Close-in boiler

Gestart door widebody, 15-11-2015 09:49:29

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Goedemorgen,

even een vraagje over een close-in boiler. Het duurt (natuurlijk) enige tijd voor het heet water vanuit de (1jr oude) CV-ketel(kelder) in de keuken aankomt(plm 6m leiding). Aangezien Linda haar handen niet met koud water kan wassen is dat een drama. Nu kan ik voor weinig een close-in boilertje overnemen(cold-fill).
Hoe sluit ik die aan op de bestaande heetwaterleiding? Als ik de "hete" kraan opendraai krijg ik water uit het boilertje maar dan gaat het koude water in de hete leiding toch ook stromen? (Er staat een keramische 1greepsmengkraan boven).

Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt!

triton

Je boiler vult zich inderdaad met het koude water van de hete leiding.
Dus als je veel warm water gebruikt gaat het van de cv ketel door de boiler naar de kraan.
Professioneel raddraaier

triton

Zet je boilertje niet te warm , voor handen wassen is te heet niet nodig en scheelt in verbruik .
Professioneel raddraaier

FrankvdAa

Ik heb een kraantje in de bestaande heetwateraanvoer gezet en bij de close-in zat er eentje op de inlaatcombinatie (koudwateraanvoer). Daarmee kan ik kiezen waar ik het water vandaan haal. Normaal gesproken vanuit de close-in boiler, maar als ik (sporadisch) veel warm water nodig heb (>15liter) dan zet ik de kraantjes om en komt het vanuit de centrale boiler.

Volgens mij moet je de close-in boiler niet in lijn met de bestaande warmwateraanvoer zetten.
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

850-2.520V-Driver

Allebei de methodes hierboven zouden moeten werken idd. Ik moet zeggen dat voor mijn doeleinden (afwas/handen wassen), mijn 10 liter boilertje ruim voldoende is.
Wel zou ik je evt aanraden om voor een nieuwe te kijken. Mijn voorgaande heeft het maar een jaar of 4/5 volgehouden...
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ik heb laatst een nieuwe gekocht voor 122 Euro. Een 15l kost 135.

CarolineB

Citaat van: triton op 15-11-2015 09:56:59
Zet je boilertje niet te warm , voor handen wassen is te heet niet nodig en scheelt in verbruik .

Moet minimaal 55 graden zijn ivm legionella.

cornelis-b

Citaat van: CarolineB op 15-11-2015 10:24:57

Moet minimaal 55 graden zijn ivm legionella.

Ook als de boiler meerdere malen per dag gebruikt wordt?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

BBS

Citaat van: CarolineB op 15-11-2015 10:24:57

Moet minimaal 55 67 graden gedurende 2 minuten minimaal 1x in de week zijn ivm legionella.

Elk warm water toestel, boiler/CV-ketel, wat voor "comsumptie water" geschikt is heeft deze voorziening er in zitten. Zit in de instellingen waar je onder normale omstandigheden niet bij kunt. ;)

Citaat van: cornelis-b op 15-11-2015 10:32:00

Ook als de boiler meerdere malen per dag gebruikt wordt?

Ja, is een wettelijke verplichting. ;)

Citaat van: widebody op 15-11-2015 09:49:29
Goedemorgen,

even een vraagje over een close-in boiler. Het duurt (natuurlijk) enige tijd voor het heet water vanuit de (1jr oude) CV-ketel(kelder) in de keuken aankomt(plm 6m leiding). Aangezien Linda haar handen niet met koud water kan wassen is dat een drama. Nu kan ik voor weinig een close-in boilertje overnemen(cold-fill).
Hoe sluit ik die aan op de bestaande heetwaterleiding? Als ik de "hete" kraan opendraai krijg ik water uit het boilertje maar dan gaat het koude water in de hete leiding toch ook stromen? (Er staat een keramische 1greepsmengkraan boven).

Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Alvast bedankt!

Gebruik dan geen cold-fill boiler maar een hot-fill. Heeft iets minder vermogen en mag wél in de warm water toevoer leiding gezet worden.
Deze dingen zijn juist ideaal in dit soort omstandigheden. ;)

Als Linda haar handen wast vangt de hot-fill de eerste warm water behoeften op en nadien vult de boiler zich met het "warme" water van de ketel.
Volvoloos....

elianmars

Citaat van: FrankvdAa op 15-11-2015 10:10:50
Volgens mij moet je de close-in boiler niet in lijn met de bestaande warmwateraanvoer zetten.

Klopt. Wil je dit toch doen, dan kun je beter gebruik maken van een hotfill boiler. Die zijn hier speciaal voor en verbruiken bovendien veel minder. Ca 500 watt, tegenover ca 2000 watt van een close-in.
Voor de laatste heb je normaal gesproken dan ook een extra groep nodig.

Edit: ik moet wat sneller typen, zie ik. BJ heeft hetzelfde antwoord gegeven ;D

widebody

Ik had natuurlijk ook al gegoogled van tevoren. En als er een coldfill word gebruikt moet je of een nieuwe 3weg kraan aansluiten voor het tappen of en aparte kraan monteren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dan kan ik volgens mij beter een nieuwe, hotfill aanschaffen. Past idd beter bij de wensen van mijn schatje ;D.

Bedankt voor de info!!

FrankvdAa

Citaat van: widebody op 15-11-2015 11:22:50
Ik had natuurlijk ook al gegoogled van tevoren. En als er een coldfill word gebruikt moet je of een nieuwe 3weg kraan aansluiten voor het tappen of en aparte kraan monteren. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dan kan ik volgens mij beter een nieuwe, hotfill aanschaffen. Past idd beter bij de wensen van mijn schatje ;D.

Bedankt voor de info!!

Om verwarring te voorkomen, ik heb het over afsluitkraantjes, niet over een extra kraan op het werkblad. ;)
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

jwj1976

Ik heb in mijn keuken ook een Geldrop hot fill close inboiler geplaatst (lekker scrabble woord  :)) van een paar liter.
Het grote voordeel is natuurlijk lekker snel, goed heet water.

Maar er zijn ook nadelen zoals het behoorlijke toegenomen energieverbuik. Voor zover ik het me herinner, kwam er gauw zo`n 3 KWh per dag bij. Dus nu zit deze op een klokje aangesloten, zodat hij maar 3 uur per dag aanstaat.
Daarnaast levert het toch enige weerstand op in de warm water leiding, waardoor je nóg langer moet wachten als het ding niet aanstaat.
4̶4̶0̶ 4̶6̶0̶ S̶7̶0̶  C̲7̲0̲ ̲2̲.̲3̲T̲5̲

widebody

In geval van mij vrouw te lang, Marco. Zij kan haar handen niet met koud water wassen ivm met haar spieren en botjes. En aangezien zij uit de horeca komt en 1000x per dag haar handen wast is 10seconden al te lang wachten. Een hotfill CIboilertje zou dit dan ondervangen. Vandaar deze oplossing.

Ketel is nu een jaar oud en heeft genoeg capaciteit.