ECU vervangen

Gestart door markf, 08-10-2015 21:47:16

Vorige topic - Volgende topic

markf

Weet iemand of je de ECU kan vervangen van een Classic uit 1998? Of is een ECU autospecifiek geprogrammeerd?  ???

Aanleiding: auto schokt weer licht onderin de versnelling en heeft geen trekkracht in de 1. ECU resetten (10 minuten los laten liggen) resulteert in ander gedrag. Trekkracht in de 1 is weer terug en schokken is minder. Maar ik heb dit eerder gehad, is toen verdwenen en is nu weer terug.  :eusa_wall:

Lammert

ECU kan je zo vervangen, maar let er wel ff op dat het een zelfde type en MY is (een non-turbo op een T-5 gaat niet werken bijvoorbeeld).

Maar goeie kans dat het gedrag bij een andere ECU terugkeert. Lijkt erop dat de symptomen na inleren van de ECU (bv fuel trims) erger worden, maar dat wil niet zeggen dat de ECU de oorzaak is. Lijkt me heel sterk eigenlijk. Denk eerder aan vaccumtraject, luchtaanvoer, lambdaregeling etc.

The Demon

Lees eerst de foutcodes eens uit.
Met los leggen of accu afkoppelen reset je niets.

leons850

Met loskoppelen van accu reset je niets maar de leerwaardes gaan wel verloren.
Dan zal je ecu zich dus opnieuw gaan inleren, dit lijkt mij de reden waarom het na verloop van tijd weer terug komt.
Klinkt als een klein vacuum lekje.

Daarnaast als je een andere ecu er in doet start hij niet ivm startblokkering.
Dit kun je bypassen door het er uit te laten schrijven zoals vaak met gechipte ecu's is gedaan.

Eerst echt even goed zoeken naar je probleem want dit los je niet op met een andere ecu.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

UserID25761

Massa van de ECU  :eusa_think:

markf

Hoe zou ik een vacuümlek kunnen traceren? Misschien moet ik even zoeken hier op het forum  ;D

leons850

Door de slangetjes eerst eens kritisch te bekijken onder de motorkap.
De meeste slangetjes kun je na een jaar of 15 gewoon met de hand verpulveren.
Zijn erg uitgedroogd, hebben haarscheurtjes.
De knietjes die er in zitten ook.

Omdat je een 10v hebt moet dit vrij gemakkelijk te doen zijn, redelijk wat ruimte onder de kap en niet al te veel slangen.
Draai ook al je slangklemmen even aan, dit wil ook nog wel eens helpen. (Let op draai ze niet kapot).
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

markf

Gisteren even gezocht en een rot knietje gevonden (foto volgt). In de 10V hebben we het over vrij stugge dunne slangen die door middel van rubberen knietjes vastgedrukt zitten (zonder klemmetjes). Ik heb het knietje provisorisch met een stukje rubber en 2 ty-ribs gefixed en dat is in het rijgedrag meteen te merken.

Kan ik het beste gelijk van alle slangen de knietjes vervangen (Nordicar reken ruim €5 per knietje) en is het raadzaam de slangen ook te vervangen, of volstaat het om 'dat ene knietje' te vervangen? Wat zijn jullie ervaringen?

The Demon

Haal een paar meter vacuumslang en vervang alles in 1 keer.
De knietjes kan je vervangen door de slang zelf door de bochtjes wat ruimer te maken.

MauriceT-5

gewoon alle vacuüm slangetjes doen ben je van een hoop gezeik af en het zijn de kosten ook niet.
als je alleen 1 knietje doet heb je waarschijnlijk over een aantal weken weer ellende.
het is wat je wil probleemloos rijden of alleen maar knoeien elke keer.
als ik jou was zou ik het gewoon in een keer goed aanpakken

Piet

Alle knietjes zijn hoogst waarschijnlijk even oud en dus ook even slecht.
Gewoon alle knietjes vervangen dus.

Stevige prijs trouwens 5 euro voor een zo'n simpel dingetje, al eens bij de dealer naar de prijs geinformeerd?
Wie weert zijn ze daar wel goedkoper (not likely though :))

markf

Vandaag naar de plaatselijke auto onderdelen handelaar. Naar de dealer verwezen. Nordicar heeft wel de knietjes, maar helaas geen slangen: 'Wij gebruiken altijd bezineslangen in de werkplaats'  :-X
Dan maar dealer Drachten en Assen bellen, Drachten was niet thuis en Assen doorverwezen naar magazijn in Hoogeveen. 'Welke slangen bedoelt u meneer?' B5252 aangegeven, maar het was toch wat te moeilijk :eusa_doh:
De jongeman aan de telefoon struikelde over deze onderdelen en werd pas weer enthousiast toen ik vriendelijk aangaf het telefoongesprek te gaan eindigen.
Dus 8 stuks besteld bij Nordicar en ik zal bij monteren de slangen nog even goed onder de loep nemen...

ik maar denken (hopen?) dat er wellicht setjes voor te krijgen zijn, aangezien ze na 15 jaar aan vervanging toe zijn (zie eerdere reactie)...

BBS

Citaat van: markf op 29-10-2015 20:16:40
Vandaag naar de plaatselijke auto onderdelen handelaar. Naar de dealer verwezen. Nordicar heeft wel de knietjes, maar helaas geen slangen: 'Wij gebruiken altijd bezineslangen in de werkplaats'  :-X
Dan maar dealer Drachten en Assen bellen, Drachten was niet thuis en Assen doorverwezen naar magazijn in Hoogeveen. 'Welke slangen bedoelt u meneer?' B5252 aangegeven, maar het was toch wat te moeilijk :eusa_doh:
De jongeman aan de telefoon struikelde over deze onderdelen en werd pas weer enthousiast toen ik vriendelijk aangaf het telefoongesprek te gaan eindigen
.
Dus 8 stuks besteld bij Nordicar en ik zal bij monteren de slangen nog even goed onder de loep nemen...

ik maar denken (hopen?) dat er wellicht setjes voor te krijgen zijn, aangezien ze na 15 jaar aan vervanging toe zijn (zie eerdere reactie)...

Welkom bij de dealer in Hoogeveen :eusa_sick: :eusa_sick:
Daarom ga ik altijd naar Brouwer in Rogat....
Volvoloos....

Ludo

Citaat van: markf op 26-10-2015 20:21:01
In de 10V hebben we het over vrij stugge dunne slangen die door middel van rubberen knietjes vastgedrukt zitten (zonder klemmetjes).

Je bedoeld de harde vacuumslang, onderdeelnr 949120.

markf

Vandaag de koppelstukjes van Nordicar binnen gekregen. Maar er zijn helaas verschillende, en dat betekent in mijn geval dat de koppelstukken niet goed klemmen op de metalen pijpjes (aansluitingen) op de motor...

Op de eerste zie je het verschil, op de tweede het meest slechte koppelstuk en op de derde zie je degene die ik nog moet/wil vervangen.
Op de knietjes staat '24' (daar heb ik er nu 8 van, maar er passen er maar 1 of 2), op de iets rechtere staat '11'. Degene vooraan op de laatste foto lijkt ook weer langer.

Nordicar gemaild, maar op de website staat maar één soort...
Ty-rib kan wel, maar zou toch niet de bedoeling moeten zijn...