automaat 855 R problemen

Gestart door svenerik, 13-12-2015 11:13:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

svenerik

Beste Volvonisten,

ik heb eenvraag cq een probleem waar ik jullie hulp bij wil vragen:

het verloop:

vorige week wilde de automaat niet meer achteruit: in R gezet, toerental verhoogt maar ging niet rijden. Na 3 seconden weer geprobeerd en toen ging de auto met schok rijden ...
daarna in D gezet. beetje gas geven resulteerde in "halve" versnelling (meer toeren dan gebruikelijk nodig voor zelfde snelheid). bij overschakelen naar 2 versnelling hoorde ik een schurend / schrapend geluid uit de bak komen...

auto aan de kant gezet, olie gepeild: op peil en mooi rood.

wederom gestart en geprobeerd: probleem was weg...

tot gisteren. opeens tijdens het rijden wederom het "halve versnelling" gevoel en het schuurende en schavend geluid in de tweede versnelling. Ook in de tweede versnelling meer toeren dan normaal nodig voor zelfde snelheid. Het schurende geluid is gekoppeld aan de snelheid van de wielen en niet aan het motor toeren tal.

In N is het geluid weg (tijdens uitrollen).
olie peil is goed.
olie is netjes rood
flush is gedaan ongeveer 70 K KM terug
PNP switch is origineel vervangen 2 jaar terug
geen knipperend pijltje ( en dus geen foutcode ?)



heeft iemand een idee?
stuk ?
kan dat zonder knipperend pijltje?
vervangen ?
moet de motor er dan geheel uit?

Ik ben blij met alle hulp en info !!

fijn weekend




classicT5

Pnp switch eens nakijken. Als je zoekt op het forum vind je veel info hierover.

RoelNL

Roer de bak is een aantal keer heen en weer(P naar L) en kijk of het dan beter wordt?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

850-R

#3
Heb je het gevoel dat hij constant slipt? Omdat je zegt halve versnelling, schavend/schurend geluid?
Dit heb ik eerder ook gehad, zo erg zelfs dat hij niet meer van zn plek kwam (zoveel slip) uiteindelijk moest er bij mij een andere bak in... Klinkt heel vervelend maar het werk valt wel mee en een andere bak (van het forum bv) is ook niet zo duur.

Om wat voor auto gaat het, welk motorblok zit er in en wat is de kmstand?

Edit: 855R, niet goed gekeken  ;D
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

svenerik

dank voor alle antwoorden !!

betreft:

855 R
bj 6/1996
360.000 km


antwoorden op de vragen:

pnp switch is redelijk recent vervangen voor origineel en nieuw exemplaar, achterlicht gaat branden in R stand en kan (volgens mij ) geen schurend en schrapend geluid maken ?
lijkt me derhalve geen directe verdachte

mbt de werkzaamheden bij vervangen van de bak: kan je me daar meer over vertellen?
Is er een How to van?

hoor graag !!

gero

http://www.autrans.nl/

Volgens mij kan je liever een afspraak maken bij dit bedrijf.

RoelNL

#6
Heb je al getest of er KVS in de automaat olie zit? Hoe is je radiateur oliekoeler?
Er is op het forum al een hoop geschreven over radiateur met oliekoeler die na een tijd toch gaat doorsijpelen naar de automaat olie. Als dat gebeurd is je automaat ten dode opgeschreven.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

svenerik

Hai `roel,

nee dat heb ik nog niet gedaan maar zij zag er fris rood uit.

Ik zal morgen eens kijken...

heeft iemand anders nog input ?


Sven

Jurijn R

Dit zal je waarschijnlijk ook niet rechtstreeks zien op de oliepeilstok van de automaatbak.
Mijne is ook KVS gaan lekken na de ombouw van AT naar MT. Gelukkig dan pas..
Maar het zal niet over één liter gaan. Traagjes aan kan het water via de oliekoeler binnensijpelen naar de bak.

svenerik

maar geeft dat dan geen koffie melk achtige smurrie....?

ik begrijp dat je dan moet verwarmen en een kentering geeft vocht aan?

sven

svenerik

#10
De kogel is door de kerk.....

De bak gaat vervangen worden ,ik heb een gevonden met 175 k km ervaring incl koppelomvormer en ecu.
We (Mikey qr gaat me helpen, of ik hem 😉) hebben ervoor gekozen om het blok eruit te halen zodat we meteen eenvoudig de c ventilatie en distributie en krukaskeerring kunnen vervnagen.
Daarna weer gehele zwikkie erin .

Worden twee drukke dagen na de kerst maar ik heb er zin in.

Ik zal jullie op de hoogte houden over de vorderingen.

Sven

cornelis-b

Gaat helemaal goed komen samen met Mike, succes met het vervangen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

V70geRwin

Goed bezig, je kan nog overwegen de radiateur gelijk mee te nemen.
Zou zonde zijn als deze even later doorslaat en er water in je olie komt van de "nieuwe" bak.
Je leest dat de laatste tijd namelijk net even te vaak.

Succes met klussen na de kerst, beter dan uitbuiken  ;D

svenerik

Radiator is ongeveer 3 jaar oud ,... Geen garantie maar wel een goede indicatie... Gaan hem wel doorblazen en de olie bekijken op slijpsel. Tevens testje voor water in de olie doen. Indien nodig halen we een extra radiator op bij estate service...

Wel bedankt voor het meedenken !

Nog meer top tips ??

svenerik