854 t-5r samen met een s80 uit Drente

Gestart door casw94, 12-02-2016 19:52:04

Vorige topic - Volgende topic

casw94

Hierbij ook maar een blog over mijn auto.
Heb de auto nu iets meer dan een half jaar, rij er met veel plezier in rond.
Al aardig wat dingen aan gedaan, zoals de carterventilatie, nieuwe remblokken, nieuwe voorbandjes, kachelventilator weer werkend gekregen na een tip van hier, en nog wat andere kleine dingentjes.
Afgelopen zondag heeft de motor het begeven, de eerste cilinder deed niet meer mee. De gedachte was dat het aan de ontsteking lag, dus die compleet vervangen. Nadat alles vervangen was wil de eerste cilinder nog steeds niet mee doen.
De auto had ik gelukkig al bij de garage staan, dus die is op onderzoek uit gegaan. Die is tot de conclusie gekomen dat de motor einde was. Wel jammer natuurlijk. Maar goed, is niet anders. Is op zich wel weer een mooi project.
Zeker omdat ik het bij de garage zelf kan doen, uiteraard wel met hulp van de monteur daar.
Heb de keus gemaakt om er niet een ander blok in te zitten, omdat je dat een gok is van wat je dan hebt. niks ten nadele van de mensen die hier een blok aanbieden hoor.
Dus de keuze is gemaakt om het blok te reviseren. Ook omdat de tijd die ik er zelf in steek niet betaald hoeft te worden.
Dit wordt mijn eerste grote sleutelproject aan een auto, dus ben een behoorlijk groentje op dat gebied, dus als iemand tips of trucs heeft zijn die altijd welkom ;D
Hoop morgen een begin te kunnen maken en dan volgende week in de avonduren ook nog wat te doen en op die manier de auto weer rijdend te krijgen. En helaas tot die tijd maar op de fiets naar het werk.

jkV70

Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

casw94

Miyel

Ben ik ook mee bezig! Ik zal dit blog eens in de gaten houden!

Misschien heb je hier wat aan, zojuist gepost;
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19966.msg1651112.html#msg1651112
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

casw94

Bedankt. Maar ik ga de onderdelen via de garage bestellen. Mag de ruimte en gereedschap daar gewoon gebruiken en dan vind ik het wel zo netjes om dan de onderdelen via hem te bestellen

Vandaag een begin gemaakt. Beetje ruimte gemaakt rondom het blok. Luchtfilter en slangen weggehaald zodat je er beter bij kan.
Toen begonnen met het blok van boven los te halen. Injectorrail los gemaakt. De boegiekabels los gehaald. Distributie riem los gehaald. Toen die vele boutjes van het kleppendeksel los gedraaid. Die eraf getrokken. Zat nog behoorlijk vast. Maar toch na veel wrikken kwam ie  los. Helaas zat er nog een bout in het kleppendeksel van de nokkenaspositiesensor :eusa_wall:
Die had ik over het hoofd gezien.  Die is tijdens het los wrikken gesneuveld. Beetje jammer.
Toen verder gegaan met het losmaken van de uitlaat. Bijna klaar een een bout na. Maar daar kun je van boven best slecht bij. Dus dat moet maar gebeuren als de auto op de brug staat. Olie en koelvloeistof moet er toch nog af.
Wat me wel opviel was dat er olie in de koelvloeistof zit. Zou dat een lekke kop kunnen zijn? Of haal ik nu dingen door mekaar?

thovolvo

He cas!

Goed bezig geweest al. Balen dat je blok nu eraan is. Tof dat je het er niet bij laat zitten en het gaat fixen! En ik denk dat ik wel weet wie de monteur is waar je terecht kan ;) Wel echt top dat dat kan man.

Zou tof zijn als je misschien wat foto's van je werk maakt :D

Succes!

KIM

Olie bij de koelvloeistof is meestal het gevolg van een doorgeslagen radiateur. Daarin zit een oliekoeler verwerkt.

casw94

Weer even een update. Vanavond verder gegaan met het losmaken. Inlaatspruitstuk weg gehaald. Alles rondom de kop los gedraaid en de kop los gehaald. Toen de kop bekeken en de oorzaak gevonden waarom  1 cilinder  niet meer mee werkte. Er is een stukje van een klep van de eerste cilinder af. De cilinder wand is naar mijn inzien niet beschadigd.  Maar de monteur zal er morgen een kijkje bij nemen.
Morgen gaat de kop gereviseerd worden. Of nouja hij gaat weg naar een revisie bedrijf.

casw94

Citaat van: thovolvo op 16-02-2016 17:45:33
He cas!

Goed bezig geweest al. Balen dat je blok nu eraan is. Tof dat je het er niet bij laat zitten en het gaat fixen! En ik denk dat ik wel weet wie de monteur is waar je terecht kan ;) Wel echt top dat dat kan man.

Zou tof zijn als je misschien wat foto's van je werk maakt :D

Succes!

Ja is echt wel balen.  Dus dat word dus niet op wintersport. Ja klopt bij  die garage staat de 850 nu. Mag het allemaal mooi zelf proberen en als ik er niet uit kom hebt René mij weer op weg.
Ik heb wel wat foto's gemaakt.  Maar krijg ze niet hierop met mn mobiel

casw94

Citaat van: KIM op 16-02-2016 18:06:12
Olie bij de koelvloeistof is meestal het gevolg van een doorgeslagen radiateur. Daarin zit een oliekoeler verwerkt.
Oké.  Tijd voor een nieuwe dus. 

casw94

Afgelopen dagen weer bezig geweest. Vrij gevraagd van werk zodat het allemaal wat meer opschiet.  De kop is gereviseerd en het Onder blok  heb ik maar dicht gelaten. De klepsteelrubbers waren kei hard. Dus dat verklaart het olie verbruik. Was iets van 1 op 1000.
De kop zit er weer op. Ziet eruit als nieuw. Nokkenas op de plek gezet. Kleppendeksel erop gezet. De hydrolische spanner van de distributie riem wat bij het ontspannen door midden gescheurd. Dus de volgende dag maar naar hunterparts gereden.  Daar ook een nokkenas sensor mee genomen.  De de voorste nokkenas draaide niet soepel genoeg. Dus heb het kleppendeksel er weer afgehaald. Er zat wat pakking op de plek waar het niet hoorde.  Dat goed schoon gemaakt. Dinsdag  weer verder.  Hopen dat alles dan goed gaat. Kan ik er woensdag weer mooi in rijden

Piet

Zet er geen gebruikte maar een nieuwe hydraulische distributieriem spanner op.
Veel te belangrijk onderdeel, als die het begeeft draait je hele motor in de soep.

casw94

Oké bestel ik dan toch maar een nieuwe. Maar bij een distributie set zit ie er niet bij. Dus die wordt niet bij de distributie wissel mee genomen lijkt me?

Martijn_B

Als je het kleppendeksel los hebt weten te maken terwijl er nog een bout in zat... dan zou ik even heel goed je pasmaken controleren..!

Hoe zit het met de staat van de zuigerveren? Bij jouw km stand zijn die meestal ook wel aan het einde. (Al snap ik dat je wellicht niet op een complete revisie zit te wachten).
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: casw94 op 28-02-2016 13:55:06
Oké bestel ik dan toch maar een nieuwe. Maar bij een distributie set zit ie er niet bij. Dus die wordt niet bij de distributie wissel mee genomen lijkt me?

Wordt vaak om de twee distributiewissels meegenomen.
Bij een gebruikte is het altijd een gok, je weet nooit hoe lang die al is meegegaan en nog belangrijker...hoe lang die nog mee zal gaan :)

Citaat van: Martijn_B op 28-02-2016 15:15:48
Als je het kleppendeksel los hebt weten te maken terwijl er nog een bout in zat... dan zou ik even heel goed je pasmaken controleren..!

Je zou er dan van uit mogen gaan dat het deksel dan niet meer heel kan zijn.