"Probleem" na chippen Rica

Gestart door JeroenP, 20-11-2015 18:52:46

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Een half bar is de standaard druk, weet je zeker dat je TCV wel goed aangestuurd wordt?
Draadbreuk, gare stekker ?

razorx

Je hebt iets bij Rica gekocht en dat werkt niet.
Ik blijf van mening dat Rica dat direct na het tunen had moeten zien middels een nacontrole.
Als het dan alsnog aan b.v. je wastegate actuator of wat anders ligt dan aan hun tuning, hadden ze de bal alsnog bij jou kunnen leggen.
Ik bedoel bij een 0 resultaat dat niet door Rica veroorzaakt is.

Hoe is de tuning verlopen? Was er enige vorm van nacontrole?

The Demon

Voor zover ik het begrijp is de ECU opgestuurd naar Rica, dus is er geen enige vorm van controle geweest.

Lijkt mij niet echt een manier om te tunen.

Johann

Is alleen een chippie. Doet het gewoon zoals het in al die honderden andere auto's ook al 18 jaar werkt. Net zoals die standaard bin's die af fabriek in de auto gezet worden.

razorx

Piet

Niet dat je dan zo heel veel van zo'n one fits all chip kunt verwachten.
Maar goed zal allicht wel beter gaan dan de standaardtune.

Martijn_B

Nja... voor het gros van de populatie met een std setup zal het echt prima werken, de std Rica chip. Of mensen nou een 3" downpipe hebben of niet (bijv), zal voor deze chip weinig uitmaken. Gewoon druk beetje omhoog en wat aanpassingen in de ontsteking, ruim binnen de marges zodat het overal op past.

Ik heb da met m'n 15G gehad bij fasttech, jongens haalden ook 286pk er uit zonder enige vorm van iteratie - is gewoon "spot on".

Maar, bij deze manier van tunen kan je natuurlijk zelf bedenken hoe het zit met kwaliteit, nazorg en risico..maar daar betaal je dan ook weer minder voor.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

JeroenP

Oke even een update, eerste probleem is verholpen. Actuator vervangen en de turbodruk gaat meteen door richting de 1 bar.

Nu echter direct het volgende probleem. Toen ik de auto kocht ging hij heel erg stotteren als je vol gas gaf of als je laag in toeren reed (onder de 2.000 toeren) af en toe een stotter. Toen was bougie 5 gesmolten en na het monteren van nieuwe bougies was het probleem verholpen. Nu heb ik weer exact hetzelfde probleem. Een hoop posts en aantal topics op het forum zeggen dat dit probleem gerelateerd kan zijn met de bougie kabels, rotor en verdelerkap. Kan ik dit nog testen op enige manier of is het gewoon vervangen en kijken of het probleem verholpen is?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

RoelNL

Heel de ontsteking vernieuwen kan een hoop sores voorkomen inderdaad. Als het daarna weer gebeurd zou ik het toch ergens anders in gaan zoeken. Misschien ligt het aan de chip? Doe je gewoon Volvo bougies erin? Of een ander merk?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Citaat van: JeroenP op 09-12-2015 13:55:41
Oke even een update, eerste probleem is verholpen. Actuator vervangen en de turbodruk gaat meteen door richting de 1 bar.

Nu echter direct het volgende probleem. Toen ik de auto kocht ging hij heel erg stotteren als je vol gas gaf of als je laag in toeren reed (onder de 2.000 toeren) af en toe een stotter. Toen was bougie 5 gesmolten en na het monteren van nieuwe bougies was het probleem verholpen. Nu heb ik weer exact hetzelfde probleem. Een hoop posts en aantal topics op het forum zeggen dat dit probleem gerelateerd kan zijn met de bougie kabels, rotor en verdelerkap. Kan ik dit nog testen op enige manier of is het gewoon vervangen en kijken of het probleem verholpen is?

Je test het elke seconde dat de motor loopt en hij is al gezakt voor de test omdat hij stottert.

Check naast kabels en rotor/verdeelkap ook je bobine.
Als deze lekker grijs is uitgeslagen dan kan het geen kwaad deze ook mee te nemen maar begin met je kabels, deze zijn vaak nog origineel, check de datum die erop staat maar.

JeroenP

Citaat van: RoelNL op 09-12-2015 14:01:43
Heel de ontsteking vernieuwen kan een hoop sores voorkomen inderdaad. Als het daarna weer gebeurd zou ik het toch ergens anders in gaan zoeken. Misschien ligt het aan de chip? Doe je gewoon Volvo bougies erin? Of een ander merk?

Yes originele Volvo bougies genomen voor een turbo (zitten er echt net 1.000 km in)

Citaat van: V70geRwin op 09-12-2015 14:02:05
Citaat van: JeroenP op 09-12-2015 13:55:41

Je test het elke seconde dat de motor loopt en hij is al gezakt voor de test omdat hij stottert.

Check naast kabels en rotor/verdeelkap ook je bobine.
Als deze lekker grijs is uitgeslagen dan kan het geen kwaad deze ook mee te nemen maar begin met je kabels, deze zijn vaak nog origineel, check de datum die erop staat maar.

Dank voor je reactie, ik zal checken of ik de datum op de kabels kan vinden en ook de bobine bekijken.

Martijn_B

Als je niet weet hoe oud is het is, of vragentekens hebt bij de performance, is een nieuwe set rotor/verdelerkap altijd sterk aan te raden!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Johann

Als het probleem exact hetzelfde is heb je bougie cyl 5 nagekeken?

JeroenP

Citaat van: Martijn_B op 09-12-2015 14:18:31
Als je niet weet hoe oud is het is, of vragentekens hebt bij de performance, is een nieuwe set rotor/verdelerkap altijd sterk aan te raden!

Als er 98 22 op de kabels staat betekent dit dat ze uit 1998 komen en specifiek uit week 22 van dat jaar? De rotor/verdelerkap zullen dan hoogst waarschijnlijk ook nog nooit vervangen zijn gok ik?

Citaat van: Johann op 09-12-2015 14:52:10

Sorry vergeten te vermelden, alle bougies nagekeken. Ze waren naar mijn idee een klein beetje wit/grijzig, maar zagen er voor de rest prima uit.

V70geRwin

Citaat van: JeroenP op 09-12-2015 15:03:06
Citaat van: Martijn_B op 09-12-2015 14:18:31

Als er 98 22 op de kabels staat betekent dit dat ze uit 1998 komen en specifiek uit week 22 van dat jaar? De rotor/verdelerkap zullen dan hoogst waarschijnlijk ook nog nooit vervangen zijn gok ik?

Citaat van: Johann op 09-12-2015 14:52:10

Sorry vergeten te vermelden, alle bougies nagekeken. Ze waren naar mijn idee een klein beetje wit/grijzig, maar zagen er voor de rest prima uit.

Rotor en verdeelkap zijn wel slijtagedelen en meestal opgenomen in onderhoudsschema's.
Kabels meestal niet maar na 18 jaar mag het een keertje  ;D

Ga voor bosch spullen mbt bobine, verdeler en rotor (kan je ook eerst visueel inspecteren hoe goed/slecht ze zijn, plaats anders even een foto).
Kabels origineel of bougicord (leverancier van Volvo), dealer is er duur mee maar bijv estateservices valt wel mee.
Bij enkele sites (oa mr auto) staan de bougiecords voor turbo/20V en nonturbo-10V net andersom in de webshop!