Weer nivomat gekl***t

Gestart door djkain, 09-02-2016 10:25:57

Vorige topic - Volgende topic

Robster480

1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

djkain

Citaat van: Robster480 op 10-02-2016 14:45:42
Bekijk dit topic ook eens:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,12584.0.html

Die heb ik thuis liggen...
Brengt de auto op een mooie hoogte. Maar elke keer bang als er gewicht in de wagen zit, of volk achter...
Wil eerst een oplossing voor het fenomeen niet omhoog komen met belading.
Ga daarvoor eerst een lzngs de dealer deze week...

Zal dan kijken wat verdere stappen zijn

Edit:

Ik lees hier net iets over ophoogringen tegen inzakken. Is dit iets, of is dat totaal iets anders?

petrolhead2.5

Citaat van: djkain op 10-02-2016 13:35:52
Nu ben ik natuurlijk nog geen meter verder met die nummers van men veren,
Of die de juiste zijn: 9140099
net even gecheckt, dat is een nivomat veer onderdeel van de nivomat set voor de S70. Dus als je deze eronder hebt dan heb je dus een goed op elkaar afgestemde set, lijkt mij.

djkain

Citaat van: petrolhead2.5 op 10-02-2016 22:39:03
Citaat van: djkain op 10-02-2016 13:35:52
Nu ben ik natuurlijk nog geen meter verder met die nummers van men veren,
Of die de juiste zijn: 9140099
net even gecheckt, dat is een nivomat veer onderdeel van de nivomat set voor de S70. Dus als je deze eronder hebt dan heb je dus een goed op elkaar afgestemde set, lijkt mij.

Kan je dan ook eens de nummer van de demper zoeken : 8626028

Misschien is de s70 veer met een demper van een v70 de verkeerde combinatie?
Of zijn deze dempers net hetzelfde?

cornelis-b

De 8626028 zit volgens VIDA onder de S / V / C70 en de 850
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

djkain

Citaat van: cornelis-b op 11-02-2016 08:47:59
De 8626028 zit volgens VIDA onder de S / V / C70 en de 850

Ok merci,
Dus elke demper is hetzelfde, en ik heb de juiste veren.
Dan weet ik wat ik moet zeggen als ik klaag bij volvo over het inzakken en rijhoogte..

cornelis-b

Maat van ons heeft splinternieuwe nivomats onder zijn 855 compleet met veren en ook die zakt in na een nacht staan. Na 150 meter rijden komt hij weer op hoogte.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

djkain

Citaat van: cornelis-b op 11-02-2016 09:20:40
Maat van ons heeft splinternieuwe nivomats onder zijn 855 compleet met veren en ook die zakt in na een nacht staan. Na 150 meter rijden komt hij weer op hoogte.

Bij mij na 3 a 4u stilstaan.
En hoe is da als hij volk meeneemt? Of gewicht? Kwam die dan mooi op hoogte?
Mijne geeft 1 a 2cm verschil in rijhoogte.

Als dat de werking is van nieuwe nivomat had ik die 900€ (geplaatst) beter uitgegeven aan een normale set met zwaardere veren, die zakken ook wat in met gewicht..

Ik had hem origineel op nivomat en wou / wil dit zo houden

)()()sT

Afgelopen jaar vanwege gare nivomats een setje geleend die ca. 100k gehobbeld hadden.
Rijdend perfect op hoogte, maar na een tijdje stilstand zakten die ook al in. En vervolgens na aankoppelen:

:D

djkain

Citaat van: )()()sT op 11-02-2016 10:37:39
Afgelopen jaar vanwege gare nivomats een setje geleend die ca. 100k gehobbeld hadden.
Rijdend perfect op hoogte, maar na een tijdje stilstand zakten die ook al in. En vervolgens na aankoppelen:

http://img.photobucket.com/albums/v459/joost031277/2015/A7DACA77-6B7E-46C1-BE54-4513E5E4A1DB_zpsp51zjrgg.jpg

:D

Mooie velgen 😀

djkain

Net even een soort van ultieme test gedaan...

Rijhoogte leeg op rechte baan beide kanten perfect 66cm (grond -> onderste van wielkast)

Dan 220kg in de koffer (pakken van 10kg) een paar km gereden en weer op dezelfde plaats gaan staan.
Rijhoogte dan beide kanten 64,7 ofzo. Iets daarrond...

Is dit muggenzifterij van mij dat de wagen niet tot op 66cm komt?
Of moet dit gewoon perfect hetzelfde zijn zoals leeg?

Als ik de wagen leeg haal gaat hij omhoog naar 67cm, en na 10minuten staat hij al op 66,3 (ik had gelezen dat hij oppompt tijdens rijden, en zelf terug omlaag gaat zonder rijden tot op de optimale hoogte, dus dat klopt)

Heelluup... 😜

petrolhead2.5

Citaat van: djkain op 11-02-2016 20:53:58
Rijhoogte leeg op rechte baan beide kanten perfect 66cm (grond -> onderste van wielkast)

Dan 220kg in de koffer (pakken van 10kg) een paar km gereden en weer op dezelfde plaats gaan staan.

Als ik de wagen leeg haal gaat hij omhoog naar 67cm, en na 10minuten staat hij al op 66,3 (ik had gelezen dat hij oppompt tijdens rijden, en zelf terug omlaag gaat zonder rijden tot op de optimale hoogte, dus dat klopt)

Heelluup... 😜
we hebben het dus concreet over 2,5cm inzakken bij 220kg. En slechts 0,7cm na 10 minuten. Lijkt mij niet dat daar veel mis mee is. Maar goed, hij moet beslist niet doorhangen bij belading toename (geen neus die omhoog staat). Heb je geen foto van de situatie zoals je net beschrijft. Ik denk dat dat nog veel meer zegt.

djkain

Citaat van: petrolhead2.5 op 11-02-2016 21:00:33
Citaat van: djkain op 11-02-2016 20:53:58

Heelluup... 😜
we hebben het dus concreet over 2,5cm inzakken bij 220kg. En slechts 0,7cm na 10 minuten. Lijkt mij niet dat daar veel mis mee is. Maar goed, hij moet beslist niet doorhangen bij belading toename (geen neus die omhoog staat). Heb je geen foto van de situatie zoals je net beschrijft. Ik denk dat dat nog veel meer zegt.

Lap, het is donker nu... En de 220kg is er weer uit.
Zal dit morgen nog eens doen.
Op zicht zie je het niet zo hard,
De lichten staan wel iets te hoog met belading, ik moet ze een standje omlaag zetten omdat ze echt de verkeersborden verlichten en niet de weg.

Dat zakken boven rijhoogte zou direct gebeuren volgend sachs, heeft niets met het bekende inzakken na enige tijd. Is gewoon zoals een wagen op lichtvering die te hoog staat, die regelt ook bij tot op de juiste hoogte.

1cm op zicht is moeilijk te zien natuurlijk...

djkain

Mijn wagen is deze week bij volvo binnen geweest voor nazicht van deze nivomats.

Na de test bleken deze goed te werken.
Blijkbaar staat er iets in vida dat er een minimale speling mag zitten tussen beladen en leeg gewicht (heb dit uitgeprint meegekregen)
Deze speling is bij mij minder dan wat volvo aangeeft, in dat geval is het dus ok,
Blijft het feit van het inzakken na een paar uur.
Dit overkomt elke nivomat, maar had toch liever gehad dat mijne niet na een paar uur al zakte.
Na een dag of 2kan ik er nog mee leven.

Ik moest niets betalen voor dit nazicht en ze gingen zelfs mee een oplossing zoeken voor dit probleem.

Ze kwamen dan vandaag af met volgende:
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1833&product_id=28718

Dit zijn ringen voor tussen de veren te steken.
Iemand ervaring mee?
Er staat bij et op hun site dat deze 1,3cm kunnen verhogen, dit is niet altijd het geval dan ofzo?
Ik wil niet dat hij nog hoger komt te staan! Liefst zelfs 1cm naar beneden.

Helpen deze dan tegen inzakken?

cornelis-b

Ik snap echt niet waarom je niet gewoon accepteert dat dit gewoon de werking van een nivomat is. Je schrijft zelf: Deze speling is bij mij minder dan wat volvo aangeeft, in dat geval is het dus ok Er is dus niets mis mee, waarom dan nadenken over deze ringen die niet geschikt zijn voor de veren van een nivomat?

De veren van een nivomat zijn afgestemd op de dempers en daar moet je niet mee gaan klooten want dan verpest je het effect van de nivomats.

Zeg maar Henk tegen mij