Verschil links / rechts achter

Gestart door cornelis-b, 12-10-2015 18:36:59

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Enige tijd geleden heb ik eens gemeten hoe de auto op zijn achter vering stond en het bleek dat hij links ongeveer 10mm lager stond als rechts. Ik had het idee dat het aan de veren en de Monroe dempers lag maar nu de nivomats er onder zitten is er nog steeds een verschil van ongeveer 10mm tussen links en rechts. Op het oog valt het niet op maar wel als je gaat meten. We hebben een aantal metingen gedaan bv bovenrand velg tot onderkant raamrubber achterraam, hart velg schermrand en bovenkant velg tot aan de dakrand.

Wie heeft er enig idee waar deze 10mm verschil in zou kunnen zitten?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

PimR

Tussen links en rechts misschien :eusa_sick: ;D ;D ;D

sorry Henk ik kon het niet laten hihi

henry classic v70

Vlakke weg, gewicht in de bagageruimte (of elders in de wagen)..
Maar jou kennende heb je dat wel nagekeken
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

classicT5

Zal ook eens meten, interessant. Oorzaak, zou iets met toleranties te maken kunnen hebben? Bv ophangpunt van je as. Of ooit schade gehad aan een van de kanten.

henry classic v70

Inderdaad kan ook nog dat silentblock zijn van je achteras  :eusa_think:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Citaat van: remeeus op 12-10-2015 18:53:09
Tussen links en rechts misschien :eusa_sick: ;D ;D ;D

sorry Henk ik kon het niet laten hihi

Ik heb het maar even aangepast Pim ;D ;D

Jeroen, de wagen heeft een beschadiging gehad aan de schermrand rechts achter, waarschijnlijk van een paaltje maar voor de rest is er niets te ontdekken aan de auto. Het verschil was me nooit opgevallen maar zoals gezegd kwamen we er achter na meten wat de hoogte van de auto was.

Silentblocks zijn niet zo lang geleden vervangen bij Nordicar, is daar dan iets van de hoogte mee af te stellen?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

kulk

Al eens vanaf de grond gemeten? Het kan dat er verschil in je banden zit  :eusa_think:

En ik weet niet precies hoe de benzinetank bevestigd is bij onze roffels? Precies in het midden of een beetje naar links?

classicT5

10mm op zeg 800mm (grond tot zeg raam oid) is naar verhouding geen grote afwijking.

Zou ook denken aan een veer die net iets meer inveert oid, maar dat gaat bij jou niet op.

Lege tank en reservewiel eruit en dan nog eens meten?

Denk dat je met rijden dit niet merkt, zwaartepunt zit ook meestal niet precies in het midden.

de Boeing

Heb dit zelf ook gemerkt bij mijn 850 (bestuurderskant staat ietsje lager aan de achterkant). Ik zie het telkens als ik de post ga halen en de auto in de garage (vlakke vloer) zie staan...

Heb een lpi-vat + (nieuwe) sportnivomats+veren maar met de oude was het er ook al...

Mij  vermoeden is dat het misschien veroorzaakt wordt door de achteras die vroeger een lichte tik heeft gehad want dat scherm is ooit opnieuw gespoten + krijgt die band altijd een raar slijtpatroon na verloop van tijd (+30000km, ondanks opnieuw uitlijnen). Was al van zins om een nieuwe achteras klaar te maken met nieuw rubber om er dan van af te zijn (maar dus misschien ook niet?!). Enfin, momenteel niet de hoogste prioriteit... motor -> inlepelen  ... :eusa_whistle:

NinaPaul

Rubber in de veerschotel ontbrekend/verschillend
Veerschotel krom
Chassis punten krom

(gebroken veer e.d. neem ik aan van niet na nivomat conversie, evenals belading verschil)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

)()()sT

Mijn blauwe had dat ook, al zolang ik hem heb/had was dat zo. Ook ik heb in de jaren veren voorzijde gewisseld, nivomats met veren maar het bleef...
De saffron heeft het volgens mij niet, maar dat zou ik eens moeten meten op een vlak stuk.

cornelis-b

Het is dus duidelijk dat ik niet de enige ben, aan de onderkant van de auto is niets te zien wat op dit verschil van 10mm kan duiden dus het is niet anders. De veren zitten er goed onder en de dempers ook. De "lagercup" zoals hij in VIDA wordt genoemd is ook links en rechts identiek en zo goed als nieuw met partnummer 9140847.

Ik ga me er ook geen kopzorgen meer over maken en het is niemand ooit opgevallen en zelfs ik had het niet gezien en kwam er pas achter na meten van de hoogte ;D

Zeg maar Henk tegen mij

razorx

Ik houd het op het gewicht van de bak.

UserID25761

dat verschil is een aangeboren afwijking van onze auto's.  raad eens! de mijne heeft het ook  ;D

Edit: wellicht is het niveaumatspecifiek  :angel:

UserID25761

En de auto van Hiker heeft het ook, zie onderstaand citaat uit een pb.

Citaat van: Hiker op 03-12-2013 18:09:44

Let wel op: door de deltalink achter dinges ligt ie in stilstand rechtsachter altijd 1a2 cm hoger. Zodra je rijdt en gewicht achterin hebt wordt dit opgeheven.

Groet,
Haiko