2.5D timing distributie (vooral nokkenas)

Gestart door SB T-5R, 27-10-2015 15:46:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB T-5R

Bij mijn V70 2.5D is een 6 maanden oude spanrol uit elkaar geklapt...
(BJ 1999 model 2000)

Alles stond verschrikkelijk van tijd af, maar de motor liep nog.
Nu heb ik een nieuwe distributie riem en spanrol gekocht.

Tijdens het monteren kwam ik niet zo goed uit de timing van het hele spul.
Krukas markering op vliegwiel en poelie heb ik gevonden.

De nokkenas is het probleem.
Ik kan nergens vinden wat de juiste referentie is voor het afstellen van de nokkenas.
(er is 1 punt achter het plastic kapje waar zogenaamd een putje in wordt geslagen, maar deze komt niet overeen. Klep raakt dan zuiger).

Groet,

SB T5-R

Piet

Als je dit soort dingen voor het eerst doet is een Haynes werkplaatshansleiding echt super handig om te hebben.
Daar staat dit soort dingen allemaal precies in. :)

SB T-5R

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de Haynes voor de 850 en daarbij de distributie perfect kunnen zetten.
Maar dit is toch net even anders.

Ook heb ik de officiƫle volvo handleiding hoe de riem te vervangen van de 2.5D en op tijd te zetten, maar ook daar staat geen duidelijke omschrijving van de nokkenas referentie.
Misschien dat iemand dit eerder heeft gedaan? ;D

Noot

Je moet volgens mij kijken naar de markeringen op de brandstofpomppoelie.
Die is natuurlijk met de nokkenas verbonden via de pompriem.

Wat is er precies gebeurd met de spanrol?
Waarschijnlijk te vast aangedraaid? Deze moet op 20 Nm!
Dus niet te lomp vastdraaien, dan scheurt/breekt het aluminium huis.

SB T-5R

Ik kocht de auto met een zojuist vervangen distributie, wat ook klopte.
Maar helaas heb ik dus niet zelf de vorige spanrol vastgezet.


cornelis-b

Is er geen garantie op de vervanging?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

SB T-5R

Ik kijk wat ik daarmee kan, waarschijnlijk niet zo veel.
Maar dat lost mijn probleem nu niet op.

Noot

Om de nokkenas exact goed te zetten, moet je de nokkenaspoelie aan de pompkant verwijderen en dan een blokkeer tool gebruiken.

SB T-5R

Weet je zeker dat daar een blokkeer tool op kan? Net zoals bij de 850 benzine motoren?
Want er is nu maar 1 nokkenas, en aangezien er geen spie op de poelie zit (maar conisch is) kan ik hem na eraf halen op 360 verschillende graden terug zetten.....

Iemand hier zelf praktijk ervaring mee?

triton

Nokkenas tandwiel beetje lossen en zorgen dat je krukas op de merktekens en ook de dieselpomp op de merktekens staat en cilinder 1 op bdp . Als dit niet zo is moet je de krukas nog 360 draaien . Borging uit pomp draaien (klein stukje maar)
Dan micrometer op je dieselpomp en door met steeksleutel 17 tussen pomp en tandwiel je nokkenas verdraaien zodat hij op tijd staat.
Dus niet je tandwiel verdraaien.
Hierna je tandwiel weer vastzetten zonder dat je nokkenas of tandwiel verdraait en alle merktekens weer kontroleren .
Dus ook de merktekens op de pomp .
En niet vergeten de blokkering van je pomp weer vast te zetten.

Indien onvolledig of onjuist graag aanvullen
Professioneel raddraaier

UserID25761

#10
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17038248/Pomptiming%20settings.pdf

Ik geloof dat je alleen geen griptang op de nokkenas moet zetten  :eusa_whistle:

Edit: volgens mij heb je deze nodig.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17038248/D5252T.pdf

Noot

#11
Citaat van: SB T5-R op 28-10-2015 19:23:14
Weet je zeker dat daar een blokkeer tool op kan? Net zoals bij de 850 benzine motoren?
Want er is nu maar 1 nokkenas, en aangezien er geen spie op de poelie zit (maar conisch is) kan ik hem na eraf halen op 360 verschillende graden terug zetten.....

Iemand hier zelf praktijk ervaring mee?

Ja, aan de pompkant kan wel degelijk een blokkeer tool op!

Zie bv hier:




UserID6342

Is ook een hele andere tool al bij de benzineblokken !!  Dit is een platte staaf in een U vorm, die je in de sleuf van de nokkenas legt en waar de uiteinden van beide U's de hoogte gaan bepalen van hoe de nokkenas moet staan.  Nokkenas staat goed als je aan beide zijde onder de U een voelmaatje van 0.2 mm kunt leggen.

VW gebruikt dit systeem al ruim 30 jaar bij de diesels ;D ;D

Lunadust

Ik weet dat vw dit systeem al heel lang toepast.

Probleem bij deze auto was kapotte spanner met daardoor meerdere tanden versprongen distributie.
Pomptiming stond/staat prima.

Er hebben in het verleden meerdere mensen aan deze auto gewerkt, allemaal netjes maar alles afzonderlijk (vliegwiel, trillingsdemper, krukaspoulie, nokkenas poulie en pompwiel is voorzien van niet overeenstemmende merktekens.
Uiteindelijk hebben we vanuit de pomp de nokkenas op tijdgezet en vanaf het vliegwiel de krukas.

Blokkie loopt weer, kop is er niet afgeweest.

Techneut, geen dichter.

UserID6342

Mooi zo Bas en idd de enigste manier om het dan op te lossen zo  :eusa_clap: :eusa_clap: