Nieuwe druklager die rammelt.

Gestart door groene volvo, 20-12-2015 17:05:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groene volvo

Ik zit met een vreemd probleem:

Omdat ik de M59 bak van mijn 850R kapot heb gereden heb ik een m59 van een V70R gekocht die lagerschade had. Die bak is uit elkaar geweest en gereviseerd met nieuwe lagers. Toen we de bak demonteerden zagen we nog een zeer frisse koppelingsplaat en drukgroep zitten. Dit klopte met het verhaal dat de vorige eigenaar deze nog niet veel KM's geleden al vervangen had, dus die hebben we laten zitten. De druklager zag er wel een beetje versleten uit, dus die hebben we vervangen door een nieuwe OEM van Volvo zelf.

Toen ik de auto kocht hoorde ik het typische druklager-rammeltje ook al, nu met de nieuwe bak blijft het rammeltje aanwezig, aan de koppeling en drukgroep was niets te zien, geen gebroken veren/ afgesleten tenen van de drukgroep.

Is dit normaal? Ik kan dat maar moeilijk aannemen. Zie ik hier iets over het hoofd ? Zijn er hier anderen die toevallig met dezelfde problematiek geconfronteerd zijn geweest ?

The Demon

Als je hetzelfde rammeltje al had met het oude druklager en het is er nog met het nieuwe, zal het dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ergens anders vandaan komen.

dielie850

Volvo en druklager is rammelen :-\
Zommigen na 1000km en sommigen na 10000 km wen er maar aan.
Heb het net de ombouw van de V70R ook gehad van AT naar MT daar begon het druklager (origineel volvo) al na 1000 km te rammelen :eusa_wall:

Vulk

Citaat van: dielie850 op 20-12-2015 18:20:20
Volvo en druklager is rammelen :-\
Zommigen na 1000km en sommigen na 10000 km wen er maar aan.
Heb het net de ombouw van de V70R ook gehad van AT naar MT daar begon het druklager (origineel volvo) al na 1000 km te rammelen :eusa_wall:

De vraag is: vanaf wanneer moet je je zorgen maken?

UserID25761

Citaat van: Vulk op 20-12-2015 18:55:40
Citaat van: dielie850 op 20-12-2015 18:20:20
Volvo en druklager is rammelen :-\
Zommigen na 1000km en sommigen na 10000 km wen er maar aan.
Heb het net de ombouw van de V70R ook gehad van AT naar MT daar begon het druklager (origineel volvo) al na 1000 km te rammelen :eusa_wall:

De vraag is: vanaf wanneer moet je je zorgen maken?

Nou! vanaf het moment dat als je de koppeling intrapt en er gebeurd niets  :eusa_think:

UserID6342

Wat Jeroen zegt, wen der maar vast aan.....

groene volvo

Als iedereen er last van heeft dan ga ik er niet van wakker liggen :)  Dus het is normaal dat een nieuwe OEM volvo druklager rammelt tijdens stationairloop ?

Ik maakte me gewoon zorgen door de sticky hierboven te lezen in dit subforum " wacht niet te lang als hij bijgeluiden maakt"

leons850

Vorig weekend heb ik ook nieuwe koppeling met bovenste cilinder nieuw gemonteerd en nieuw druklager. 1000km verder rammelt hij al iets.
Deed hij met de vorige motor en koppeling ook, ik maak me er niet druk om.
Proberen niet naar te luisteren. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

)()()sT

Ik moet zeggen dat ik bij mijn blauwe V70R toen na de handbak-conversie ook af en toe het lager hoorde. Maar dat kon ik oproepen door in de stationaire loop (in de vrij) bruter het koppelingspedaal te laten opkomen. Bij normaal opkomen hoorde ik het sowieso niet.
Nu de boel is omgezet in de saffron V70 (met een *70 handbak met hydraulisch lager i.p.v. mechanisch) hoor ik het eigenlijk (nog :)) niet.

groene volvo

Ik heb de mechanische druklager, dat zal waarschijnlijk ook wat schelen ?

leons850

Citaat van: groene volvo op 21-12-2015 11:07:56
Ik heb de mechanische druklager, dat zal waarschijnlijk ook wat schelen ?

Klopt, ik heb ook mechanisch druklager.
Toen ik nog hydraulisch lager had hoorde je mijn dubbel massa vliegwiel rammelen. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

groene volvo

Zijn er hier mensen die M56/59 rijden die zonder druklagerrammel rondrijden ? :)

kevinwalter

Jawel, opgelost! Gewoon zonder druklager rondrijden.  :eusa_clap: :eusa_dance: :eusa_doh:

Nee, mijn V70N heeft ook minder dan 10dkm een nieuwe koppeling+druklager+vliegwiel etc... Toch hoor je die ook.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

scania164

Je kan bij montage het kogeltje vd hefboom iets uitdraaien.
Dit helpt.

razorx

Qua bijgeluiden en aan de bel trekken: Kreunen of zingen van de bak is fout.

Het rammeltje heb ik op de 10V. Had dat zowel vóór als na de nieuwe drukgroep. Kan geen kwaad.