Volvo 850 T-5 Dionvr / Oude bak open FOTO'S!

Gestart door Dionvr, 23-02-2016 21:05:02

Vorige topic - Volgende topic

Died850

Mooi werk zeg!
Ik had zelf ook de koppeling voor de kachel in het schutbord kapot gemaakt bij het eruit halen van het blok. En ook ik had achteraf een lekke pakking(en) op het uitlaatspruitstuk. Merkte jij daar iets van? Ik zelf namelijk niet echt.

Dionvr

Citaat van: Died850 op 27-11-2016 14:59:11
Mooi werk zeg!
Ik had zelf ook de koppeling voor de kachel in het schutbord kapot gemaakt bij het eruit halen van het blok. En ook ik had achteraf een lekke pakking(en) op het uitlaatspruitstuk. Merkte jij daar iets van? Ik zelf namelijk niet echt.

Hij lekt waarschijnlijk al lange tijd, dus misschien merk ik straks wel verschil. Kan niet wachten om er weer mee te rijden!

stuuraandeverkeerdekant

Lekker bezig hier! Ziet er ook uit als een fijne plek om te werken.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er ook een oorzaak gevonden voor het begeven van de versnellingsbak? Gewooon ouderdom? Of dat de oude bak de verhoogde krachten van de sportievere tuning niet zag zitten?

Niet dat ik daar ideeen over heb hoor, puur uit nieuwsgierigheid naar jullie bevindingen!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

PBT5

Goed gedaan Dion!
Best een fikse klus om uit te voeren en fijn dat ie weer goed is.  :eusa_clap:
Waar een weg is rijdt mijn volvo
www.btc-volvo.nl

Dionvr

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-11-2016 17:36:53
Lekker bezig hier! Ziet er ook uit als een fijne plek om te werken.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er ook een oorzaak gevonden voor het begeven van de versnellingsbak? Gewooon ouderdom? Of dat de oude bak de verhoogde krachten van de sportievere tuning niet zag zitten?

Niet dat ik daar ideeen over heb hoor, puur uit nieuwsgierigheid naar jullie bevindingen!

Volledig mijn eigen fout helaas, zie pagina 2. Schakelde boterzacht, zeker na de nieuwe baksteun (tussen subframe en bak) en 10 liter er doorheen te hebben gespoeld.

Qua werkplek is het inderdaad geweldig, zowel de kennis en nauwkeurigheid van Sandor en zijn vader als de ruimte zelf en het beschikbare gereedschap.

stuuraandeverkeerdekant

Oh dus toch overheen gelezen! Even kijken hoor...

Ben niet zo bekend met automaten dus wist niet zo 123 wat daar gebeurde, maar dit was dus het moment supreme. Of eigenlijk het moment terrible.

Citaat van: Dionvr op 17-10-2016 20:38:52
Hier heb ik helaas een (duur...) foutje gemaakt, terwijl de auto uitrolde met circa 5 km/u heb ik de bak inplaats van in N uit reactie doorgeduwd  :eusa_wall: :eusa_think: :eusa_wall:. Hoop geknars en veel herrie.

Mooi balen!

Maar onderhand alweer verleden tijd dus   ;)

Dionvr

Eerste 250km gereden!

Gisteren ochtend vroeg richting de werkplaats bij Sandor gegaan om het oude koppelstuk te demonteren en de nieuwe alvast erin te zetten. De kachelradiateur ondertussen bij de onderdelenboer hier in Sliedrecht besteld en die zou daar om 12:00 zijn. Aangekomen bij Sandor was helaas mijn plekje in de werkplaats ingenomen door ander mooi spul  ::) ;D Was wel lekker fris die ochtend, rustig aan de oude kachradiateur eruit gehaald, nieuwe koppelstuk gemonteerd en de doorvoor even zo gelaten voor wat het is.

Gaspedaal los gehaald door eerst de borgpin naar links te trekken/wrikken met een platte schroevendraaier, vervolgens kun je het pedaal zelf eruit trekken en de steun verwijderen met 2 bouten.

Brrrrrrr

De oude kachelradiateur heeft al eens gelekt, maar was de laatste tijd wel waterdicht... misschien hebben ze er ooit een goedje ingemikt  :eusa_naughty:?
In de loop van de middag richting huis gereden om de kachelradiateur (Nissens) op te halen. Hier worden standaard ook de 2 O-ringen geleverd voor de bevestiging van de leidingen in de kachelradiateur, ideaal.

De oude had ik bij Sandor al verwijderd en het was dus een kwestie van de nieuwe erin schuiven (zorgen dat je de nieuwe niet beschadigd).

De oude kachelradiateur

Vervolgens alle slangen weer vastgeklikt en alles dicht gemaakt, toen nieuwe KVS erin en kijken of het dicht bleef. Gelukkig was er geen enkele lekkage te zien, super dus.
Op advies van Schutten de wastegate een slag losser gezet, dit omdat er overal nieuwe pakkingen zitten en de oude bij de uitlaatpakking behoorlijk heeft gelekt. Binnenkort nog even langs om alles veilig te stellen.

De eerste ervaringen met de nieuwe bak zijn geweldig, je merkt dat deze minder kilometers heeft gedraaid en schakelt bijna zonder dat je het door hebt terug en op. Vanochtend richting het werk in de file nog een brandend lambda lampje, direct bij aankomst even uitgelezen. 5-2-1 en 2-1-2 (beide een code van de lambdasensor). Code gereset en verder gereden. Op de terugreis naar huis niet meer gaan branden, even in de gaten houden.

Died850

Mooi weet ik meteen waar ik moet zoeken als ik het ga vervangen, bedankt voor de foto ;D
Wel zo lekker dat de kachel met deze temperaturen weer goed functioneert!

Dionvr

Citaat van: Died850 op 29-11-2016 20:37:19
Mooi weet ik meteen waar ik moet zoeken als ik het ga vervangen, bedankt voor de foto ;D
Wel zo lekker dat de kachel met deze temperaturen weer goed functioneert!

Zeker, heb één ritje (50km) zonder verwarming gereden, nu had ik het toen wel warm van de adrenaline dat ik weer in de auto reed, maar heel warm was het niet. Wat wel grappig was, is dat de kachelslangen toen niet in het koppelstuk zaten, het leek wel alsof de turbo tussen je voeten opspoelde zo goed hoorde je die. Scheelt echt enorm als de bekleding, schutbord en koppelstuk terug zitten.

850blues

Mooi (foto)verslag en fijn dat de boel is gerepareerd :eusa_clap:

Lekker weer km's maken nu.

8)
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Luz

Lekker bezig geweest! begrijp ik nou goed dat je die kachelradiator er in een uurtje uit sleutelt? Ik heb wel eens een lekke gehad in m'n golf 4. Daarvoor moest het hele dashboard er uit...
"A great pleasure in life is doing what people say you cannot do."

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Sbv

Hi Dion, hopelijk voorlopig weer lekker rijden zonder problemen

@Luz ja de kachelradiator is er zo uit. Dashbord kan gewoon blijven zitten

SB T-5R

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Luz op 30-11-2016 10:39:17
Lekker bezig geweest! begrijp ik nou goed dat je die kachelradiator er in een uurtje uit sleutelt? Ik heb wel eens een lekke gehad in m'n golf 4. Daarvoor moest het hele dashboard er uit...
Vroeg me plotseling ook af waar die nou zit en hoe je dat allemaal doet. Nou, zo dus: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,77438.0.html