V70 vs V70 n

Gestart door devonius, 05-02-2016 22:27:59

Vorige topic - Volgende topic

devonius

Omdat de eerste lichting v70n inmiddels ook de 15 jaar grens gepasseerd is, wat het voor mij interessant maak om er eentje zakelijk te rijden, overweeg ik een n aan te schaffen. De prijzen zijn mijns inziens betaalbaar en het aanbod is ruim. En verder vind ik het gewoon ook een mooie auto, net als de 850 en v70. En je wilt wel is wat nieuws.

Volgens mij zijn er hier wel genoeg die ook een n rijden.
Ik ben benieuwd of de auto's, en dan eigenlijk met name de (benzine en diesel)motoren veel verschillen van de classic? De afgelopen 7 jaar heb ik me aardig verdiept in onze auto's en zou leuk zijn als daarvan ook wat van toepassing is op de n modellen.

Ben benieuwd. Gaat mij er niet om of de n een betere of mooiere auto is of niet. Puur technisch.

UserID6342

Een N is een geweldig auto maar het onderstel is Ford achtig (vind ik). Motorisch gezien zijn vooral de non turbo's als de 2.3 T5 motoren erg sterk.  Houd bij de benzine motoren rekening mee dat de ETM om de 200-250 dkm vervangen kan worden.  Draagarmen zijn net zo slecht als bij de 850/ x70 classic.

De eerste diesels waren de 140 PK VAG motoren en die hebben zich ondertussen wel bewezen.  De D5 is een eigen ontwerp van Volvo en zeker in de 163 PK versie een geweldig blok wat zeer veel kilometers aan kan.  Geen gezeur met wervelkleppen en rare toestanden, gewoon een beresterk blok.  Zeer zeker in combinatie met de Geartronic automaat.

De latere versies van de D5, de 185 en 211 PK zijn wat meer 'probleem' gevallen, an sich een goed blok maar door de wervelklep en dichtslibbende EGR / inlaat kan dit een probleem worden.  De laatste 2 zijn ook lang niet zo probleemloos als de 163 PK.

Bij alle diesels geld; zorg ervoor dat de EGR / inlaat schoon blijft, dan heb je - in principe- een probleemloze diesel.  Mijn persoonlijke voorkeur, indien van belang, gaat heel erg sterk naar de 163 PK versie hiervan.  Heb hier nog nooit echte problemen mee gehad, alleen door pruts monteurs en wat hun - zogenaamd- gerepareerd hadden.

kulk

Ik heb sinds een week de overstap gemaakt.
Van een tienklepper naar een 170 pk N uit2004.
Heerlijke auto maar heel ander karakter en beleving qua rijden.
Blok van deze auto is in de basis hetzelfde als de classic volgens mij.
Ik meen dat de laatste modellen van de classic precies hetzelfde blok hebben als een N.

devonius

Thanks Dirk, hoewel ik een diesel heerlijk vind rijden zal het waarschijnlijk een benzine worden. Gezien de steeds verder oprukkende milieuzone's.
En dan de non turbo, dan sta ik net wat minder vaak aan de pomp ;-)
Staat er hier in de buurt een te koop, mogen maar is bellen en wie weet een proefritje maken. Heb nog nooit in een n gereden. Misschien vind ik het wel helemaal niks, of juist wel.

jeroen74

Hier nog een die dezelfde overstap aan het plannen is :) Zelfs voor een 850 is 638dkm toch ook wel een beetje teveel van het goede aan het worden... ik heb wel het punt bereikt dat nog geld aan uit geven aan (goed) onderhoud me erg tegenstaat  :eusa_snooty:

Gezien ik elke 180km voor mijn werk rijd moet het of diesel of LPG worden; LPG lijkt in tegenstelling tot bij een 850 of V70 bij een N een wat minder goede keuze te zijn. En ik ben dat tanken zo zat  :eusa_hand:

Zit alleen te twijfelen tussen een S60 of een V70, die eerste is toch wel zeldzamer en dus wat exclusiever, maar de diesels zijn bijna altijd de 163pk versie. Weet alleen niet of het verstandig is met drie kinderen, zo'n sedan... :eusa_think:

Jan_D.

Vijf jaar terug heb ik de 850R ingeruild voor een V70N 2.5T uit 2005. Zeer tevreden over de auto. Minder special dan een R maar het is wel een zeer comfortabele auto op de lange afstanden en ook op wat slechtere wegen nog comfortabel. Wel minder rij-beleving en helaas ook een nog wat grotere draaicirkel.

petrolhead2.5

Citaat van: jeroen74 op 05-02-2016 23:30:14
Hier nog een die dezelfde overstap aan het plannen is :) Zelfs voor een 850 is 638dkm toch ook wel een beetje teveel van het goede aan het worden... ik heb wel het punt bereikt dat nog geld aan uit geven aan (goed) onderhoud me erg tegenstaat  :eusa_snooty:

Gezien ik elke 180km voor mijn werk rijd moet het of diesel of LPG worden; LPG lijkt in tegenstelling tot bij een 850 of V70 bij een N een wat minder goede keuze te zijn.
een goede 2.4N (non turbo) met een goede LPG installatie lijkt met toch een vrij risico loze keuze rekening houdende met bovenstaande opmerkingen (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat T modellen slecht zijn ofzo, maar met nadruk op risico loos)

Lunadust

Beide auto's zijn zo goed als de vorige eigenaren (preventief)
onderhoud gedaan hebben.
Onderstellen van beide auto's zijn rond de 3 ton op.
Maakt niet veel uit of je dan met of zonder turbo rijd.
Heb zelf een classis 2.4 140 pk handbak benzine en een N 2.3 t5 automaat op gas. De Classic is qua rammels een stuk beter, de N qua wegligging.
en geluid van buitenaf
De uitlaat van een N is voor volvo begrippen ronduit slecht.
Techneut, geen dichter.

NielZ3qp

Qua waarde zit er al aardig overlapping in. Ik vond de N wat tegenvallen maar die kocht ik destijds ook voor 15k en dan stel je andere eisen. De classic vind ik persoonlijk leuker maar dat persoonlijk.
V70 Classic T5 Los Pollos Hermanos Edition is niet meer...

Brambo67

Heb nu alles gereden; V70 classic in turbo (R AWD) en non-turbo (2.4 170 pk) beiden AT5, V70N in 2.5d handbak, D5 163 handbak en 185 pk GT6, 850R met handbak en nu een V70n R met handbak. Uiteraard mijn eigen persoonlijke beleving maar toch;
- eerste D5 heeft 5-bak, net als 2.5d. Ook AT is 5-bak. GT6 is sterker en rijdt veel beter
- V70n is qua interieur veeeeel beter dan een classic en helemaal dan een 850
- 2.4 170 pk rijdt heerlijk en niet eens zo onzuinig. Wel ETM-problemen inderdaad
- 850 en V70 classic zijn achterin ruimer dan een V70n
- bij een n altijd sportieve stoelen nemen, zijn de beste, nog steeds, van alle merken en modellen

Ik denk dat als je een goed onderhouden N kunt vinden je daaraan een hele mooie auto hebt. Zeker in 170 pk non-turbo moet dat geen problemen leveren. Wel met sport-select interieur of sport-leder. Verder High-Performance sound met HU-803 radio en je rijdt als een vorst. Suc6 met je zoektocht!
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

StefanCJ

Zelf vind ik de N comfortabeler, meer reisauto. Een classic is al wat spartaanser en een 850 nog meer. Zowel de classics als de N-en kunnen last hebben van een brakke ETM. Zelf zou ik mezelf niet zo laten leiden tussen classic of N maar meer door welk groot onderhoud er verricht is (en dan bedoel ik niet eens remblokjes, remschijven en ruitenwissers).

Spin!

Ik vind de V70N een geweldige auto om te rijden. Het is net even wat minder krakerig dan een 850 (nooit V70 classic gehad) en de zitting is toch wel fijner dan die van een 850, wat niet per definitie betekent dat deze slecht zijn. Integendeel. Sluit bij deze ook niet uit dat er ooooit weer eentje terug komt, al zegt vrouwlief nu al: de volgende wordt weer een XC90.

www.vm-parts.nl

Spin!

Citaat van: StefanCJ op 07-02-2016 15:41:51
Zelf vind ik de N comfortabeler, meer reisauto. Een classic is al wat spartaanser en een 850 nog meer. Zowel de classics als de N-en kunnen last hebben van een brakke ETM. Zelf zou ik mezelf niet zo laten leiden tussen classic of N maar meer door welk groot onderhoud er verricht is (en dan bedoel ik niet eens remblokjes, remschijven en ruitenwissers).

Dat vergeet ik er bijna bij te vertellen: V70N is echt een reismaatje inderdaad

www.vm-parts.nl

Chris

Helemaal mee eens met wat eerder al is gezegd, N-etjes zijn echte reisauto's. Je kunt er heerlijk mee cruisen. Rijbeleving is naar mijn mening wat rustiger, het kraakt wat minder en het is beter geïsoleerd. Ik vind ook de snelheidsbeleving heel anders, je rijdt nog steeds relaxt op snelheden waar ik met de 850 toch al wel met 2 handjes aan het stuur ging zitten. Een N voelt vind ik een stuk stabieler en minder zenuwachtig dan een 850, uiteraard helpt de betere isolatie ook mee aan de snelheidsbeleving. Verder is het gewoon simpelweg een nieuwere auto en dat merk je, oa in stukje comfort.

Ook ik raad de sportstoelen aan. Ik vind ze top zitten, al weet ik dat er mensen zijn die er niet aan kunnen wennen. Wil je op langere ritten graag kunnen verzitten, dus wat schuiner gaan zitten, dan gaat dat door de wangen wat minder makkelijk met de sportstoelen. Verder eens dat onderhoudshistorie heel belangrijk is.

Qua motor: een 2.5T rijdt wel heeeel erg relaxt. Ik heb nu een T5, leuke motor en uiteraard kan je hiermee ook prima cruisen. Maar het gedrag van de 2.5T vind ik persoonlijk toch wel heel erg fijn. Geen sportwagen (een T5 trouwens ook niet ;)), maar lekker veel koppel onderin en je kan meer dan goed meekomen met de rest van het verkeer. Hele soepele motor.

Jan_D.

Inderdaad die motor: ik zocht (vanwege de goede ervaring met de R) en T-5. Die zijn echter behoorlijk dun gezaaid. De 2.5T heeft veel koppel en rijdt zeer relaxt.