Hoe krijg ik alle koelvloeistof er uit?

Gestart door Lammert, 04-12-2015 20:29:15

Vorige topic - Volgende topic

Lammert

Vandaag de koelvloeistof vervangen, als volgt:
1. dop van het kvs reservoir los
2. radiator plug losdraaien en aftappen
3. kraantje achter op t blok losdraaien en aftappen
4. de boel weer dicht
5. Bijvullen tot reservoir weer op max zit en blok laten draaien om te onluchten en eventueel verder bijvullen

Bij stap 5 ging het mis: er paste nog maar 4 liter KVS in ???. Toen ik de afgetapte KVS uit de opvangbak in de flessen goot bleek dat te kloppen: ik had er ook maar 4 liter uit gehaald. Nu zou er ruim 7 liter in moeten gaan. Ik ben dus maar even de handleiding gaan lezen (ik weet het, voortaan eerst doen :angel: ) en het schijnt dat je ook de onderste radiatorslang moet loshalen. Ik wil morgen een nieuwe poging wagen, maar om herhaling te voorkomen hierbij de vraag of het verwijderen van die onderste radiatorslang echt nog 3 liter koelvloeistof gaat opleveren of dat er ergens anders iets fout zit? Moet ik hem niet opkrikken / moet de auto vlak staan?

classicT5

Waar zit dat kraantje achter op het blok?

Normaal zit er aan de radiateur aan de bestuurderszijde onderaan een aftapplug. Is laagste punt vh koelsysteem. Bij mij is die plug van plastic en fragiel, dus niet te vast draaien na het fatappen.

Lammert

Citaat van: classicT5 op 04-12-2015 20:33:19
Waar zit dat kraantje achter op het blok?

Normaal zit er aan de radiateur aan de bestuurderszijde onderaan een aftapplug. Is t laagste punt vh koelsysteem. Bij mij is die plug van plastic en fragiel, dus niet te vast draaien na het fatappen.
Ik heb hem op 2 plekken leeg laten lopen. Eerst de aftapplug van de radiator en daarna het "kraantje". Dit kraantje zit aan de bijrijderszijde aan de achterkant van het blok boven de as. Deze draai je open met sleutel 13. Met die plastic plug heb ik ervaring inderdaad >:(

Maar blijft de vraag: waar zit die 3 liter KVS nog in als ik zowel de radiatorplug als het kraantje aan het blok heb afgetapt?
PS Ik weet zeker dat er nog oude KVS in zat, want mijn mooie roze action KVS verkleurde lelijk van die oude blauw/bruine KVS

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

met een klein beetje druk op reservoir en kraantje onder bij radiator moet je het er toch wel uit krijgen ?

Lammert

Citaat van: volvobug op 04-12-2015 21:24:17
Kachelradiateur en leidingen.
Hmmm... kan me voorstellen dat de vloeistof in de kachelradiateur blijft staan als ie met de neus omhoog staat inderdaad. Zal morgen even proberen om hem te laten zakken bij aftappen en meteen ook de onderste radiatorslang loshalen. Zal voor de zekerheid ook ff thermostaathuis open maken Thnx!

volvobug

Wil je de kachelradiateur echt leeg hebben zul je hem denk ik toch even bij de buisjes achterzijde kachelradiateur los moeten maken. Is die ene centrale torx tussen de buisjes, beetje lostrekken tot het begint te lekken, teiltje met plastic gootje, klaar.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Dan krijg je ook niet alles eruit....  Dan zul je echt met perslucht moeten gaan werken om het hele systeem echt leeg te krijgen...  Maar snap het verder ook niet zo, als je er 4 ltr verse KVS in hebt gedaan is dat ruim voldoende ter bescherming....  Als je dit even goed laat mengen met die oude zooi en het over een tijdje nog een keer doet, ben je er eigenlijk al.  In de kachelradiateur zit ongeveer 1-1.5 ltr en de rest blijft zitten in blok en leidingen.  Zonder perslucht krijg je dat er gewoon niet uit...

Als je de kachelradiateur wilt loshalen, zorg aub wel dat je meteen die 2 o-ringen vervangt anders heb je geheid lekkage daar.

Lammert

Bedankt allen! Denk dat ik die kachelradiator even lekker laat voor wat die is, die heeft Dirk nog vrij recent geplaatst. Nog 1 of 2 maal 4 liter vernieuwen en dan is die ouwe meuk inderdaad wel voldoende verdund.

V70R^2

vullen met water, warm laten draaien, aftappen, vullen met water, warm laten draaien, aftappen etcetc tot er 100% water uit komt.

dan heb je 3 liter water in je systeem, 4 liter (precies 1 kan volvo KVS concentraat) erin en je hebt 100% vers en in de perfecte verhouding gemixte KVS :)