Lamba melding na vervangen kv temp sensor => slecht contact bij stekkerverbindin

Gestart door Blok70, 13-02-2016 19:20:38

Vorige topic - Volgende topic

Blok70

Mensen ik ben vanmiddag een beetje van de regen in drup geraakt..helaas  :(

Ik heb achtereenvolgend; (voor mijn 1997 2.5 10v aut)
- thermostaat vervangen (6 weken geleden) => oude was stuk.
- sinds twee weken moet ik 1/2 ltr koelvloeistof per week bijvullen.
- dus vandaag kv reservoir dop vervangen (de oude was '96), temp sensor vervangen en de plastic radiatorplug vervangen => oude was gaar maar geen lekkage daar.
- vandaag visueel geen lek(ken) gevonden helaas.
- Nwe en oude temp sensor gaven dezelfde weerstand in kokend en koud water.
- Ik heb een te hoog verbruik. Rijdt 2x 17km per dag tegen 1 op 8. Ben echt de langzaamste op cc (alleen mensen met een groot rijbewijs en dito auto halen me niet in). 117km/u doe ik dan....Ik dacht hij te rijk liep door de oude temp sensor....

Na vandaag hoop ik dat de dop hét euvel  was. En ik minder kvs verlies. Het ligt gewoon niet op straat oid. Ook heb ik nagenoeg geen (witte) rook vom Auspuff... Opvallend vind ik verder dat mijn fan niet aan lijkt te slaan. Na snelweg rijden zette ik hem stationair aan de kant...geen bijspringende fan. Misschien was de buitentemp vandaag (2 graden) te koud ?

Afijn; nu komt het... sta ik even te foezelen aan de temp sensor stekker. Motor even handmatig beetje gas gegeven. Geen fan...(ik hoorde wek een kortstondige klik). Morrelend ga ik weer zitten....brand me lambda lampje! Wat heb ik nu veroorzaakt? Iemand suggesties?

O ja, ik sluit niks uit maar in achter de olievuldoo lijkt alles koek en ei. Ik zie geen sludge, alleen olie. Wishfull thinking misschien maartoch...

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Blok70

Coole avatar! Hoe zou ik dat kunnen constateren?

BBS

Citaat van: Blok70 op 13-02-2016 19:20:38

<<<<<KNIP>>>>>

Afijn; nu komt het... sta ik even te foezelen aan de temp sensor stekker. Motor even handmatig beetje gas gegeven. Geen fan...(ik hoorde wek een kortstondige klik). Morrelend ga ik weer zitten....brand me lambda lampje! Wat heb ik nu veroorzaakt? Iemand suggesties?
Je hebt nu een melding gekregen dat je Coolant Temperature Sensor geen of onvoldoende gegevens heeft doorgegeven aan de ECU.

Oftewel, een slecht contact in de stekker van de sensor, zoals Hilko ook al aangaf.
Melding kan eenvouding met Vol-FCR gewist worden. ;)
Volvoloos....

Blok70

Dat klinkt goed! Als in 'mijn lambda is niet stuk'

Wat is vol-fcr?

BBS

Een gratis programma wat in combinatie met een VAG-KKL kabel je wagen (1997) kan uitlezen en dergelijke meldingen kan wissen. ;)
Volvoloos....

Piet

classicT5

Moet je de kabel nog wel kopen ;) erg duur op sites als dx.com of alieexpress, dacht vanaf 7 euris.

Duurt wel even voordat die binnen is. Wil je sneller, marktplaats.nl of ebay.de

jeroen74

Wat was die klik? Als je de stekker van de sensor er af haalt moet de fan aanslaan. Als dat niet gebeurt zit er iets niets goed, of de fan, bedrading of het relais.

Blok70

Citaat van: jeroen74 op 14-02-2016 00:37:20
Wat was die klik? Als je de stekker van de sensor er af haalt moet de fan aanslaan. Als dat niet gebeurt zit er iets niets goed, of de fan, bedrading of het relais.

..het hoorde alsof er een relais even reageerde. Welke? Geen idee. Tempsensor is er volstrekt NIET af geweest. Klik was wel exact op het moment dat ik de stekker een beetje raakte.

Vannacht rees me de vraag; dan is de bedrading toch niet best. En misschien moet ik door rechercheren op waarom de fan niet aan wilde slaan...

Hoe verder?

Vol fcr met kabel;  toptip, ga ik regelen!

classicT5

Of even aangeven waar je woont en vragen of er een forummer bij je in de buurt je auto wil uitlezen. Zijn hier veel mensen met kabel en vol fcr, en ook nog vaak behulpzaam.

Blok70

Ow dat zou super zijn!
Wie ow wie wil en kan me helpen?
...Regio west brabant. Hij rijdt prima dus ik kan prima zélf langskomen.

cornelis-b

Citaat van: Blok70 op 14-02-2016 13:27:48
Ow dat zou super zijn!

Ik ben komend weekend weer in Waalwijk en kan de laptop meenemen. Ik weet niet of dat een optie is voor je?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Blok70

Citaat van: cornelis-b op 14-02-2016 16:46:27
Citaat van: Blok70 op 14-02-2016 13:27:48
Ow dat zou super zijn!

Ik ben komend weekend weer in Waalwijk en kan de laptop meenemen. Ik weet niet of dat een optie is voor je?

Henk das heel aardig. Alleen, ik heb inmiddels een afspraak met VOMD gemaakt. donderdag ben ik daar aan de beurt. Zij zullen de reset (kunnen) doen.

... hij blijft kvs verliezen.... dus ik wil nu maar eens weten wáár ik het kwijtraak.

Noot