V70 '97 2.5 10V LPG stottert op snelweg

Gestart door TB, 23-10-2015 09:14:20

Vorige topic - Volgende topic

TB

Zoals al gezegd heb ik een V70 2.5 10V op LPG, het is een Lovato LPG-installatie.

Als ik op de snelweg rijd en ik geef "half gas", begint de auto soms te stotteren. Even het gas liften of meer gas geven lost het probleem dan op. Ook bij het optreken met half gas accelereert hij niet mooi linear, maar houdt een beetje in soms bij het klimmen in de toeren. Dit gebeurt alleen in LPG-modus. Ik heb het volgende al gedaan:

- Bougies vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Rotor en verdelerkap vervangen
- LPG-computer uitgelezen: geen foutmelding of gekke parameteres

Waar kan ik verder nog naar kijken?

kulk

TB

Dit heb ik uit laten lezen, geeft geen foutmelding!

Zou je iets specifieker kunnen zijn?

RoelNL

Misschien een haperende LPG injector?

Heb je het altijd bij half gas of is het af en toe?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

TB

RoelNL

Toevallig ook naar de bobine gekeken Leon die ook op het forum actief is had ook last van schokken op LPG en niet op benzine. Ik zou ook kijken of je de LPG injectoren ergens kan laten testen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,77636.0.html

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

ruud12

De problemen die ik heb met lpg zijn iets anders en ik heb ook geen lovato systeem, maar:
- Lekken een of meerdere injectoren? Simpelweg te testen door een rondje te rijden en na het rijden de injectoren even los te halen uit de zitting (dus niet loshalen van de toevoer slang en ze een klein beetje onder te dompelen in water en kijken of je bubbeltjes ziet
- Heeft dat systeem een filter die verstopt kan zitten?
- Werken de onderbreekrelais nog goed? Je zou eens kunnen proberen (nadat je auto is overgeschakeld op gas) de stekkers van de benzine injectoren los te halen en dan een rondje te rijden
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

TB

Ik zei eerst dat het probleem zich alleen op LPG voor zou doen, maar dit blijkt niet het geval. Even een uurtje op benzine rondgereden en ook daar houdt de motor af en toe licht in heb ik het idee.

Net even naar een aantal sloopbedrijven geweest voor een andere bobine, maar nergens een V70 classic te vinden.  ???

ruud12

Citaat van: TB op 23-10-2015 11:37:18
Ik zei eerst dat het probleem zich alleen op LPG voor zou doen, maar dit blijkt niet het geval. Even een uurtje op benzine rondgereden en ook daar houdt de motor af en toe licht in heb ik het idee.

Net even naar een aantal sloopbedrijven geweest voor een andere bobine, maar nergens een V70 classic te vinden.  ???

Oke, in dat geval zou ik zeker gokken op bobine. Op gas komt dat wat kritischer dan op benzine, dus op gas zou het schokken dan erger moeten zijn.

De bobine in een 850 is exact hetzelfde, dus die kan je ook gewoon pakken. Je zou ook simpelweg een nieuwe kunnen kopen? (niet het beste merk ooit, maar wel een goede prijs: http://www.auto-onderdelen24.nl/mapco/2040446)
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

V70geRwin

Citaat van: TB op 23-10-2015 11:37:18

Net even naar een aantal sloopbedrijven geweest voor een andere bobine, maar nergens een V70 classic te vinden.  ???

Nieuwe van bosch kost ongeveer 100,- bij misterauto.
Kan eigenlijk nooit kwaad, is de oude erg wit uitgeslagen?

Zelfde voor de lambda sonde.

Heb je de vacuumslangen al eens vervangen?
Die dunne slangetjes?
Gasklep en stationair regelaar schoongemaakt?

TB

Jeetje, wat een actief forum hier! Beter dan het forum waar ik eerder op zat :-).

Stationairklep heb ik al gereinigd. Vacuumslangen nog niet voldoende gecheckt, hoe weet ik waar deze allemaal zitten?

Ik ga eerst eens even achter een bobine aan!

V70geRwin

Citaat van: TB op 23-10-2015 11:45:32
Jeetje, wat een actief forum hier! Beter dan het forum waar ik eerder op zat :-).

Stationairklep heb ik al gereinigd. Vacuumslangen nog niet voldoende gecheckt, hoe weet ik waar deze allemaal zitten?

Ik ga eerst eens even achter een bobine aan!

Weet niet waar je woont (woonplaats niet ingevuld bij je profiel) maar heb hier nog wel een paar goed gebruikte liggen om het uit te sluiten.

Vacuumslangen van gasklephuis naar de druksensor die boven je ventilator zit en meer van die dunne slangetjes...

leons850

Ik ben de gene die bobine problemen had. ;)

Zoals Gerwin al zei, hoe zijn je vacuumslangetjes?
Bij mij zijn deze allemaal al vervangen dus was al uitgesloten, geloof me daar kun je veel gezeur van hebben.
Lambdasonde, bij deellast zou je bij niet juist functioneren hier iets van moeten merken, wat gebeurd als je vol gas geeft?

Gasklep schoonmaken is nooit verkeerd, kost een paar euro aan pakking en remmenreiniger.

Bobine, opnieuw zoals Gerwin zei, is deze heel erg wit uitgeslagen?
Zie foto's in mijn topic/blog ik had heel soms maar problemen.

en heb jij niet een verdamper, is deze niet toe aan een revisie?

Wat voor bougies heb je gemonteerd?
Originele Volvo's?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

TB

Profiel geupdate! Ik kom uit Utrecht! :-) Aleen mijn avatar doet het niet?

Vacuümslangen! Ik zou ze graag preventief vervangen dan. Hoe weet ik precies welke slangen dit allemaal zijn?
Ik zal zo eens een foto van de bobine maken :-).

Een verdamper, ik weet het niet... Ik zoek het vooralsnog niet in het LPG-systeem omdat benzine ook niet helemaal lekker gaat.

Ik heb Bosch Iridium bougies...

Vol gas gaat zonder problemen!