850 T5, 2.3i 20V motor valt uit tijdens rijden

Gestart door michel850T5, 29-01-2016 22:16:28

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

De extra electronica is om de brandstofpomp na een tijdje uit te schakelen: ik vermoed dat de ECU bij elke krukasomwenteling een pulsje geeft, als de motor stil valt gebeurt dat niet meer, en schakelt dit relais na een paar seconde de brandstofpomp uit.

Ik denk niet dat het zin heeft die condensatortjes te vervangen, het meest gebruikelijke probleem met dit ding zijn slecht geworden solderingen van het relais zelf. Als je het contact aan zet, moet de pomp ongeveer 2 seconde lopen. Als dat gebeurt zal het probleem zeker niet in die c-tjes zitten.

Overigens hoef je niet de stroom te meten, spanning over de brandstofpomp is voldoende; of een lampje parallel aan de pomp...

michel850T5

Nou, helaas; ik had vandaag toch weer een aantal keer dat hij uitviel met overbrugd relais. Ook de druk van de brandstof is ok dus weer verder zoeken....

Wat me opviel vandaag was het volgende; 1 keer wilde hij niet her starten en heb een paar keer getracht te starten; de startmotor draait wel gewoon rond. Toen hij uiteindelijk weer starte kwam er een witte walm uit de uitlaat. Hij verbruikt geen koelvloeistof dus ik denk dat het onverbrande brandstof is. Dus hij spuit wel in zou ik zeggen. Dus geen ontsteking....

Volgende stap wil ik dus de startonderbreker bekijken. Wie weet waar ik moet zijn, welk relais is dat en kan hij overbrugd worden? Hoe werkt deze startonderbreker? Doet hij het relais van de startmotor uitschakelen (want dan kan dat het niet zijn omdat hij wel rond gaat, of haalt hij de ontsteking weg?

jeroen74

Startonderbeker is alleen startmotor.

Ik zou nu eerder de nokkenassensor verdenken, bij een 20V betekent dat de motor uitvalt als dat ding het (even) opgeeft, bij een 10 klepper heb je alleen problemen met starten.

michel850T5

Citaat van: jeroen74 op 04-02-2016 21:16:59
Startonderbeker is alleen startmotor.

Ik zou nu eerder de nokkenassensor verdenken, bij een 20V betekent dat de motor uitvalt als dat ding het (even) opgeeft, bij een 10 klepper heb je alleen problemen met starten.
Ok, en de vliegwiel opnemer? Zou die dit ook kunnen veroorzaken?

mitsupiet

Te hard geschrobt.......

michel850T5

Ok, maar waarom dan geen storingcode in de ecu?
Nokkenas en krukas sensor worden geregistreerd op sporaditeit en werking

UserID6342

Waarom blijf je hier nu zo over doorzeuren ?  Over die storingscode in de ECU, terwijl er nu al een paar keer tegen je is gezegd dat dit helemaal niet hoeft te gebeuren bij een Volvo ?  En zeer zeker niet bij een nokkenassensor of BDPsensor....

het begint bij mij langzamerhand over te komen dat jij zeker weet dat er een foutcode moet komen, terwijl dit niet zo is....

michel850T5

Ja sorry; dat komt omdat ik op buitenlandse sites weer zie staan dat het obd1 systeem van de 850 erg goed zijn werk doet en dat het minst geringste wordt geregistreerd. Het kan wel zo zijn dat iemand hier en daar wat zegt dat dat de waarheid is maar ik wil het onderbouwd zien.
Ik wil het namelijk zeker weten voordat ik een waslijst aan onderdelen heb vervangen omdat iemand dat maar zegt, lijkt me logisch.... je weet namelijk niet uit een reactie of het uit ervaring komt of omdat hij dat denkt. Kijk deze wagen is het hele brandstof systeem bekant al vervangen en is het geen simpele storing. Ik wil de klacht gericht vinden en niet zomaar wat vervangen.

Lunadust

Als je Jeroen en Dirk in twijfel trekt is het raadzamer om een Aygo te gaan rijden.
Techneut, geen dichter.

michel850T5

Citaat van: Lunadust op 07-02-2016 12:09:12
Als je Jeroen en Dirk in twijfel trekt is het raadzamer om een Aygo te gaan rijden.
Dat zeg ik toch ook niet en trouwens hoe moet ik weten dan Jeroen en Dirk niet zomaar iets roepen of ervaren jongens zijn? Kom net hier binnen op dit forum....Als dat nou erbij was gezegd...
Maar goed, ik vind jullie allemaal lief maar wil gewoon een discussie opstarten waarom iets dan juist dat is wat vervangen moet worden. Helaas wordt een discussie snel gezien als bijdehand, zeuren of als aanvallend gezien.
Ik wil gewoon iets onderbouwd zien en daar is niks mis mee lijkt mij.
Maar goed; ik ga mijn scoop eens aan de sensor hangen of gewoon de krukassensor vervangen.

UserID6342

En toch snap ik het nog steeds niet, ondanks je uitleg.....

Je komt met een probleem op het forum. Je krijgt een behoorlijk aantal goede adviezen die praktisch allemaal genegeerd worden, of anders worden uitgevoerd als gezegd (en dat is bij mij dus advies negeren).  Het probleem doet zich nog steeds voor, andere (terechte en juiste !) adviezen volgen wederom.  Weer word er van alles genegeerd 'want de ECU slaat geen fout op dus kan het dat eigenlijk niet zijn'

Er hebben al een aantal mensen gezegd volg van 1 iemand advies of meerdere mensen die met dezelfde oplossing komen.  Zoals nu eigenlijk het geval is.  Wees nu eens verstandig en negeer al die onzin over dit probleem op buitenlandse fora !  Bovendien als jij iets leest op een Amerikaans fora, moet je al beseffen / weten dat de kabelboom in deze Amerikaanse auto anders is als bij ons.  Ook de milieu-eisen zijn daar anders.

Maak een stappenplan (of laat er eentje maken als je onze auto's niet goed kent) en begin van vooraf aan met lokaliseren / zoeken.  Werk niet als een kip zonder kop en vervang net van alles wat helemaal niet nodig is !

Er zitten hier erg veel goede tot zeer goede sleutelaars die de auto's met de ogen dicht in- en uit elkaar kunnen halen, al dan niet beroepsmatig.  Als je je ook maar eventjes inleest op het forum ben je daar zo achter.

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Lunadust

Citaat van: michel850T5 op 07-02-2016 12:28:05
Citaat van: Lunadust op 07-02-2016 12:09:12
Dat zeg ik toch ook niet en trouwens hoe moet ik weten dan Jeroen en Dirk niet zomaar iets roepen of ervaren jongens zijn? Kom net hier binnen op dit forum....Als dat nou erbij was gezegd...
Maar goed, ik vind jullie allemaal lief maar wil gewoon een discussie opstarten waarom iets dan juist dat is wat vervangen moet worden. Helaas wordt een discussie snel gezien als bijdehand, zeuren of als aanvallend gezien.
Ik wil gewoon iets onderbouwd zien en daar is niks mis mee lijkt mij.
Maar goed; ik ga mijn scoop eens aan de sensor hangen of gewoon de krukassensor vervangen.

Inlezen, net zoals je je probleem googled en daar lekker op door jankt.
Techneut, geen dichter.

classicT5

En gebruik de zoekfunctie hier op het forum. Je bent niet de eerste en vast ook niet de laatste met deze symptonen.

Als je nou eerst info verzameld, kom je al heel eind verder. Wiel opnieuw uitvinden is nergens voor nodig.

michel850T5

Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2016 13:35:19
Citaat van: Dirk342 op 07-02-2016 12:31:13
En toch snap ik het nog steeds niet, ondanks je uitleg.....

Je komt met een probleem op het forum. Je krijgt een behoorlijk aantal goede adviezen die praktisch allemaal genegeerd worden, of anders worden uitgevoerd als gezegd (en dat is bij mij dus advies negeren).  Het probleem doet zich nog steeds voor, andere (terechte en juiste !) adviezen volgen wederom.  Weer word er van alles genegeerd 'want de ECU slaat geen fout op dus kan het dat eigenlijk niet zijn'

Er hebben al een aantal mensen gezegd volg van 1 iemand advies of meerdere mensen die met dezelfde oplossing komen.  Zoals nu eigenlijk het geval is.  Wees nu eens verstandig en negeer al die onzin over dit probleem op buitenlandse fora !  Bovendien als jij iets leest op een Amerikaans fora, moet je al beseffen / weten dat de kabelboom in deze Amerikaanse auto anders is als bij ons.  Ook de milieu-eisen zijn daar anders.

Maak een stappenplan (of laat er eentje maken als je onze auto's niet goed kent) en begin van vooraf aan met lokaliseren / zoeken.  Werk niet als een kip zonder kop en vervang net van alles wat helemaal niet nodig is !

Er zitten hier erg veel goede tot zeer goede sleutelaars die de auto's met de ogen dicht in- en uit elkaar kunnen halen, al dan niet beroepsmatig.  Als je je ook maar eventjes inleest op het forum ben je daar zo achter.

Dirk, denk aan je bloeddruk.
Waarom zou je iemand willen helpen die niet geholpen wil worden.  ;D

Nou sorry hoor; als we toch aan t azijn zeiken zijn;
- Ik wil wel geholpen worden maar ik wil onderbouwing zien
- En betreffende dat verhaal je neemt geen adviezen in de hand is niet waar; ik heb ook de brandstofpomp en het relais nagekeken. Vervolgens wordt er gezegd dat ik de adviezen anders uitvoer... Maar dat is mijn goed recht toch. Ik ben electrotechnicus en dan dat verhaal van dat stroom meten nonsens is en spanning voldoende is, is echt amateuristisch. Spanning zegt geen reet, stroom wel. Als er stroom is dan is er spannig, andersom is dat niet zo. Tevens als de stroom operns hoger wordt dat dan je pomp vastloopt. Dus met stroom betere indicatie. En het was tevens makkelijker ipv wat gesuggereerd werd want de 2 draden komen al van het relais blok af.
Ik denk van; laat maar ik weet wel beter maar een aantal van jullie beginnen te azijn zeiken dat ik het verkeerd uitvoer en vastgeroest zitten.... Ook behoorlijk stronteigenwijs in mijn ogen net zoals dat jullie mij eigenwijs vinden maar ja daar ben ik het met jullie eens, echter wil ik het onderbouwd zien. In ieder geval kan ik op dit forum de azijnzekers, pubers en proffesionals niet uit elkaar houden en zeg ik tabé.