Mijn zoektocht naar de ideale C70

Gestart door Woger, 02-02-2016 18:04:03

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Eh, wat laat, maar ja, ik heb het daarna ingesmeerd met conditioner.  ;D

Kwam er gisteren achter dat de stoelen niet alleen kontverwarming (volgens mijn zoontje) hebben maar ook rugverwarming. Nu nog een tv op het dashboard en ik zit alle avonden gewoon in de auto tv te kijken.

Wat me de laatste tijd opvalt is dat ik na elke keer rijden er weer versteld van sta hoe mooi de auto is en hoe ongelooflijk lekker ie rijdt.

henry classic v70

Citaat van: Woger op 03-11-2016 14:11:48
Eh, wat laat, maar ja, ik heb het daarna ingesmeerd met conditioner.  ;D

Kwam er gisteren achter dat de stoelen niet alleen kontverwarming (volgens mijn zoontje) hebben maar ook rugverwarming. Nu nog een tv op het dashboard en ik zit alle avonden gewoon in de auto tv te kijken.

Wat me de laatste tijd opvalt is dat ik na elke keer rijden er weer versteld van sta hoe mooi de auto is en hoe ongelooflijk lekker ie rijdt.

.... da's één van de symptomen van het virus  :evil:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Woger

Ja, heb echter een klein probleempje. Sinds ik de auto heb maakt ie een soort metaal op metaal geluid. Alsof er een rem blijft hangen. Hij maakt het echter ook als ie stil staat (met draaiende motor).  Eigenlijk was ik er al een beetje aan gewend geraakt en heb er ondertussen ook al 6000 km mee gereden, totdat iemand laatst zei dat het ook wel een lager kon zijn....  :eusa_shifty:
Ik kan niet vinden waar het precies vandaan komt.  :-\

elianmars

Kan ook een meelooprol van een van de riemen zijn. Of lager van de dynamo. Of van de stuurbekrachtigingspomp. Of of of.....

Misschien kun je een filmpje maken waarop het geluid te horen is?

razorx

Ik heb ooit een heel gemene gehad. Klonk wat metalig. Tja rammelend nee, slepend nee.
Het bleek het metalen afdekkapje van de distributieriem te zijn. Beneden bij de krukas.

Woger

Ik zal eens een filmpje maken.
Kwam het afdekkapje tegen de riem aan?

T5-4life

Ik zou wel graag willen weten of het geluid van de distributieriem of de multiriem af komt.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

razorx

Nee het trilde alleen wat mee. Het kan de riem overigens niet raken.

bebe66

Citaat van: razorx op 03-11-2016 20:29:19
Ik heb ooit een heel gemene gehad. Klonk wat metalig. Tja rammelend nee, slepend nee.
Het bleek het metalen afdekkapje van de distributieriem te zijn. Beneden bij de krukas.

Heb ik ook gehad met de GLT, klonk heel gemeen....
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

Woger

Vanmiddag de winterbanden er op gegooid en de zomervelgen schoongemaakt. Verder heb ik de afgelopen tijd twee maal een code ecm-262 gekregen. Met een beetje googlen bleek het een erg vage melding te zijn, die soms werd opgelost door de AFM of LMM te vervangen. Deze dus besteld en vandaag geïnstalleerd. Meteen daarna vloog het toerental alle kanten op bij stationair draaien. Na het resetten van de foutcodes liep de auto echter weer netjes.  :eusa_dance:
Ik was even bang dat ik toch de verkeerde had besteld. Heb ook nog een nieuwe lambda aangeschaft, maar nog niet geïnstalleerd. Mocht de fout code terug komen kan ik deze altijd nog vervangen.

Volgend projectje wordt de spiegelverwarming en eventueel achterruit verwarming en de lampjes boven de zonneklep. Volgens de oude eigenaar was alleen de achterruitverwarming kapot en had de dealer de zekering en relais gecontroleerd. Echter doet de spiegelverwarming het ook niet, dus klinkt toch echt als het relais.  :eusa_think:
De lichtjes boven de zonneklep moeten volgens mij aan gaan als je het schuifje voor de spiegel open schuift, maar dar weet ik niet zeker. Kan ook natuurlijk een simpele zekering zijn.

MEN-O

De lampjes moeten idd aangaan als je het schuifje open doet.

viking_in_shorts

De lampjes boven de spiegels gaan via een verlichting-regel-unit die bij de achteruitkijkspiegel zit. Als ze het niet doen, is het bij mij (gebeurt jammer genoeg een of twee keer per jaar) zo dat de hele interieurverlichting het niet doet, en dat de achterklep open gaat als ik met de AB de auto open doen (ik verdenk een link met de circus verlichting) Dan is een zekering de boosdoener. (Uit mijn hoofd nummer 12 of 15, het is een rode in ieder geval)

Het lampje gaat overigens niet aan in de "uiterste stand" van de klep, dus ingeklapt, maar ook helemaal uitgeklapt geeft geen licht.

Als alleen de lampjes boven de make-up spiegels het niet doen, zou het zo maar kunnen dat de lampjes doorgebrand zijn. Is mij bij mij ook al eerder zo geweest.

Woger

Het zijn inderdaad alleen de lampjes boven de spiegel. De rest doet het gewoon. Ik zal eens kijken of ik het glas er af kan wippen en de lampjes testen.

Woger

De nieuwe LMM maakt in ieder geval een verschil. Waar de auto bij een koude start eerst direct terug zakte naar 800 toeren, gaat ie nu van 1200 toeren langzaam terug naar 900 toeren en pas na een tijdje naar 800 toeren. Lijkt mij de juiste manier. Lijkt ook of de motor iets soepeler loopt. Helaas maar een kort ritje dus kon niet kijken of het warm starten nu ook beter gaat. Niet dat ie slecht startte bij een warme motor, maar het viel me op dat hij bij een koude motor start na een keer rond draaien en bij warme motor 2 slagen nodig had.

Woger

Zojuist weer een uurtje aan de auto gewerkt. Relais 208 voor de buitenspiegel en achterruit verwarming kan ik nergens vinden. Zou boven de pedalen moeten zitten en daar zit ook een aantal relais, maar geen 208   ???
Lampjes boven de zonnekleppen gecontroleerd en zijn goed. Ze krijgen ook geen stroom. De rest van de interieurverlichting doet het wel, dus ook een raadsel.
Denk wel dat ik het probleem met het vocht in auto heb gevonden. De afvoer aan de parafaan bij de zekeringendoos bleek volledig dicht te zitten. Waarschijnlijk loopt het water dan bij de zekeringendoos en vervolgens daarlangs de auto in.