"Achterste" krukas keerring lek

Gestart door ed, 02-03-2005 10:27:02

Vorige topic - Volgende topic

ed

In een andere thread had ik gemeld dat mijn "achterste" krukas keerring lekte. Omdat ik er vragen over kreeg maar even een nieuwe thread geopend.:

Ludo:
hopelijk is dit het laatste euvel voor een lange periode ed.  
waar zit eigenlijk de krukaskeerring precies?, foto?.

Ik hoop ook dat dit de laatste reparatie is, maar je weet zelf dat als het eenmaal begint er bijna geen houden meer aan is.

Maar goed, zaterdag ga ik er zelf even onder kijken of het inderdaad uit de krukas keerring lekt.

Deze zit tussen de krukas en de versnellingsbak. Vreemd genoeg wordt hij "achterste krukas keerring" genoemd, maar aangezien het blok er dwars in ligt is het de linkse (als je ervoor staat rechts). De uitgaande as van de krukas gaat de versnellingsbak in. De keerring die de krukas afdicht gaat het dus om. Om deze te kunnen vervangen moet de bak eraf. Je kunt hem niet zien zitten, maar aan de hand van de lekkage concluderen dat het deze keerring betreft. Foto heb ik er niet van, en is alleen te maken met de bak eraf.
De dealer gaf aan dat het een dag werk is, en dat is ook de normtijd van Volvo. Wordt dus iets van 600 euro.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje

Je kunt het ook niet van buitenaf zien , maar omdat het vaker voorkomt gaat men er blindelings vanuit dat het de "achterste" krukas keerring is. De benaming achterste komt dan ook omdat bij deze idd de bak er achterweg moet.
De olie drupt dan ook bij het laagste gedeelte van de bak ( bij de ronde krans als het ware)
Bij mijn vorige T5R heb ik het ook gehad en was in het gulden tijdperk 1900 florijntjes kwijt. :-\
Maar ff ander verhaal: Dat dit een kwaal is bij de 850 , dat weten we wel , maar bij de V70 hoor je het toch niet zo vaak ??? (toch?)
Ik zeg dit omdat ik het vreemd blijf vinden met jouw voorgeschiedenis (ook olie lekkage), en niet in toeval geloof.

vreemd ,vreemd,vreemd.....

Rene :-\

Reitse

Benaming: als je het blok er in lijn inlegt zit de versnellingsbak aan de achterkant, richting de aangedreven wielen, de distributiekant zit dan aan de voorkant. Vandaar benaming voorste en achterste krukaskeerring.

ed

Citaat van: reneetje op 02-03-2005 10:52:28
Je kunt het ook niet van buitenaf zien , maar omdat het vaker voorkomt gaat men er blindelings vanuit dat het de "achterste" krukas keerring is. De benaming achterste komt dan ook omdat bij deze idd de bak er achterweg moet.
De olie drupt dan ook bij het laagste gedeelte van de bak ( bij de ronde krans als het ware)
Bij mijn vorige T5R heb ik het ook gehad en was in het gulden tijdperk 1900 florijntjes kwijt. :-\
Maar ff ander verhaal: Dat dit een kwaal is bij de 850 , dat weten we wel , maar bij de V70 hoor je het toch niet zo vaak ??? (toch?)
Ik zeg dit omdat ik het vreemd blijf vinden met jouw voorgeschiedenis (ook olie lekkage), en niet in toeval geloof.

vreemd ,vreemd,vreemd.....

Rene :-\

Komt wel vaker voor bij de 70 serie. Mijn neef heeft het ook gehad. Ineens zijn hele olievoorraad op straat. Die was er helemaal tussenuit geblazen.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat het vreemd is. Aan de andere ka ik geen link leggen met de reparatie. Ook in de buurt van de krukas keerring zit bij mijn weten niets dat de lekkage kan veroorzaken, behalve de olie retour leiding van de versnellingsbak. Maar dan zou er bakolie moeten lekken.
Zaterdag ga ik even kijken waar het vandaan komt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Reitse op 02-03-2005 10:57:53
Benaming: als je het blok er in lijn inlegt zit de versnellingsbak aan de achterkant, richting de aangedreven wielen, de distributiekant zit dan aan de voorkant. Vandaar benaming voorste en achterste krukaskeerring.
Tsja, zo lust ik er nog wel een. Als je het blok op zijn kop monteert is het de bovenste.
Maar even serieus, ik denk inderdaad dat die kreet nog uit de tijd van de achterwiel aagedreven Volvo's kwam. Toen zat inderdaad de bak achteraan, en dus sprak je ook over de achterste krukas keerring.

mathh

Heppik vorig jaar (T-5R) 500 euri voor betaald bij mijn dealer (prijs vooraf afgesproken). Half drie 's middags klaar.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

ed

Hen3

Citaat van: ed op 02-03-2005 11:04:45
Citaat van: Reitse op 02-03-2005 10:57:53
Tsja, zo lust ik er nog wel een. Als je het blok op zijn kop monteert is het de bovenste.
Maar even serieus, ik denk inderdaad dat die kreet nog uit de tijd van de achterwiel aagedreven Volvo's kwam. Toen zat inderdaad de bak achteraan, en dus sprak je ook over de achterste krukas keerring.

??? Dat is toch ook precies wat Reitse bedoeld?

ed

Wat ik bedoel te zeggen is dat deze keerring niet meer achteraan zit als die aan de andere kant van de krukas. Dat het ergens anders vandaan komt snap ik ook wel, alleen klopt de benaming niet.

Johann

Citaat van: ed op 02-03-2005 11:37:16
Wat ik bedoel te zeggen is dat deze keerring niet meer achteraan zit als die aan de andere kant van de krukas. Dat het ergens anders vandaan komt snap ik ook wel, alleen klopt de benaming niet.

Benaming klopt wel.

Je gaat bij het nummeren van de cylinders altijd van de distributie kant uit dus waar de riem zit is cylinder nummer 1.. Bak kant is dan automatisch cylinder nummer 5 aan 't "einde" of de achterkant van 't blok... ;)

ed

OK, dat is dan ook weer uit de wereld.

reneetje

Citaat van: reneetje op 02-03-2005 10:52:28

Toevoeging : Dit was incl. nwe platen/drukgroep

Johann

Citaat van: Ludo op 02-03-2005 12:15:14
Citaat van: ed op 02-03-2005 11:02:53
Komt wel vaker voor bij de 70 serie. Mijn neef heeft het ook gehad. Ineens zijn hele olievoorraad op straat. Die was er helemaal tussenuit geblazen.

toch maar vreemd dat dit zo vaak gebeurd.  :-\
volgens mij zit het probleem toch in de koeling van de bak, kan dat?.

Volgens de geleerden komt het vaker voor bij auto's die langere tijd stil staan.
Ook carterdruk is een oorzaak.

ed

Nee zeker niet. De motorolie wordt tegen gehouden door de krukas keerring, niet de bakolie. Doordat er wat water in mijn olie terecht is gekomen is misschien de keerring er wel uit geblazen, wie zal het zeggen.
De bak heeft er in elk geval niet veel mee te maken.

mathh

V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18