850 met zwaar donker "V8" geluid, hoe?

Gestart door HJ850, 20-03-2005 11:25:16

Vorige topic - Volgende topic

b0nkolok

Tja, een roffel met V8-geluid lukt toch niet, behalve (als gezegd) met een V8 (b.v. van de nwe Volvo XC 90?) erin. Ik hou niet zo van gebrul, maar wie dat wel leuk vindt: het simpelste is een holle (lege) achterpot. Een keer gehoord ergens: zelfs bij stationair een BTCC geluid.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

HJ850

OK, eindelijk wat met de uitlaat gewijzigd. Tijd om even wat reaktie te geven hier; ik was dit onderwerp tenslotte begonnen.

Voorlopig maar niet de platte middendemper er tussenuit. Voordat ik ga zagen en geld uitgef aan een custom made gebogen pijp er tussen wil ik dat toch wel eens ergens horen. En ik heb nog nooit een BTCC Volvo gehoord  :o. Al wat filmjes op internet gezocht, maar tevergeefs.

Dus een Ferrita er onder.
Bij  European Tuning Marc er alsnog goed onder gezet, nadat een lokale garage het niet lukte  :-\  :-[   (dat doe ik dus ook niet meer denk ik, onderdelen bestellen en ergens anders laten inbouwen)

Was wel even creatief de achterste ophangbeugen bijbuigen omdat mijn 850 een niet-Volvo achteruitrijparkeersensor heeft (trekhaak), waarvoor de  beugel al reeds verbogen was en de pijp eerst niet netjes recht en te laag hing. En bovendien zat 1 (van 6) bouten van de trekhaak in de weg.
Maar het zit er nu netjes onder.

Ik moet zeggen: mooi diep donker geluid bij stationair en lage toeren.
Wat ik wel jammer vind is dat je een beetje de Volvo-roffel kwijt bent.
Wat ik echter helemaal jammer vind, is dat ik (bijna) niet meer dat mooie typische 'Audi 5 cylinder' geluid hoor bij hoge toeren.  Dat geluid heb ik altijd al zo mooi gevonden, nog uit de hoogtijdagen van de rally quattro's...  ::)

Wat mij ook heel erg opviel is dat mijn 850 (GLT) nu ook echt vlotter is. Ging het mij niet zozeer om, maar bij lage toeren veel meer response.

Dus geluid moet ik nog even aan wennen. Heb de -nog goede-  standaard uitlaat nog even bewaard, mocht ik toch spijt krijgen.

En als nog iemand een filmpje met goed geluid van een Volvo BTCC heeft of zelf zonder middendemper rijdt, laat even weten  ;D

Ter afsluiting: Marc vertelde ook dat hij nog bezig is met een open luchtfilter voor non-turbo Volvo's.  Ik hoop dat ie die snel af kan maken, want dat lijkt mij ook wel wat.

Hajo

HJ850

Citaat van: b0nkolok op 03-06-2005 13:30:03
[...] Ik hou niet zo van gebrul, maar wie dat wel leuk vindt: het simpelste is een holle (lege) achterpot. Een keer gehoord ergens: zelfs bij stationair een BTCC geluid.

Ik zou het toch wel eens willen horen, de standaad uitlaat zonder de platte middendemper (is tevens einddemper).

Is er een forum 850 rijder die dit momenteel heeft??
Dan kom ik een keer luisteren  :D  :P

Zippo

Aantal jaren geleden ook met een kale dp en eindstuk gereden... zelf gemaakt van RVS. Dus geen dempers en kat. het leek wel een W12 geluid! ;D
Johann heeft dit toen wel ervaren, hij verklaarde me voor gek!...... ;)

Zippo

bud

heeft er toevallig iemand een dyno run ( voor/na ) van een race demper voor een niet geblazen 2.5 20 klepper ?

ik zoek een beetje meer koppel...dham wat mis ik dat van me 440t
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

lange

Citaat van: thuur op 20-03-2005 20:30:26
Of je haalt je luchtfilter eruit ;)

Nee, vervangen door een sportfilter. Kost een paar euri en bij een ongeblazen motor alleen goed voor (een beetje) geluidsverandering.

Gr 8)

o ja en waar dan voor een paar eurie

gr bas
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

Taranis

Citaat van: lange op 10-02-2007 12:41:19
o ja en waar dan voor een paar eurie

gr bas

Als je even de rest van het topic had gelezen, had je dit ook zien staan:

Citaat van: RonnieDuck op 07-04-2005 20:08:35
www.bsrab.se, ik heb hem ook,...veranderd het geluid, maar je merkt het ook aan het rijden!!!!

Mvg Ronnie

En aangezien je toch te lui bent om te zoeken, hier maar meteen het filter wat je nodig hebt:

http://www.bsrab.se/products//46350185/

€ 56,- exclusief verzendkosten vanuit Zweden.

animalT5R

V.W.B het filter:
weet alleen niet of het turbo/non turbo nog uitmaakt,gezien Ronnieduck een T-5 heeft  ;)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Taranis

Citaat van: animal op 10-02-2007 14:34:31
V.W.B het filter:
weet alleen niet of het turbo/non turbo nog uitmaakt,gezien Ronnieduck een T-5 heeft  ;)

Jazeker, het T-5 filter ziet er zo uit:

http://www.bsrab.se/products//4900701/

Heb daar alleen eerlijk gezegd altijd een beetje m'n bedenkingen bij. Je gaat warme lucht uit de motorruimte zitten trekken, terwijl je de inlaatlucht juist zo koud mogelijk wilt hebben...

Ik neem aan dat je dat T5-filter ook wel passend kunt krijgen op een GLT, maar of het daar net zo goed klinkt als op de T-5 van RonnieDuck durf ik niet te zeggen :)

Edit: dat gat linksonder in die metalen plaat: is dat om de verse lucht door aan te voeren? In dat geval... kan ik dat vast wel passend krijgen op de GLT ;D

animalT5R

Citaat van: Taranis op 10-02-2007 14:47:34
Citaat van: animal op 10-02-2007 14:34:31
V.W.B het filter:

Jazeker, het T-5 filter ziet er zo uit:

http://www.bsrab.se/products//4900701/

Heb daar alleen eerlijk gezegd altijd een beetje m'n bedenkingen bij. Je gaat warme lucht uit de motorruimte zitten trekken, terwijl je de inlaatlucht juist zo koud mogelijk wilt hebben...

Ik neem aan dat je dat T5-filter ook wel passend kunt krijgen op een GLT, maar of het daar net zo goed klinkt als op de T-5 van RonnieDuck durf ik niet te zeggen :)
Heb het filter toen ook zelf op de T-5R gehad,en geluid is zekers  super.
Zijn toch ook zat universele filters te krijgen van b.v. K&N die gewoon op een NON turbo geplaatst kunnen worden?
Lijkt me niet dat volvo het enigste merk is waar dit niet toepasbaar is  ::)

Taranis

Citaat van: animal op 10-02-2007 14:51:47
Zijn toch ook zat universele filters te krijgen van b.v. K&N die gewoon op een NON turbo geplaatst kunnen worden?
Lijkt me niet dat volvo het enigste merk is waar dit niet toepasbaar is  ::)

Ja tuurlijk, alleen vraag ik me af of daar het geluid ook beter van is. Zoals Jack, Ben en Bart al aangeven geeft het K&N vervangingsfilter geen enkele verbetering. Sprak Boeijke ergens in september op een meeting en die heeft er een green filter in zitten en was daar erg tevreden over, maar geen idee of dat een vervangingsfilter of een conus was...

lange

ja die van een turbo past wel MAAR je zit bij een non turbo met het probleem van de luchthoeveelhijts meter die is bij een turbo los tussen de slangen in en die zit bij de non turbo in het luchtfilterhuis van daar

ik ben nog bezig uittezoeken of dat stuk van een turbo de zelfde diameter heeft en wat zoon stukje pijp los kost
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

wepster

mogelijk om zon filter te plaatsen ik heb het zelf ook gedaan zie foto(let wel niet op de tape)

het kan namelijk ook met dat stuk bius van een turbo waar de lmm in zit die zijn het zelfde kwa diameter.
maar ik het zelf het stuk uit de luchtfilter behuizing gehaald met een beetje handigheid is dat goed te doen ;D

Taranis

Citaat van: wepster op 10-02-2007 16:31:17
mogelijk om zon filter te plaatsen ik heb het zelf ook gedaan zie foto(let wel niet op de tape)

het kan namelijk ook met dat stuk bius van een turbo waar de lmm in zit die zijn het zelfde kwa diameter.
maar ik het zelf het stuk uit de luchtfilter behuizing gehaald met een beetje handigheid is dat goed te doen ;D

Kijk, dat is nog eens een antwoord  :eusa_dance:

Toch nog een paar vragen: produceert dat open filter (lijkt op zo'n Dutch Power Trading ding?) nu ook het mooie geluid waar dit topic eigenlijk over ging?
En je hebt de buis uit het luchtfilter gehaald, dat is in principe niet zo moeilijk. Dan heb je het open filter op het uiteinde van die buis gezet neem ik aan? Maakt dat niets uit voor de meting dan?
En dan nog een laatste vraag: wanneer je de buis van een turbo pakt, past daar dan de GLT luchtmassameter in of ben je dan verplicht buis+luchtmassameter van een turbo te nemen?

Ps. Wat is dat voor raar WC-eend blokje wat daar aan je veerpootbrug hangt?  :P

animalT5R

Even een vraag:
Het is bij het volvo origineel luchtfilterhuis toch zo dat de aangezogen lucht eerst onder in de bak komt en vervolgst naar boven toe gaat door het papier filter en zo naar de motor?