het reken- en puzzeltopic

Gestart door heutink, 21-12-2015 19:45:44

Vorige topic - Volgende topic

CarolineB

Citaat van: FGG op 21-12-2015 23:09:59
Een man wandelt op een weg en komt op een splitsing. Er staan 2 personen bij de splitsing die beide de goede weg weten. De een spreekt altijd de waarheid, de ander liegt altijd. De man weet dit maar weet niet wie liegt en wie de waarheid spreekt. De man mag 1 vraag stellen. Welke vraag moet ie stellen en aan wie om er achter te komen of ie links of rechts moet?

Aan allebei vragen welke kant de ander zou zeggen welke je op moet gaan.
Als ze beiden rechts zeggen moet je juist naar links.

Jan_D.

Citaat van: CarolineB op 22-12-2015 10:28:33
Citaat van: FGG op 21-12-2015 23:09:59
Een man wandelt op een weg en komt op een splitsing. Er staan 2 personen bij de splitsing die beide de goede weg weten. De een spreekt altijd de waarheid, de ander liegt altijd. De man weet dit maar weet niet wie liegt en wie de waarheid spreekt. De man mag 1 vraag stellen. Welke vraag moet ie stellen en aan wie om er achter te komen of ie links of rechts moet?

Aan allebei vragen welke kant de ander zou zeggen welke je op moet gaan.
Als ze beiden rechts zeggen moet je juist naar links.

Als ik het mij goed herinner, mag je maar één vraag stellen aan één van de twee personen. Die vraag moet dusdanig geformuleerd zijn dat je een antwoord krijgt dat je op de juiste weg helpt. Ongeacht aan wie je de vraag stelt!

NinaPaul

Waar zou de andere man mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant het "vul hier de bestemming in" is?

Je moet dus naar de andere kant.

EDIT: Zelfstandig oplossen? Ik niet! Ik kende het raadsel al. Wel zelfstandig opgelost? U bent zeer hoog begaafd.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jan_D.

Ik kende het raadsel ook en na enig nadenken wist ik ook de juiste vraagstelling weer. Ik heb die met opzet niet letterlijk gegeven. De oplossing is zonder tip erg lastig te vinden.

FGG

Klopt! Inderdaad aan de één vragen waar de ander mij naartoe zou sturen. Het antwoord is de verkeerde route, dus de andere pakken.

@Caroline: hij mocht idd maar 1 vraag stellen, maar da's voldoende.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Spin!

Citaat van: NinaPaul op 22-12-2015 15:56:34
Waar zou de andere man mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant het "vul hier de bestemming in" is?
Wel zelfstandig opgelost? U bent zeer hoog begaafd.

Dank!  ;D

www.vm-parts.nl

heutink

;D

deze kan wel hier staan......

straks om 21.10 uur op NPO 2 : de nationale wetenschapskwis..................

;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

elmarconi

Citaat van: FGG op 22-12-2015 17:07:02
Inderdaad aan de één vragen waar de ander mij naartoe zou sturen. Het antwoord is de verkeerde route, dus de andere pakken.

Dat werkt alleen maar als de beide mannen van mekaar weten dat de een altijd liegt en de ander altijd de waarheid spreekt.
Als de waarheidsprekende man niet weet dat de ander liegt zal hij een ander antwoord geven. Het correcte antwoord...

--edit--
Klassieke variant van Knights en Knaves: https://en.wikipedia.org/wiki/Knights_and_Knaves

--
Autogas Inside . . .

EricL

Een makkelijke:

Welke 3 mogelijke oplossingen zijn er?

NinaPaul

8 - 4 = 4
6 - 4 ≠ 4 (En alle andere variabelen die je ermee kan creëren)
0 + 4 = 4
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Died850

Tja wat NinaPaul zegt haha net te laat

marc-850

EricL

Beiden correct!

Nog één:

Jurijn R

linksonder 36
rechtsboven 18
rechtsonder 15

EricL