Naar de Volvodealer ga ik niet, dan kan ik net zo goed een andere V70 kopen... :-( Zelf sleutelen is een optie, mits ik perspectief heb op een oplossing. Iemand hier die mij kan/wil helpen is ook altijd welkom.

Ik ben heel benieuwd naar de tips en trics...

groet,

Vincent.

P.S.
Mijn volvo heeft een volkswagen diesel motor (TDI). Deze overscheidt elke emissie norm maar daar heeft ie nooit een geheim van gemaakt. Hij stoot bij tijd en wijlen eerlijke, zwarte roet uit haha. :-) Maar hij doet het wel heel goed. Dat is ook wat waard!!

glenfiddich1983

Zoete lucht en condens in de auto suggereert sterk dat de kachelradiateur lekt.

Om dat te bekijken: schopplaat losmaken (is de plaat bij de bestuurdersstoel direct voor je knieƫn), dan zit de kachelradiateur rechts naast de opening. Even de bekleding wat aan de kant trekken en onder de kachelradiateur zoeken naar nattigheid.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)