Af en toe haperen

Gestart door leons850, 20-10-2015 10:45:17

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Citaat van: RoelNL op 20-10-2015 14:41:30
Helemaal goed.

Het enige wat je kan zien is of de auto veel inspuit of juist te weinig, fuel trims zeg maar. Daaraan kan je misschien iets halen van te veel/weinig brandstof waardoor de auto niet goed kan verbranden en dus gaat schokken wat het probleem geeft.

Vaak is het zo dat als je auto teveel brandstof gaat geven je een lek in je uitlaat hebt waardoor de lambda meer zuurstof ziet en daardoor dus meer brandstof gaat geven. Gezien jouw auto ongeveer helemaal uitelkaar is geweest tot aan de uitlaten aan toe denk ik dat dit het probleem niet is(lucht dichte uitlaat)

je hebt nu inderdaad 2 mogelijkheden.

1. Onvoldoende verbranding (ontsteking, bobine)
2. Je LPG pomp/injectoren werken niet lekker meer (bij mij was het mijn verdamper die ervoor zorgde)

Omdat het sporadisch is is het inderdaad moeilijk te filteren. Een nieuwe bobine vind ik toch wel echt heel snel na 100000km maar het kan natuurlijk wel. Ik hoop dat dat het is want dan ben je wel lekker snel klaar.

Hoe oud is je LPG installatie eigenlijk en welke type heb je(LPI)?

Vond ik even leuk. ;D

Citaat van: -D©©©L- op 20-10-2015 15:48:07
Citaat van: RoelNL op 20-10-2015 14:41:30
...

Hoe oud is je LPG installatie eigenlijk en welke type heb je(LPI)?

Citaat van: leons850 op 20-10-2015 10:45:17
....
- LPe 7 dus geen omschakel relais
....
- Installatie is van september 2013, heeft 100k gelopen.

;)

Net even de glazen bol opgepoetst; ik denk dat ie verzuipt in de brandstof als het genoemde probleem zich voordoet.

Ik had dit probleem al voordat ik de lpg installatie heb aangepast.
De km-stand van deze bobine weet ik niet zeker, hoewel ik de verkoper van toen wel vertrouw, maar hij wist het zelf niet zeker.
Geen probleem, nieuwe ligt al te wachten in de achterbak, wilde hem gisteren avond eigenlijk even monteren maar daar kwam het één en ander tussen.

Citaat van: RoelNL op 20-10-2015 18:11:51
Ah ok ik wist niet eens dat lpe7 een lpg variant was ;-)

Dat andere had ik inderdaad moeten lezen.

We missen allemaal wel eens iets. ;)

Citaat van: razorx op 20-10-2015 20:10:29
Er zijn nog wel wat mogelijke hinderfactoren. Zoals de afsluiters voor de lpg zelf. Maar het blijft speculeren.
Ik zie dat je al bij remeus gaat buurten om de wagen uit te lezen. Succes!

Heb jij hier dan wat suggesties over of weet Pim dit ook allemaal?
Ik ben ook zeer benieuwd wat er zaterdag uit komt.

Goed vanmorgen nog met de oude bobine dus gereden.
Alleen er even voor gezorgd dat de auto wat sneller op temperatuur komt en wat meer maar gedoseerd gas geven tot hij lekker warm lees toch wel heet was en toen op precies het zelfde punt als gisteren bij een echt warme motor weer flink op het gas en geen centje pijn, torque pro geeft weinig wijzigingen aan, lambda zegt gewoon rijk (0.9v meen ik) fueltrims doen weinig. Ik heb het probleem ook pas sinds het buiten 's ochtends wat vochtiger is dus voor mij klinkt de stelling steeds aannemelijker. vanmiddag de bobine wisselen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

leons850

Ik denk dat ik gisteren de oorzaak gevonden heb.
Omdat ik zo goed ben met foto´s heb ik er maar even een paar gemaakt:

Dit is de oude bobine dus, die is dus wel versleten.
Sporen van doorslaan zijn dus zichtbaar. Uitlezen van de LPe wil ik zaterdag nog wel gaan doen, dit is vorig jaar misschien voor het laatst gedaan dus nooit onverstandig.
Deze zal wel ouder zijn geweest dan mij is verteld, geeft helemaal niets want voor de prijs heb ik er gewoon 2 jaar plezier van gehad.
Zeker weten doen we nog niet, heb vanmorgen wel geprobeerd het op te wekken maar is niet gelukt.

Ik zal het topic open laten.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

leons850

Toch niet opgelost....

Gisteren avond wederom het zelfde probleem.
Afgelopen zaterdag bij Pim geweest maar hij kon niet in mijn LPe komen...
Helaas dus, morgen avond gaat er een AFR meter in de auto en dan kan ik wat gerichter gaan zoeken waar het probleem vandaan komt. ik kan me nog iets voorstellen bij de uitstroompijpjes van de LPI.
Pomp zit bij dat toerental echt niet aan max, gisteren was het bij 2500rpm in 4 volgas.
Daar heb ik nog echt niet vol boost en heb ik zeker ook niet zo mega veel brandstof nodig.

Wederom was het omschakelen naar benzine en meteen weer terug naar gas voldoende en was het probleem de rest van de reis weg.

RoelNL

Ik heb weliswaar een andere LPG installatie met verdamper en bij mij was mijn verdamper kapot gegaan wat een beetje hetzelfde beeld gaf met "volgas" als bij jouw auto: inhouden, stoteren en over gaan op benzine.

Toen er een nieuwe verdamper in was gegaan geen problemen meer.

Wat ik op internet kan vinden is dat er een drukregeleenheid bij jouw LPG installatie inzit, misschien dat hier mogelijk iets mee aan de hand is omdat de "volgas stand" niet meer goed aangestuurd kan worden. De pomp zou er misschien ook nog iets mee te maken kunnen hebben maar dan heb je opvoer getallen en waardes nodig om dit goed te kunnen meten, als die uberhaupt te meten is. De LPG pomp moet standaard 5 bar leveren wat ik heb kunnen vinden op internet.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

UserID6342

Deze auto heeft geen verdamper maar een verdeelstuk want is vloeibaar gas... Lpi systeem dus

RoelNL

Ik heb het hier vandaan. En het klopt dat er geen verdamper opzit. Misschien dat je met het verdeelstuk de hetzelfde bedoelt als de drukregeleenheid.

http://www.automotive-werkplaats.nl/techniek/item/7214-lpe-7-techniek-spaart-klepzetels

leons850

Hij lijkt te reageren op vocht.
Ik vermoed dat ik daardoor ergens een klein beetje sluiting maak.
vanmiddag ga ik even kijken of ik een en ander kan controleren.

leons850

Goed, daar zijn we weer.
Vanmorgen was het weer mooi vochtig en hield hij weer even in.
Inmiddels hapert hij niet echt meer en kan hij de boel blijkbaar toch ontsteken.
Alleen rij ik nu met een AFR meter, en deze gaf duidelijk heel erg arm aan (AFR van 21).
Opnieuw overschakelen naar benzine en terug naar gas was afdoende om het probleem op te lossen.

Ik ben echt bang voor een draadbreuk oid.
Iemand tips adviezen waar dit te gaan zoeken want ik ben erg slecht met draadjes?

RoelNL

Als die op benzine goed gaat lopen(gewoon zoals het hoort) betekent dat het Benzine gedeelte helemaal in orde is en je auto ook.

Ik zou toch echt het probleem in de mapping van je LPG zoeken want op LPG heel arm lopen is wel echt een probleem voor de motor en zeker ook voor de nieuwe die je er dalijk in gaat doen. Als je heel lang op benzine rijdt gaat je ECU die gegevens in het begin doorgeven aan je LPG computer en die zijn op dat moment gewoon goed, na een tijd lang op LPG rijden worden de leer gegevens van de ECU toch anders waardoor je auto gaat stotteren omdat de volgens mij de mapping van het LPG niet goed is.

De aanvoer van het gas kan ook nog voor problemen zorgen, pomp of injectoren.

leons850

Citaat van: RoelNL op 03-11-2015 07:55:36
Als die op benzine goed gaat lopen(gewoon zoals het hoort) betekent dat het Benzine gedeelte helemaal in orde is en je auto ook.

Ik zou toch echt het probleem in de mapping van je LPG zoeken want op LPG heel arm lopen is wel echt een probleem voor de motor en zeker ook voor de nieuwe die je er dalijk in gaat doen. Als je heel lang op benzine rijdt gaat je ECU die gegevens in het begin doorgeven aan je LPG computer en die zijn op dat moment gewoon goed, na een tijd lang op LPG rijden worden de leer gegevens van de ECU toch anders waardoor je auto gaat stotteren omdat de volgens mij de mapping van het LPG niet goed is.

Hoe verklaar je dan dat wanneer ik ongeveer 30sec op benzine rij (de tijd die het duurt om weer terug naar lpg te gaan) en dan is het probleem weg. verder doet hij het altijd perfect op LPG en op benzine.
Dit is ook gewoon te zien in de AFR meter. Dit heeft niets met een map te maken lijkt mij want het is ook ineens ontstaan.

Komend weekend maar eens de bedrading van het verdeelblok controleren, aangezien het daar erg warm word omdat ik zonder hitteschild rij boven de turbo.

leons850

@Marco,
Hij staat nog op die van benzine, volgens mij kan je dit inderdaad instellen maar heb ik nog niet gedaan (bewust).
Maar een AFR van 21 of die nou van benzine of van LPG is, is toch gewoon te arm bij WOT?
Wanneer die gewoon netjes loopt is de AFR ong 13 bij WOT.

RoelNL

Citaat van: leons850 op 03-11-2015 08:01:08
Citaat van: RoelNL op 03-11-2015 07:55:36

Hoe verklaar je dan dat wanneer ik ongeveer 30sec op benzine rij (de tijd die het duurt om weer terug naar lpg te gaan) en dan is het probleem weg. verder doet hij het altijd perfect op LPG en op benzine.
Dit is ook gewoon te zien in de AFR meter. Dit heeft niets met een map te maken lijkt mij want het is ook ineens ontstaan.

Komend weekend maar eens de bedrading van het verdeelblok controleren, aangezien het daar erg warm word omdat ik zonder hitteschild rij boven de turbo.

Goeie! Weet ik niet.
Zonder hitteschild kan inderdaad wel voor draadproblem zorgen lijkt mij. smeltend plastic weet niet of het mogelijk is maar kan misschien wel.

Verklaard misschien wel een open verbinding en vocht inderdaad.

razorx

Even vanaf mijn mobiel.
Controleer pomp, beide afsluiters, injectoren en aansturing en uitstroom pijpjes.
Is even wat kort. Maar mobieltje helpt niet. ;)

NinaPaul

AFR van 21:1 is inderdaad te arm

21 delen lucht voor 1 deel benzine in plaats van 14,7 delen lucht voor 1 deel benzine
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Wat heet arm.. bij een AFR van 21 krijgt ie nauwlijks brandstof... waarschijnlijk zit je met 21 op de bovengrens van de meter ook nog eens.