Nieuw leven in de T5

Gestart door Evilknievel, 31-01-2016 16:41:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Evilknievel

De auto rijd inmiddels alweer dik een jaar, en zo'n 12500 km verder.

Drie week geleden een beurtje gedaan, nieuwe filters en olie.
Daarbij vond ik nog een verdelerkap, bougiekabels en bougies, (nieuw in doos) dus die ook maar vernieuwd.

Op de plank ligt nog een gereviseerde 18T en japanifold uitlaatspruitstuk.
Ik wou eigeniljk voor de 18T een downpipe laten lassen door een vriend van me, gaat dit lukken met twee korte 30 graden bochtjes en een langere van 45 graden?

Dan moet ik nog even injectoren erbij scoren, en heb ik vrijwel alles om weer een dag leuk te knutselen.
De injectoren van Diederickvolvo zag ik net bij advertenties staan, dus die maar even pb'en.

Voor zover eigenlijk maar eens de update.

Ohja, ik heb een tijdje terug maar eens een BBK van Porsche gemonteerd. Kosten vielen enorm mee in vergelijking met een andere BBK, en het is een grote verbetering dan de originele remmen.

arjenT5R

Kom maar op met die foto's!

uitlaat moet totaal zeker 90 graden van richting veranderen dus en onder de auto ook nog een keer knikken
zou maar zorgen dat je genoeg materiaal hebt.  ;D

incl bun voor je lambda sonde?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Evilknievel

Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 18:38:19
Kom maar op met die foto's!

uitlaat moet totaal zeker 90 graden van richting veranderen dus en onder de auto ook nog een keer knikken
zou maar zorgen dat je genoeg materiaal hebt.  ;D

incl bun voor je lambda sonde?

Komt voor elkaar!
Ja, twee erin, inc. eentje voor AFR eventueel.

Evilknievel

De injectoren van diederickvolvo zijn helaas al gereserveerd.
Las ook op het forum dat de lichtblauwe hetzelfde opbrengen als de witte met een 4.4 ECU.

?!Lichtblauw brengt 395cc op bij 3,8 bar ME7, dus dat zal dan gelijk staan aan de witte?! (klopt dit?)

Nu ben ik me aan het orienteren op een setje van de Opel Astra, 440cc.
Zag deze al voorbij komen via een Duitse website voor een leuke betaalbare prijs!

arjenT5R

Ali heeft ook injectoren  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Evilknievel

Citaat van: arjenT5R op 21-08-2017 01:00:16
Ali heeft ook injectoren  ;D

Ga ze in Duitsland bestellen van Opel

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

#22
Citaat van: arjenT5R op 21-08-2017 01:00:16
Ali heeft ook injectoren  ;D
Beter niet doen dus, alleen als je graag rare storingen in je auto wilt hebben.... Of wisselende opbrengsten, onregelmatige loop etc. Als je dan al zo'n Chinees setje koopt, laat ze dan meteen testen op wat ze opbrengen, of het sproeibeeld gelijk is aan elkaar en of ze open gaan bij dezelfde druk.  helaas ben je dan, al met al, duurder uit als dat je gewoon een stel Bosch injectoren koopt.

Ik heb hier zo'n setje Chinese liggen, puur als reserve, die ook meteen getest zijn en die (gelukkig) wel gelijk zijn aan elkaar, maar die set heeft nog nooit in de auto gezeten. Is puur als reserve zodat je in ieder geval door kunt als er een originele injector kapot gaat/is.

In mijn situatie is dat de Chinese injectors 17 cc minder doen bij een dezelfde 3.0 bar druk als de Bosch injectors, maar nogmaals zijn gloedjenieuw en nooit gebruikt.  Voor reserve, in mijn ogen, prima om er jaarlijks mee te rijden niet want weet absoluut niet hoe ze zich houden, maar de verhalen van andere mensen zijn niet best er mee.


arjenT5R

#24
Gehe ik was ook niet geheel serieus...  ;D

Bedankt voor de link 470cc klinkt goed  :D

;D ;D ;D ;D ;D EINSPRITZDÜSE  ;D ;D ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

leons850

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Evilknievel

Afgelopen september de 18T op de auto gezet met japanifold en een standaard downpipe.
Via marktplaats was ik een chippie tegengekomen die Schutten had gemaakt voor een 18T met witte injectoren.
Contact opgenomen met de verkoper en die vertelde dat het zo plug en play was.

Dat was het ook, de auto reed als de tierelier en 12.000 km later, na het ophalen van me Ali intercooler, reed ik weer heerlijk naar het noorden toe. Maar halverwege bij Zwolle, na een stukje lekker doorgereden te hebben, was er toch helaas een tik hoorbaar. Auto aan de kant en de ambulance laten komen.
Auto afgevoerd naar huis, in 't schuurtje gezet, en een tijd niet naar om gekeken.

Toen ik er tijd voor had om er mee bezig te gaan gelijk maar weer goed uitgepakt



En zo na 4 uurtjes werk



Olievlekken en lekkages maken we ons niet druk om. Volgende maand gaat de hele schuur plat, en komt er een nieuwe schuur, geïsoleerd en wel. Ook dan maar investeren in een brug, wat het werken aan de auto ideaal maakt.

De motor uit elkaar gehaald, opzoek naar waar de tik vandaan kwam. En ik kon maar niks vinden. De drijfstangen waren op 2 na, allemaal krom. Een dure les, koop geen chip die niet op maat is...
Maar daar kon de tik mijn inziens niet weg komen. Overal had ik maar wat foto's van gemaakt, en toen ik 's avonds nog eens goed keek naar de foto van me drijfstang die goed krom was zag ik het volgende.



De onderkant van de zuiger heeft de krukas geraakt en daar kwam de tik weg.
Nu bekend is wat het probleem was (goedkoop is duurkoop) kan ik beginnen alles weer in orde te maken.

Plan is als volgt:

- Krukas wegbrengen om te laten controleren, en indien mogelijk laten slijpen met nieuwe hoofdlagers
- H-profiel drijfstangen met 1e overmaat sputter lagers
- Wiseco zuigers
- Voorlopig nog me huidige kop gebruiken, word wel gereviseerd
- Vliegwiel laten afdraaien

Aangezien ik weinig tijd heb de komende maanden om er mee bezig te gaan, door gezinsuitbreiding en me werk, gaat het wel een tijdje duren voor dit allemaal klaar is.

In de tussentijd gebeurd wel het volgende; me R bumper word gespoten, subframe rubbers vervangen, kabelboom nakijken en waar nodig dingen vervangen, motorruimte schoonmaken en alles weer netjes maken, nieuwe ophanging monteren voor en achter en ben nog op zoek naar remmen voor de achterzijde.

Zover de update

henry classic v70

...zeker weten dat het niet was gebeurd met een "op maat" tuning?
Wel weer een hoop werk maar als alles in orde is een vers blokje  :)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

-D©©©L-

"een chippie van..."  is, zoals je zelf al zei, een behoorlijke gok.  Met een 18T zou je verwachten dat standaard zuigers en drijfstangen meer dan voldoen.  Ga je nog verder omhoog in vermogen ?
In de nIeuwe schuur ook een vloeistofdichte vloer ? Wij hebben een met cement instrooide en gevlinderde vloer liggen die aan de randen iets opstaat. Kan zomaar even 1000 liter vloeistof in. Vloerverwarming helaas nog niet, dat was minder gebruikelijk in 1995...

Evilknievel

#29
Citaat van: henry classic v70 op 05-02-2018 08:06:55
...zeker weten dat het niet was gebeurd met een "op maat" tuning?
Wel weer een hoop werk maar als alles in orde is een vers blokje  :)

Ik denk het wel, de motor is er twee jaar geleden in gekomen, met 160.000 op de teller. Kwam wel een verstopte carterventilatie tegen, met verstoppingen in het blok bij het demonteren.

Citaat van: -D©©©L- op 05-02-2018 08:40:08
"een chippie van..."  is, zoals je zelf al zei, een behoorlijke gok.  Met een 18T zou je verwachten dat standaard zuigers en drijfstangen meer dan voldoen.  Ga je nog verder omhoog in vermogen ?
In de nIeuwe schuur ook een vloeistofdichte vloer ? Wij hebben een met cement instrooide en gevlinderde vloer liggen die aan de randen iets opstaat. Kan zomaar even 1000 liter vloeistof in. Vloerverwarming helaas nog niet, dat was minder gebruikelijk in 1995...

Ja, maar met een niet goeie tune heb ik gelezen dat zelfs een 15G de drijfstangen krom krijgt. (of dit was met een kapotte vacuumslang)
Ik wil eigenlijk wel in vermogen omhoog, maar zit met Vialle LPI. Ik had begrepen dat Leon met zijn S70 ontzettend hoog zit, misschien 350 pk. Als ik omhoog ga, wil ik dit natuurlijk voorbij maar is het einde LPI. Maar hier had ik eigenlijk een idee voor, wat waarschijnlijk niet kan theoretisch:

Stel ik zou met benzine injectoren gaan rijden van plusminus 600 cc, en daar de 400 pk mee halen (mijn interesse gaat momenteel uit naar een Garrett 3071r).
En stel er zou een mogelijkheid zijn om een soort van schakelaar te hebben, dat zodra je omschakelt naar LPG er ook tegelijk een signaal naar de ECU word gestuurd dat er veel minder vermogen word gevraagd. En je hierdoor toch op LPG kan rijden voor de langere stukken wat ik af en toe rijd. (volgens mijn berekening kan op LPG rijden bij 3.000 km per jaar al uit)

Maar dit gaat helaas al niet lukken, want je LPG injectoren worden voor zover ik weet qua openingstijd overgenomen van je benzine injectoren toch? Of zou het moeten lukken door na het chippen op benzine langs een gas specialist te gaan die de LPG computer zo programmeert dat het wel mogelijk is?

En anders is het einde LPI.

Verder heb ik nog een knap lederen stuur van Henk (Cornelis-B) overgenomen, die ook me R-bumper spijlen heeft gemaakt.

EDIT:

Over de schuur, daar komt geen vloeistofdichte vloer in. De schuur is 20x20 meter en dat zou een duur geintje worden. Misschien dat ik het in de hoek laat doen waar de brug komt met nog een stuk ernaast.
Me stiefvader kwam met het idee om de vloer niet te isoleren, ivm aardwarmte, volgens zijn berekeningen blijft het dan 's winters ook nog minimaal 10 graden in de schuur. Ik heb er geen verstand van, die beste man doet iets met biofysica en de hele mikmak erbij, maar heb er vertrouwen in.