Af en toe haperen

Gestart door leons850, 20-10-2015 10:45:17

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Zoals de titel al zegt af en toe hapert mijn auto op LPG.

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te beschrijven:
Het gebeurd alleen 's ochtends, verder wanneer is totale willekeur.
Wanneer ik even iemand wil inhalen in dan in z'n 5 volgas geef houd de auto in, het is ook hoorbaar.
Turbo wil wel druk gaan maken maar ik kom duidelijk brandstof te kort.
Schakel ik over naar benzine dan is het probleem meteen weg en doet de auto wat hij moet doen, ik schakel dan meteen terug naar LPG. Dit duurt dan even dus na een halve minuut rij ik weer op LPG en is het probleem nergens meer te bekennen.
Dit gebeurd ongeveer 1x per 1.5 week en zoals eerder aangegeven alleen 's ochtends.

Even wat dingen wat uitgesloten is:
- Geen foutcodes in de ecu
- Tank zit gewoon vol.
- nieuwe bougies
- nieuwe rotor + verdeler
- bougiekabels zijn 80dkm oud
- bobine 100k (deze is nu wel even mijn eerste verdachten)
- LPe 7 dus geen omschakel relais.
- Foutcodes LPe ga ik binnenkort uitlezen (heb ik geen apparatuur voor).
- Bedrading LPG installatie gecontroleerd
- Installatie is van september 2013, heeft 100k gelopen.
- Bruine LPG injectoren

Zelf zit ik dus te denken aan de bobine of dat de pomp mogelijk nieuwe olie nodig heeft.
Of het is een injector die bevriest, maar hoe ik dit kan controleren weet ik niet.
Pomp is zelf niet hoorbaar en doet het prima, tevens is dit een andere pomp dan in de oudere installaties zit.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

FGG

Zoals al vaker gezegd komt ontsteking bij rijden op LPG iets nauwer kijken dan bij het rijden op benzine. Ik zou, gezien de klachten, eerst de ontsteking onder de loep nemen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

leons850

Citaat van: FGG op 20-10-2015 11:06:31
Zoals al vaker gezegd komt ontsteking bij rijden op LPG iets nauwer kijken dan bij het rijden op benzine. Ik zou, gezien de klachten, eerst de ontsteking onder de loep nemen.

Specifiek tips?
Alleen de bobine is 100k oud.
Kabels lijken me nog niet versleten na bijna 2 jaar en 80k.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

leons850

Citaat van: -D©©©L- op 20-10-2015 11:17:12
Citaat van: leons850 op 20-10-2015 10:45:17
...
... maar ik kom duidelijk brandstof te kort.
...
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het een brandstof tekort is ?

Momenteel is dat eigenlijk een aannamen.
Ik kan het niet plaatsen...
Kan inderdaad ook misfires zijn op alle cilinders? ???
Omdat het zo willekeurig voorkomt weet ik niet zo goed hoe ik het kan uitsluiten.
Volgende week komt er een wideband sensor in, dan zou ik het moeten zien.

Sbv

tuning eraf en terug naar standaard om dat uit te sluiten ?

leons850

Citaat van: Sbv op 20-10-2015 11:27:23
tuning eraf en terug naar standaard om dat uit te sluiten ?

Daar sluit je weinig mee uit.
Lpg komt ook bij standaard software kritisch.
Met een wideband is het duidelijk te zien, ik ga deze week even bobine wisselen en dan kijken we weer even verder.
Dinsdag als t goed is die wideband er in en dan kunnen we mocht het nogmaals gebeuren, zien wat er gebeurd en waar te zoeken.

RoelNL

Ik zou proberen wat gegevens te loggen want aan de hand van het OBD, stiekem kun je best wat gegevens naar boven halen.

Ik zou alles meten als alles goed gaat.

Daarna iedere keer alles meten totdat je het probleem weer te pakken hebt en die gegevens vergelijken met de goede gegevens en kijken wat er naar voren komt.

Niet tot in de details maar de O2 sensor gegevens kun je wel naar boven krijgen.

+- 3000 TPM

weer stationaire

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

PimR

Ik kan je lpe wel voor je uitlezen Leon, kom maar langs als je tijd hebt.

Groet Pim

Ludo

Ik gok dat je tegen de pomp limiet zit.
Geef je plots plankgas, of geleidelijk als dit voorkomt?.

Lunadust

LPI banjo's zijn reeds maximaal uitgeboord. bedrading tbv aansturing LPI pomp is 6mm2
de pomp komt verder in het hele toerengebied goed mee.

Zou het een slechter wordende pingelsensor kunnen zijn?
en inderdaad, de kleine witte randjes op je bobine verraden een slechter wordende bobine.

Treed dit probleem op sinds de gasklep helemaal voluit komt?
Dan zou het inderdaad nog iets met een tune te maken kunnen hebben.

Techneut, geen dichter.

leons850

Citaat van: Lunadust op 20-10-2015 12:50:30
LPI banjo's zijn reeds maximaal uitgeboord. bedrading tbv aansturing LPI pomp is 6mm2
de pomp komt verder in het hele toerengebied goed mee.
Dit kon ik ook goed zien in de torque pro app waar hij in een grafiek geprojecteerd (tip van Yits) gewoon een rechte lijn in rijk geeft

Zou het een slechter wordende pingelsensor kunnen zijn?
Dit zou vermogen moeten kosten, ik kom gewoon niet vooruit.
en inderdaad, de kleine witte randjes op je bobine verraden een slechter wordende bobine.
Dit zou inderdaad zo moeten zijn, ik heb de bobine gekocht met toen een geschat aantal km's. Net geinformeerd naar een nieuwe, kon ik snel voor een schappelijke prijs aan komen dus haal ik nu morgen op ipv een goeie gebruikte om te testen.

Treed dit probleem op sinds de gasklep helemaal voluit komt?
Dan zou het inderdaad nog iets met een tune te maken kunnen hebben.
Tune is uitgesloten, hiervoor had ik het probleem ook.
Toen heb ik rotor en verdeler vervangen.

Citaat van: Ludo op 20-10-2015 12:25:55
Ik gok dat je tegen de pomp limiet zit.
Geef je plots plankgas, of geleidelijk als dit voorkomt?.

Verrijking is bij mij bijna uit gezet, daarnaast geef ik dan niet plots volgas maar wat meer geleidelijk.
Tevens lijkt het me uitgesloten door bovenstaande van Lunadust.

Citaat van: remeeus op 20-10-2015 12:12:31
Ik kan je lpe wel voor je uitlezen Leon, kom maar langs als je tijd hebt.

Groet Pim

Ik had de vraag al bij Yits gesteld, maar jij woon aanzienlijk dichter bij, ik zal je zo even pb sturen en Yits informeren.
Bedankt voor het aanbod.

@Roel,
Ik was inderdaad al bezig met loggen.
Maar of zo'n lambda nou zo veel zegt....
Tevens vergeet ik het 's ochtends nog wel eens, die wideband zal meer verklappen.

Nu ik er zo even over nadenk:
Vanmorgen toen het probleem zich voordeed liet ik gas los om over te schakelen naar benzine. (dit heeft mijn voorkeur omdat ik liever niet bij volgas omschakel.)
Toen ik gas los liet had ik een plof in de uitlaat, dit neigt toch steeds meer naar ontsteking en bobine ipv lpg installatie.
Morgen dus een nieuwe en verder kijken.

leons850

Ik had had het er net met een paar collega's over.
Het gebeurd alleen 's ochtends wanneer het wat kouder en vochtiger is.

Tevens heb ik dan net aan de olie op temperatuur maar nog niet 1keer echt gas gegeven.
Het kan dus zijn dat er nog wat vocht onder de kap zit waar hij dan op doorslaat.
Vervolgens op benzine geef ik volgas weg vocht onder de kap en daarna geen problemen meer.
Ik ga de bobine zoals hier boven al gesteld gewoon vervangen, dit klinkt toch het meest aannemelijk.

RoelNL

Helemaal goed.

Het enige wat je kan zien is of de auto veel inspuit of juist te weinig, fuel trims zeg maar. Daaraan kan je misschien iets halen van te veel/weinig brandstof waardoor de auto niet goed kan verbranden en dus gaat schokken wat het probleem geeft.

Vaak is het zo dat als je auto teveel brandstof gaat geven je een lek in je uitlaat hebt waardoor de lambda meer zuurstof ziet en daardoor dus meer brandstof gaat geven. Gezien jouw auto ongeveer helemaal uitelkaar is geweest tot aan de uitlaten aan toe denk ik dat dit het probleem niet is(lucht dichte uitlaat)

je hebt nu inderdaad 2 mogelijkheden.

1. Onvoldoende verbranding (ontsteking, bobine)
2. Je LPG pomp/injectoren werken niet lekker meer (bij mij was het mijn verdamper die ervoor zorgde)

Omdat het sporadisch is is het inderdaad moeilijk te filteren. Een nieuwe bobine vind ik toch wel echt heel snel na 100000km maar het kan natuurlijk wel. Ik hoop dat dat het is want dan ben je wel lekker snel klaar.

Hoe oud is je LPG installatie eigenlijk en welke type heb je(LPI)?

RoelNL

Ah ok ik wist niet eens dat lpe7 een lpg variant was ;-)

Dat andere had ik inderdaad moeten lezen.

razorx

Er zijn nog wel wat mogelijke hinderfactoren. Zoals de afsluiters voor de lpg zelf. Maar het blijft speculeren.
Ik zie dat je al bij remeus gaat buurten om de wagen uit te lezen. Succes!