Volvo 850 T-5 Dionvr / Oude bak open FOTO'S!

Gestart door Dionvr, 23-02-2016 21:05:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Dionvr

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 30-11-2016 10:57:49
Citaat van: Luz op 30-11-2016 10:39:17
Lekker bezig geweest! begrijp ik nou goed dat je die kachelradiator er in een uurtje uit sleutelt? Ik heb wel eens een lekke gehad in m'n golf 4. Daarvoor moest het hele dashboard er uit...
Vroeg me plotseling ook af waar die nou zit en hoe je dat allemaal doet. Nou, zo dus: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,77438.0.html

Nog een tip; als je de kachelradiateur gaat vervangen, klik de slangen vanuit de motorruimte ook even uit het koppelstuk (eerst KVS aftappen...), zet er een stuk (tuin)slang op en blaas alle KVS uit de kachelradiateur, zo heb je geen zwembad in je auto... Bij mij kwamen er misschien nog 2 druppels uit...

UserID6342

Alu hoekprofiel nemen en die met een voorhamer op 1 hoek even wat plat slaan en die onder de kachelradiateur schuiven, daarna de radiateur iets kantelen en via dat plasgootje kun je het mooi opvangen in een bak. Nog nooit een probleem mee gehad om die dingen te vervangen.

Dionvr

Citaat van: Dirk342 op 01-12-2016 10:54:18
Alu hoekprofiel nemen en die met een voorhamer op 1 hoek even wat plat slaan en die onder de kachelradiateur schuiven, daarna de radiateur iets kantelen en via dat plasgootje kun je het mooi opvangen in een bak. Nog nooit een probleem mee gehad om die dingen te vervangen.

Als de slangen vanuit de motorruimte nog vast zitten kan dat inderdaad ook, als het toch los ligt is mijn oplossing wel wat makkelijker.

The Volvoboy

Mooi om te lezen dat mijn automaatbak verder leeft. :) Had Sandor al gesproken, maar fijn dat de nieuwe bak zo goed bevalt! ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Dionvr

#64
Vandaag de bak open gemaakt, veel plaatjes gemaakt, veel gebroken tandwielen en slijpsel. Erg interessant om te zien hoe het allemaal in elkaar zit! Iemand die kan vertellen wat de werking van alles specifiek is?

Als je de foto's opent in een nieuw tabblad krijg je een extra grote afbeelding, mocht je het van dichterbij willen bekijken





Hier had ik al meer schade verwacht, blijkbaar is dit niet de zwakste schakel (daar kwamen we later achter...)




Cool GIFje hoe de blokkering werkt als je de bak in P zet


Verder uit elkaar halen


Dit lag onderin de bak


Magneetje erbij


Andere kant bak open


En toen kwamen de afgebroken tanden, dit lijkt op het deel dat de grootste klappen heeft gehad. Overal gebroken tanden, verbogen en fijn gemalen...












Hoort dit contactvlak zo heet te worden?


Gebroken lagerring


Dat was het wel, de rest zag er allemaal wel goed uit, wel her en der slijpsel en vuil. Lijkt me niet verstandig om hier spullen van te hergebruiken etc. Ik heb hier wel alles nog liggen, dus mocht er iemand interesse hebben in bepaalde onderdelen, hoor ik het graag.

Dionvr

Citaat van: The Volvoboy op 05-12-2016 19:48:50
Mooi om te lezen dat mijn automaatbak verder leeft. :) Had Sandor al gesproken, maar fijn dat de nieuwe bak zo goed bevalt! ;D

Hij doet het inderdaad perfect ;D, ondertussen al circa 1000km (zo kom ik wel aan 60k per jaar...) gereden en bevalt zeer goed. Zeker de schakelmomenten onder hogere belasting  :evil: :police: zijn flink verbeterd ten opzichte van mijn oude bak, voelt veel zekerder en soepeler aan, evenals het terugschakelen bij flink gas geven.

classicT5

Wat aan gort is gedraaid, is je planetair tandwielstelsel. Ff googlen kun je de werking ervan vinden.

Dionvr

#67
Citaat van: classicT5 op 05-12-2016 20:07:36
Wat aan gort is gedraaid, is je planetair tandwielstelsel. Ff googlen kun je de werking ervan vinden.

Bedankt, via Google kom ik bijvoorbeeld op deze interessante website.

Heb overigens nog veel meer foto's, die zal ik vanavond (of morgen..) nog even online plaatsen  :)

PBT5

Mooie reportage Dion.
Ik ben nog benieuwd naar de aansturing / bediening van de remband en de functie van het boutje dat van buitenaf in de olieleiding zit. We kijken altijd tegen die rare ster dop aan maar wat er nu achter zit?
Daar heb je vast ook mooie foto's van 😄
Waar een weg is rijdt mijn volvo
www.btc-volvo.nl

Dionvr

#69
Citaat van: PBT5 op 05-12-2016 20:40:51
Mooie reportage Dion.
Ik ben nog benieuwd naar de aansturing / bediening van de remband en de functie van het boutje dat van buitenaf in de olieleiding zit. We kijken altijd tegen die rare ster dop aan maar wat er nu achter zit?
Daar heb je vast ook mooie foto's van 😄

Daar heb ik zeker mooie foto's van;

Dit deel bedoel je met de rare sterdop:


In het verlengde daarvan komt dit eruit in de bak


Hier zit de remband er nog op


Het andere punt waar de remband wordt geblokkeerd is dit punt


Zo ziet het er van buitenaf uit, hier was trouwens geen beweging in te krijgen. Weet iemand wat het nut ervan is dat dit vanaf buitenaf los te draaien is? Kun je daar iets mee, of is het puur de bevestiging?


Dan het boutje dat (naar ons idee) in de interne olieleidingen terecht komt, het lijkt een ontluchting, maar die zit al elders op de bak? Wat is het nut hiervan?




Nog wat foto's van het binnenwerk




Hier zijn ook beste klappen op gekomen



Died850

Interessant die foto's je planetaire gearbox is inderdaad overleden. Leuk om eens te zien wat het zwakste punt in deze versnellingsbak is. Die warmte ontwikkeling die te zien is op het tandvlak dat je hebt gefotografeerd lijkt mij niet normaal.

elianmars

Mooi om het interne van de bak te zien.
Dat dat spul zomaar kan afbreken..
.

KIM

Het zwakste punt is niet het planetaire tandwiel stelsel; het zwakst is het frictiemateriaal. Dit is een heel dun laagje dat heel gemakkelijk verbrand of loslaat in het geval van koelvloeistof (glycol) in de ATF.

Ik gok dat er ergens iets kapot is gegaan door verstopping en gebrek aan smering. De gebroken stukjes zijn in het planetaire stelsel terecht gekomen.

Dionvr

Citaat van: KIM op 06-12-2016 04:51:13
Het zwakste punt is niet het planetaire tandwiel stelsel; het zwakst is het frictiemateriaal. Dit is een heel dun laagje dat heel gemakkelijk verbrand of loslaat in het geval van koelvloeistof (glycol) in de ATF.

Ik gok dat er ergens iets kapot is gegaan door verstopping en gebrek aan smering. De gebroken stukjes zijn in het planetaire stelsel terecht gekomen.

Het is niet "zomaar" kapot gegaan, dit gebeurt er met de bak als je hem bij stapvoets rijden in R/P zet. Toen zijn er waarschijnlijke in tegenovergestelde richting enorme krachten op het planetaire tandwielstelsel gekomen.

RoelNL

Ik zag ook een mooie blauwe kleur van op 1 van de tankwielen. Dat duidt erop dat die erg warm is geworden.

Wat daar de oorzaak van is lijkt een gebrek aan smering/koeling.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023