spiegelverstelling werkt niet meer

Gestart door ducbertus, 22-11-2015 22:28:51

Vorige topic - Volgende topic

ducbertus

Hallo lotgenoten,

helaas werkt de elektrische spiegelverstelling niet meer. omdat geen van beide spiegels meer te bewegen zijn, verdacht ik eerst de schakelaar.
deze heb ik dus vervangen, maar dat bracht niet de oplossing.
achter welke zekering hangt deze spiegelverstelling, zodat ik kan kijken of er spanning naar de schakelaar gaat.

groet, Bertus

cornelis-b

Staat aan de binnenkant van de deksel van je zekeringbak.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

ducbertus

ik had in de manual gekeken, maar vond deze niet duidelijk.
aan het deksel had ik nog niet gedacht :eusa_drool:

groet,

Bertus

ducbertus

ik heb de zekering gevonden en deze lijkt in orde.
dus verder zoeken of ik prik op de connector heb.

groet,

Bertus

ducbertus

afgelopen zaterdag de zekering gecontroleerd en ik heb prik op de zekering (#29).
op de stekker achter het deurpaneel kon ik geen spanning vinden.
nu wil ik kijken of er spanning is op de stekker die bij de deur naar binnen gaat.
hoe gaat deze stekker eigenlijk los? ik ben liever voorzichtig, dan de zaak te slopen.

als er iemand een elektrisch schema van dit gedeelte van de auto (V70 tdi '99) hou ik me aanbevolen.

groet, Bertus

classicT5

Die grote ronde stekker zit een kleine torx schroef in. Die eruit schroeven en dan draai je de grote stekker zo los. Is normale draad, rechtsom is los.

FrankvdAa

Bij de S70 van mijn ouders hadden we hetzelfde; beide spiegels konden niet meer versteld worden. Na vervanging van de raammodule aan de bestuurderszijde werkte alles weer!
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

ducbertus

Hoi Classic,
duidelijke omschrijving! moet niet moeilijk zijn.
morgenavond maar eens proberen en kijken of er een slecht contact valt te ontdekken.
alle andere functies van uit de deur werken nl. wel.

@Frank, je hebt het over een raammodule. bedoel je daarmee de schakelaars waar je de spiegels mee verstelt?
deze verdacht ik ook omdat beide spiegels zich niet meer laten verstellen en heb er een nieuwe ingezet.
zonder resultaat. Vandaar dat mijn zoektocht verder gaat.

Bertus

classicT5

Hij bedoelt denk ik de module waar je raamschakelaars inzitten. Zou best wel eens kunnen, heb je een andere om te proberen?

FrankvdAa

Citaat van: classicT5 op 17-05-2016 18:56:28
Hij bedoelt denk ik de module waar je raamschakelaars inzitten. Zou best wel eens kunnen, heb je een andere om te proberen?

Inderdaad de raamschakelaarmodule. Ik was in eerste instantie ook skeptisch, maar het lijkt erop dat de voeding voor de spiegels via die module komt.
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

ducbertus

Classic en Frank,

bedankt voor de reactie, heren.
Ik heb vorig jaar de raambedieningsmodule vervangen door een nieuwe (huismerk van E.S.) en die heeft tot nu toe geen probleem gegeven.
volgens mij ligt de oude nog ergens en zou ik die er aan kunnen hangen.
klinkt allemaal niet erg logisch omdat de functies van de raammodule niet op de zelfde zekering lijken te zitten als de spiegelverstelling en spiegelverwarming. die laatste doet het gewoon.
begint op een bepaald merk Italiaanse motoren te lijken.
maar goed, ik ga het proberen. daar gaat niks aan verloren.

Bertus

FrankvdAa

Bij mijn ouders zat er ook een imitatie schakelaar in waarbij het bijrijdersraam niet meer werkte. Vervangen door een gebruikte originele en dat loste ook direct het probleem met de spiegels op.
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

ducbertus

dank je Frank,

ik krijg steeds meer moeite met die imitatie-troep. de oude raammodule zou nog ergens moeten liggen. die eerst maar eens zien te vinden.

Bertus

ducbertus

vanmorgen een 2e hands originele raammodule van de sloop gehaald. het ding zag er niet uit, maar zou goed moeten zijn.
aangesloten en inderdaad de spiegelverstelling werkt weer. :eusa_clap:
alleen het raam rechtsachter gaat niet met deze module. dat is niet zo erg, want ik weet nu wat er aan de hand is.

FrankvdAa

Goed om te horen! Op naar de volgende klus? ;)
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register