WITTE PLUIM NA STARTEN

Gestart door wizard, 10-03-2005 20:29:21

Vorige topic - Volgende topic

wizard

ALS IK MIJN AUTO START DAT KOMT ER EEN WITTE PLUIM UIT DE UITLAAT VOLGENS MIJ IS HET GEEN OLIE MAAR HIJ VERBRUIKT HET WEL DE GARAGE ZEGT DAT HET CONDENS IS MAAR IK GELOOF HET NIET WIE KAN MIJ HELPEN HET IS EEN S70 R

WIE WEET WAT VOOR TURBO ER OPZIT

ALVAST BEDANKT

don't hate the player, hate the game

JCviggen

als de motor koud is is witte rook normaal. Hoeveel olie verbruik?
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

wizard

het is ook als de motor warm is en het olie is 5 liter op 10 duizend ofzo controleer het eigenlijk niet vaak  :( stom weet ik

Reitse

Witte rook is "water" is me ooit verteld. Condens uit de uitlaat of koelvloeistof.

wizard

Citaat van: Reitse op 10-03-2005 21:18:20
Witte rook is "water" is me ooit verteld. Condens uit de uitlaat of koelvloeistof.

ze hebben het koelsysteem onderdruk gezet maar er is geen lek ik vind het echt armoedig staan als ik mijn auto start ergens waar het druk is maar het is niet altijd

thuur

Lijkt me ook gewoon condens....

De meeste rook is geen rook, maar gecondenseerd water. De lucht die uit je uitlaat komt, is warm. Die lucht bevat vaak relatief veel water in gasvorm. (Relatief in de zin van 'zichtbaar' dan) Het water verandert snel in gas vanwege deze hoge temperathuur. Dat gasvormige water zie je niet. Pas als het condenseert wordt de pluim zichtbaar.

Die condensatie vindt op enige afstand van de uitlaat plaats. De omgeving rond de uitlaat heeft een lagere temperathuur, zeker in deze tijden van het jaar. Daardoor koelt de warme lucht uit de uitlaat geleidelijk af. Pas als die lucht koud genoeg is, vormt zich een pluim van gecondenseerde waterdruppels. De andere gassen uit de uitlaat blijven gasvormig en onzichtbaar.

Het verbranden van aardgas geeft naar verhouding veel water in het afvalgas. Dus als je op LPG rijdt heb je extra veel "rook".

Gr 8)

ed

Hoe komt dat eigenlijk die extra damp op LPG?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Er zit gewoon meer water in (aard)gas.

Ik geef ook altijd een dot gas als mensen achter mijn koude roffeltje langs lopen ;D En dan met een stalen gezicht je lach inhouden 8)

Gr ;)

wizard

Citaat van: Ludo op 10-03-2005 23:31:03
Citaat van: wizard op 10-03-2005 21:45:28
.... ik vind het echt armoedig staan als ik mijn auto start ergens waar het druk is
Citaat van: thuur op 10-03-2005 22:19:53Dus als je op LPG rijdt heb je extra veel "rook".

precies thuuR,
ik vind het zelfs jammer dat de auto in de zomer niet "rookt".
s'winters lopen mensen dan tenminste altijd in een boog om je auto heen.  ;)  ;D
maar in de zomer doet die vanmij het ook.

JCviggen

Als olie wordt verbrand krijg je blauwe rook, wit = water.

Als je geen koelwater verliest kan er dus niks ergs aan de hand zijn...
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

thuur

Als je korte stukjes rijdt blijft er vaak water in je uitlaat staan (condenseerde lucht). Dat is de reden waarom stadsautootjes vaak een nieuwe uitlaat nodig hebben (roest). Bij de volgende start zie je dit water weer uit je uitlaat komen.

Gr 8)

Rad

Citaat van: wizard op 10-03-2005 20:29:21

WIE WEET WAT VOOR TURBO ER OPZIT

Kijk even op http://www.volvo850club.nl/ onder "techniek", daar kan je de techn. specs van de 850's en x70's zien...