welke turbo past erin zonder modificatie schutbord

Gestart door volvobaksteen, 02-11-2015 13:27:33

Vorige topic - Volgende topic

Maarten-t5

Citaat van: volvobaksteen op 10-11-2015 00:46:47

de weerstand in de uitlaat die moet het meeste werk gaan doen een klepsysteem die bij lage toerentallen de uitlaatflow knijpt door tegendruk op te bouwen en naarmate het vermogen vrijkomt gaat het klepsysteem volledig open waardoor je je piekvermogen niet verminderd

Door tegendruk te creëren in de uitlaat na de turbo verklein je de drukgradiënt over de compressor.
Met andere woorden, je maakt de lag alleen maar groter.
Al de overige dingen bij elkaar maken slechts marginaal uit voor het punt van spoolen.
Waarom denk je dat volvo voor een compound charge systeem is  gegaan ipv allerlei kleppen op plekken waar ze de boel alleen maar tegenwerken?

Wat wel werkt is een "vane turbocharger" (ofwel variabele geometrie turbo), maar om hele andere redenen dan het creëren van (nadelige) backpressure.
De kleppen in de compressorbehuizing van die turbo verkleinen op mechanische wijze de compressorbehuizing.
Je kan de A/r van het uitlaathuis vergroten of verkleinen als het ware en hiermee kun je de spool vs flow tradeoff deels omzeilen.
Probleem is alleen de betrouwbaarheid en de aansturing.

RoelNL

Een LPT en HPT? Ik weet niet of dit ooit gedaan is of uberhaupt mogelijk, zou er zelf in ieder geval geen zin in hebben om het te gaan proberen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Maarten-t5

S wel interessant dat compound systeem van het volvo drive-e prototype.
3 stuks in totaal, 2 conventionele turbo's en een elektrische.
Goed voor 450 pk, uit een 2 liter blok, zonder lag.
Niet echt diy verder, een conventioneel compound systeem is al een uitdaging om goed werkend te krijgen.

V70R^2

Turbo's in serie zetten is een veel gedane truc bij trucks in de USA, maar dan heb je het gewoon over de 1000pk diesel projecten, met een turbo groter dan je hoofd.

Compound turbo ook wel genoemd, soms tot wel drie in serie, erg bruut, enkel zinnig bij zeer grote pk doelen en de wens van veel koppel onderin. Meestal gedaan bij diesel trucks.

Maakt de boel wel erg ingewikkeld ;D :

Piet

vincen tdi

Dat gaat denk ik niet passen zonder een "kleine" aanpassing van het schutbord  ;D
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

volvobaksteen

als ik vant weekend verder ga ga ik is bekijken of dat misschien geen optie is om 2x een 19t ertussen te frutselen.
ben je keer 800 euro aan 2 turbo's kwijt en 200 euro materiaal.
er is best aardig ruimte achter de motor

heb nog wat ouwe turbo's liggen is kijken of dat wil
zou wel wat anders wezen en je hebt een mooi beetje volume om erin te blazen

Piet

Nou ... ik ben serieus benieuwd hoe je dat bij een 5 cilinder gaat doen  ;D

Ludo

Welke turbo je hiervoor nodig hebt weet ik niet, maar een resultaat als dit is wél vet  :D : https://youtu.be/6pjAK1ktjb8

:evil:

volvobaksteen

Citaat van: Piet op 10-11-2015 17:56:22
Nou ... ik ben serieus benieuwd hoe je dat bij een 5 cilinder gaat doen  ;D
ik ook zal wel een kunstzinnig spruitstuk worden
moet ook weer is wat nieuws proberen toch
een wagen chippen en snel rijden kunnen we allemaal
maar beetje eigen bouw dingen proberen vind ik leuker hou wel van uitdagingen hoeft ook niet in een week klaar

Piet

Out of the box denken is zeer te waarderen, wat niet wil zeggen dat out of the box denken ook noodzakelijkerwijs tot iets zal leiden. Wat op zijn beurt dan weer niet hoeft te beteken dat je dan maar moet stoppen met out of the box denken.... als je nog begrijpt wat ik bedoel....

classicT5

Of 2 stage charging doen, kleine turbo onderin, grote voor hogere rpm's. Maar heb ik nog niet gezien op een volvo, is nogal uitdaging qua piping ed. Edit: Sorry, had post servoor niet goed gelezen, is mosterd na de maaltijd.

Vond Maarten zn idee met watergekoelde intercooler wel interessant, verkort je piping enorm mee naar de inlaat en reduceer je ook lag.

Edit2: VG turbos heb je ook al voor benzine, porsche gebruikt die al, dacht van IHI. Halen ook zo 600pk bij uitlaattemp van 1050 a 1100 graden. Daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Als je doel 500 a 600 pk is en je zou 2 turbos parallel willen monteren, kijk dan eens naar td04hl-16t twin scroll turbos. Zitten bv op renault 2.0l. Twin scroll behuizing leent zich goed voor zon opstelling.

Maar kan makkelijk praten, het realiseren is andere koek.

volvobaksteen

hier had ik nog wat op me mobiel staan

alleen ben al zover dat blok in mekaar zit dus kan geen foto maken van de kop want dat zit allemaal al in mekaar
maandje eerder gevraagd had ik het gedaan

eerst maar weer ideeen en geld verzamelen om weer verder te gaan

Jurijn R

gewoon volhangen met turbos tot aan de katalysator, stuk of 8 moet lukken ;D

Nee, maar twin turbo klinkt gewoon stom als je het met 19T wil doen

maartendeb

Voor 407 euro lust ik ook wel een 19T :) Linkje pretty please? :angel: