Raar probleem met mijn band......dikke scheur als gevolg

Gestart door Dennis1974, 23-10-2015 08:06:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dennis1974

Ik zou graag iets willen voorleggen.

Ik heb in juli 2015 4x Pegasus wielen gekocht met 2 als nieuw ogende banden (Chinese Hilfy's...niet mijn keus maar die zou ik wel vervangen als ze op zijn) en 2 versleten banden (waarvan 1 band aan de binnenkant opengescheurd was wat een klapband had veroorzaak bij de vorige eigenaar). Ik heb 2 nieuwe banden besteld en er omheen gelegd. Wat gelijk opviel was dat mijn auto na het monteren van deze velgen naar links trok!

Daarvoor (met de 4 andere velgen) nooit een probleem qua links/rechts trekken en deze banden vertoonde normale en juiste slijtage!
Het gaat dus mis op het moment dat ik de Pegasussen eronder gooi!

Ik ben toen naar een uitlijner gereden (een andere waar ik normaal heen ga ivm geen tijd van de vaste uitlijner en mijn aankomende vakantie....ik moest dus even wat).
De man gaf na afloop aan dat de auto 100% recht uitgelijnd was door hem, maar de auto bleef naar links trekken. Ik ben op vakantie gegaan en ben vervolgens nooit meer terug gekomen bij die uitlijner. Helaas heb ik het uitlijn rapport weggegooid en kan ik hier dus niet laten zien.

Het naar links trekken werd erger. Vorige maand is de auto gekeurd en goedgekeurd (19 september 2015). Ik ga er dus vanuit dat de man die mijn auto keurde ook de staat van mijn 4 banden heeft bekeken die in mijn optiek nog als nieuw waren!

Gisteren ben ik even met een vriend gaan rijden omdat hij even wilde voelen met bv. flink optrekken en flink remmen hoe de auto zich gedraagt. Zoekt hij...blijft hij "rechtdoor" gaan etc....
Alles voelde goed. Volgende stap zou zijn dat we gingen kijken of er bv. speling op het wiel zat...hoe de rubbers waren...etc....

Zover kwamen we echter niet!!!!!!

Toen we het wiel naar links draaide viel mij direct op dat de band wel heel erg gecupt was aan de binnenkant. Voor mij was dit wel een oorzaakje van het naar links trekken zeg maar :)
Binnenkant was behoorlijk versleten terwijl midden en buitenkant als nieuw zijn.
Toen hij even de auto naar voren reed viel mij iets veel zorgelijkers op.



Los van het feit dat op die plek het canvas al zichtbaar is  :o ???, zit er ook een enorme scheur  :o Hier rijd ik dus dagelijks 60 kilometer mee en heeft mijn vrouw (die nooit in mijn auto rijd) gisteren met de kinderen ook over de snelweg gereden :-X

Er vanuit gaande dat bij de APK dit nog niet het geval was is dit dus in 1 maand gebeurd!? Tuurlijk zal het een oorzaak van het cuppen zijn, maar zo erg?
Ik dacht door het cuppen gelijk aan de camber. Mijn rechter voorwiel en achterwielen vertonen NIET dit slijt gedrag.
Nu zit in mijn hoofd ook het feit dat bij de aankoop van de velgen 1 band ook deze slijtage had (aan de binnenkant met een klapband als gevolg..is dit toeval?

Nu wil het volgende....
Los van dit heb ik gisteren natuurlijk direct nieuwe banden besteld. Die komen van de week binnen. Tot die tijd heb ik enkel aan de voorzijde 2 Perfo's met goede banden gemonteerd zodat ik iig kan rijden. Nu wil dat ik vandaag ben gaan rijden (60 km) en mij direct opviel dat de auto weer normaal rijd!? Hij trekt niet meer behoorlijk naar links, nu echter heeeeeeeel licht (niet noemenswaardig) naar rechts. Mijn stuur staat ook beter nu (komt natuurlijk door een wel goed afgesleten band).

Als mijn 2 nieuwe banden binnenkomen voor de Pegasus worden deze gemonteerd, en ik rijd dan ook direct door naar de vaste uitlijner en laat de auto opnieuw uitlijnen.

Vraag is echter wel....Wat kan dit veroorzaken?


  • Was de band (ondanks niet voor mij zichtbaar) toch al gecupt aan het afslijten wat dit naar links trekkend gedrag veroorzaakte (ik weet immers niet hoe de uitlijning van de auto was waarvan deze wielen met banden onder vandaan kwamen)?
  • Kan het probleem ook in het WIEL (de Pegasus) zelf zitten?
  • Is het toch de camber (dus voorvork)?
  • Wat zou het anders kunnen zijn?

Graag een mening, want gezien de auto nu wel "rechtdoor" gaat met andere voorwielen en banden, ben ik het even kwijt waar dit aan zou kunnen liggen (auto gaat straks evengoed naar de uitlijner).

Mijn banden setup:

Oude situatie:
Voor - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)
Achter - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)

Geen rare dingen...auto gaat rechtdoor en slijtage is goed en recht.

Wissel situatie:
Voor - Pegasus velgen met 205/45/17 (Hilfy's)
Achter - Pegasus velgen met 215/45/17 (Hankook Ventus Evo2 V12)

Auto trek direct naar links en wordt erg met de tijd ondanks nieuwe uitlijning

Huidige situatie na wiel wissel:
Voor - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)
Achter - Pegasus velgen met 215/45/17 (Hankook Ventus Evo2 V12)

Auto lijkt weer normaal rechtdoor te rijden. Auto trek nu maar een heeeeeel klein beetje naar rechts ipv links. Kan komen door nieuwe uitlijning?

Nu had ik voor al dit dus die 4x Perfo's met de maat 205/50/16 eronder die gewoon deden wat ze moeten doen (rechtdoor rijden met juiste slijtage).
Nu heb ik natuurlijk voor en achter verschillende breedte...is dit erg?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Marty__Mouse

Vervelend man!

Voorop gesteld dat ik geen fan ben van Chinese bandenmerken en persoonlijk altijd een wat gerenommeerder merk zou kiezen is dit wel hele bijzondere slijtage.

Loopt de band niet aan met inveren tegen de veerpoot o.i.d.?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

RoelNL

Imitatie velg of kromme velg? Is de ET waarde van de velg goed?

Persoonlijk zou ik eerst de velgen laten nakijken of ze niet heel krom zijn specifiek degene die dit verschijnsel heeft.

En wat DCCCL zegt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

Kan het wiel de veerpoot raken dan? Valt wel eens op dat ik bij aanremmen een soort aanloop hoor. Nu heb ik vorige week de wielkuip vastgezet...die zat los nl. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een dun plastic wielkuipje dit als gevolg kan hebben met enkel aanremmen.

Ik heb eigenlijk niet opgemerkt of de auto nog steeds geluid maakt met remmen.

Hoe test/zie ik of het wiel aanloopt op de veerpoot?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Dennis1974

Citaat van: RoelNL op 23-10-2015 08:18:36
Imitatie velg of kromme velg? Is de ET waarde van de velg goed?

Persoonlijk zou ik eerst de velgen laten nakijken of ze niet heel krom zijn specifiek degene die dit verschijnsel heeft.

Het is een imitatie velg (Pegasus R). Krom weet ik niet...heb er geen last van. Maar een kromme velg geeft toch niet dit slijtage beeld? Dit is meer een probleem van een velg die OF al gecupt was OF een verticale afwijking heeft in zijn geheel toch?

Kan bij balanceren ook gezien worden of de velg krom is dan?

Sorry voor alle vragen maar ik neem alles mee :)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

RoelNL

Iemand de auto naar voren laten duwen en zelf je hand langs band houden aan de kant van de schokbreker die vanzelf pijn als het aanloopt.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

#6
Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2015 08:14:49
Kogels en rubbers nazien, indien nodig vervangen.
Vergeet ook de veerpootlagers niet, een paar ralle exemplaren kunnen een onervaren uitlijner aardig in de war brengen.
Dan opnieuw uitlijnen.

Het is nooit alleen het camber (wielvlucht), het gaat om het samenspel van askanteling, wielvlucht en sporing. Het één kan het ander deels compenseren, afhankelijk van het gewenste weggedrag.

Ga er maar vanuit dat de "tijdelijke" voorbanden, zonder het aanpassen van de geometrie, ook binnen de kortste keren weer glad zijn aan de zijkant van het loopvlak.

Kan dit allemaal worden nagekeken bij mijn vaste uitlijner (Profile Tyre Centre)? Ik heb nl. geen idee of de voorvork goed is, en hoe de askanteling, wielvlucht en sporing zijn. Om nu even preventief de voorvorken te vervangen vind ik natuurlijk ook wat....wil wel eerst weten waaraan het ligt. Als vervolgens blijkt dat bv. een voorvork vervangen moet worden....dan zij dat zo natuurlijk  ;)

Als iemand redelijk in de buurt van Lelystad een goed ander adres heeft die dit allemaal kan nakijken hoor ik het ook graag....ik heb er gewoon geen verstand van.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Marty__Mouse

Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2015 08:21:58
op spokenjacht ?  Natuurlijk is dit geen "aanloop" schade of kromme velg.

Ik vind de slijtage er ongeveer hetzelfde uitzien als toen ik mijn te grote achterbanden (225/45/18) onder de auto had liggen.. Die liepen aan de achterzijde door slechte nivomats aan tegen het kunststof binnenwerk van het spatbord en waren ook tot op het canvas versleten.. Ook maar op 1 plek helemaal door, waarschijnlijk door het inveren.

Over kromme velgen weet ik niet, maar aanloopschade zou dus volgens mij wel kunnen. Al heb ik geen idee of het voorwiel de veerpoot überhaupt kàn raken. Tenzij je natuurlijk een flink afwijkende ET waarde hebt, maar dan zou het denk ik veel sneller slijten, want staat op rubber houdt niet zo lang...
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

RoelNL

Rechte velg staat recht op het wegdek wat gelijkmatige slijtage betekent.

Kromme velg heeft op 1 kant meer druk op de band in jou geval de binnenkant waardaar er daar meer slijtage is aan die kant is.

Dat rechtvaardigd ook het feit dat de uitlijning goed was omdat het mijn inziens niet gezien kan worden bij de uitlijning omdat ze vanuit het hart meten.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelNL

Je kan natuurlijk voor en achter wisselen en kijken wat er gebeurd qua trekken in het stuur.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Dennis1974

#10
Citaat van: RoelNL op 23-10-2015 08:32:19
Je kan natuurlijk voor en achter wisselen en kijken wat er gebeurd qua trekken in het stuur.

Die ga ik ook zeker doen ja....helemaal omdat de huidige tijdelijk perfo's wel recht sporen!?
Als ik heel even simpel denk (doe ik meestal :)) dan zou ik bijna denken dat het in OF het wiel OF de nu kappote band zit/heeft gezeten gezien de auto nu met de perfo's dus wel Ok lijkt.

Ik ga sowieso voordat de auto naar de uitlijner gaat eerst wat wisseltruucs doen.

- Eerst alles terug monteren zoals het was maar dan met nieuwe banden dus ;)
- Dan kijken wat de auto doet qua naar links trekken.
- Als de auto dan wel rechtdoor gaat en niet naar links trekt zat het niet in de velg lijkt mij.
- Dan de wielen eventueel voor naar achter en vise versa om te kijken wat het gedrag dan is.
- Dan toch weer opnieuw uitlijnen.

Wat niet vergeten moet worden is dat de auto voorheen op 4 Perfo's reed. En die gingen goed rechtdoor en deze hebben behoorlijk wat km gemaakt en hebben juiste en rechte slijtage!

Op het moment dat ik de Pegasus velgen eronder gooide begon het gezeik met het naar links trekken. Toen heb ik de boel dus laten uitlijnen.

Omdat de auto van de 1 op andere dag (met velgen als verschil) dus ging trekken zou het qua verdere ophanging dus niet opeens van de een op andere dag mis kunnen zijn toch?
Is dit te rechtvaardigen? Ook zou ik wel willen laten controleren wat -D©©©L- zegt mbt de askanteling, wielvlucht en sporing. Wat voor soort bedrijf doet dit? De uitlijner (=Profile Tyre Centre)?



Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

Marty__Mouse

Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2015 08:27:57
Citaat van: Marty__Mouse op 23-10-2015 08:27:07
Citaat van: -D©©©L- op 23-10-2015 08:21:58
op spokenjacht ?  Natuurlijk is dit geen "aanloop" schade of kromme velg.

Ik vind de slijtage er ongeveer hetzelfde uitzien als toen ik mijn te grote achterbanden (225/45/18) onder de auto had liggen.. Die liepen aan de achterzijde door slechte nivomats aan tegen het kunststof binnenwerk van het spatbord en waren ook tot op het canvas versleten.. Ook maar op 1 plek helemaal door, waarschijnlijk door het inveren.

Over kromme velgen weet ik niet, maar aanloopschade zou dus volgens mij wel kunnen. Al heb ik geen idee of het voorwiel de veerpoot überhaupt kàn raken. Tenzij je natuurlijk een flink afwijkende ET waarde hebt, maar dan zou het denk ik veel sneller slijten, want staat op rubber houdt niet zo lang...

Dan zie je een scherpe aansnijding in het loopvlak.

Ok, ik zie het voornamelijk overeenkomsten met de band destijds onder mijn auto, dat gezegd hebbende heb ik er verder ook weinig verstand van..  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

RoelNL

Citaat van: Dennis1974 op 23-10-2015 08:38:26
Citaat van: RoelNL op 23-10-2015 08:32:19
Je kan natuurlijk voor en achter wisselen en kijken wat er gebeurd qua trekken in het stuur.

Die ga ik ook zeker doen ja....helemaal omdat de huidige tijdelijk perfo's wel recht sporen!?
Als ik heel even simpel denk (doe ik meestal :)) dan zou ik bijna denken dat het in OF het wiel OF de nu kappote band zit/heeft gezeten gezien de auto nu met de perfo's dus wel Ok lijkt.

Ik ga sowieso voordat de auto naar de uitlijner gaat eerst wat wisseltruucs doen.

- Eerst alles terug monteren zoals het was maar dan met nieuwe banden dus ;)
- Dan kijken wat de auto dan doet qua naar links trekken.
- Als de auto dan wel rechtdoor gaat en niet naar links trekt zit het niet in de velg lijkt mij.
- Dan de wielen eventueel voor naar achter en vise versa.
- Dan uitlijnen.

Wat niet vergeten moet worden is dat de auto voorheen op 4 Perfo's reed. En die gingen goed rechtdoor en deze hebben behoorlijk wat km gemaakt en hebben juiste en rechte slijtage!
Op het moment dat ik de Pegasus velgen eronder gooide begon het gezeik met het naar links trekken. Toen heb ik de boel dus laten uitlijnen.

Omdat de auto van de 1 op andere dag (met velgen als verschil) dus ging trekken zou het qua verdere ophanging dus niet opeens van de een op andere dag mis kunnen zijn toch?

Is dit te rechtvaardigen? Ook zou ik wel willen laten controleren wat -D©©©L- zegt mbt de askanteling, wielvlucht en sporing. Wat voor soort bedrijf doet dit? De uitlijner (=Profile Tyre Centre)?



Dat lijkt me een juist plan!
Ik ken persoonlijk geen 1 uitlijner maar het schijnt dat er in het oosten van het land een paar goede uitlijners zitten. Profile kan het ook wel, zelf er geen ervaring mee.

Bij de uitlijning breng ik hem gewoon naar de garage en die regelen het wel.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Rob850turbo

Als een auto een vreemd rijgedrag gaat vertonen , na een wielen/banden wissel. en het ligt niet aan de uitlijning , dan weet je toch dat er iets drastisch fout is en het tijd wordt om dit zsm uit te zoeken en niet nog eens maanden door te rijden?

Arjanestate

#14
Ik had onder de R de originele Comets met voorop ook van die Hifly's, gecupt, en de auto trok rechtuit naar één kant met t stuur tegenovergesteld gedraaid.

Nu heb ik er 17" Pegs onder liggen met Michelins er omheen en nu rijdt hij gewoon netjes rechtdoor met het stuur recht, zonder wat aan het onderstel gewijzigd te hebben.

Het zit m denk ik gewoon in die banden, heb al vaker van die Chinese rommel gehad, deze cupten allemaal en de gerenommeerde merken bleven wel netjes rond, ook bij 2 mm profieldiepte.
854 T-5 ROOD 1994