Koude start slecht lopen

Gestart door cornelis-b, 24-02-2016 14:20:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cornelis-b

Sinds drie dagen loopt de auto de eerste 45 seconde beroerd, lijkt wel of hij op vier cilinders loopt. Ook een behoorlijke rookpluim en sterke benzine lucht uit de uitlaat. Dit is alleen bij de eerste keer starten daarna totaal geen probleem meer, ook niet als ik om 9 uur gereden heb en rond 22 uur weer ga rijden.

De gehele ontsteking is 5 maanden oud en alles origineel, gister met Pim Remeeus de bougies bekeken en die zagen er prima uit.
Iemand enig idee waar dit te zoeken?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

joeryvaneck

Geeft hij geen lambda lampje?

RoelNL

Geen idee of het mogelijk is, maar een kapot uitlaatspruitstuk wat na die tijd dicht gaat omdat het metaal warm wordt en  daarvoor dus veel te rijk loopt maar niet genoeg voor de ecu om de foutmelding te geven?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM


kulk

Benzinedruk even meten bij koude start een idee om mee te beginnen?

Klinkt alsof de motor veel te rijk loopt bij koude start namelijk.

KIM

Citaat van: kulk op 24-02-2016 15:31:57
Benzinedruk even meten bij koude start een idee om mee te beginnen?

Klinkt alsof de motor veel te rijk loopt bij koude start namelijk.

Het zou heel bijzonder zijn dat de brandstofdruk te hoog is. Dat is namelijk nodig om de motor te rijk te laten lopen.

In de XC heb ik te maken met een slechte afstemming van de LPG installatie op het benzine systeem. Hierdoor moeten mijn fuel trims op LPG behoorlijk omhoog. Gevolg is wel dat bij starten op benzine uitgegaan wordt van deze fuel trims en dus het mengsel behoorlijk rijk is.

RoelNL

Citaat van: KIM op 24-02-2016 15:35:40
Citaat van: kulk op 24-02-2016 15:31:57
Benzinedruk even meten bij koude start een idee om mee te beginnen?

Klinkt alsof de motor veel te rijk loopt bij koude start namelijk.

Het zou heel bijzonder zijn dat de brandstofdruk te hoog is. Dat is namelijk nodig om de motor te rijk te laten lopen.

In de XC heb ik te maken met een slechte afstemming van de LPG installatie op het benzine systeem. Hierdoor moeten mijn fuel trims op LPG behoorlijk omhoog. Gevolg is wel dat bij starten op benzine uitgegaan wordt van deze fuel trims en dus het mengsel behoorlijk rijk is.

Dat is inderdaad ook nog een goede mogelijkheid.

Misschien toch een keer nieuwe bougies want ik weet niet hoeveel km deze er al inzitten?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70R^2

Gezien je net een LPG inbouw hebt gedaan zou ik het daar zoeken, zoals KIM al aangeeft kan de afstelling misschien nog een keer worden gefinetuned?

cornelis-b

#8
Bougies staat in de startpost Roel 5 maanden geleden vervangen. Vergeten te vermelden: bij 349989 en nu vandaag 356000 dus zeg maar 6000 km jong.

Nee geen lambdalampje en / of storingscodes en het duurt max 45 seconden dus lek spruitstuk is niet van toepassing lijkt mij.
Fueltrims zijn voor zover we hebben gecontroleerd prima in orde. Het lijkt mij ook dat als de benzine druk te hoog zou zijn dat dit niet alleen bij de eerste koude start is.

Vanmiddag even bij een kennis langs geweest ( http://www.zvanderlingen.nl/ ) die erg veel doet met injectiemotoren en hem ook uitgelegd wat het probleem is, zijn eerste gedachten was een benzine injector die wat lekt waardoor er wat benzine in de cilinder druppelt, vooral omdat het ook maar zeer kortdurend is. We hebben nu een reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd en ongeveer 50 kilometer op benzine gereden. Nu afwachten wat hij morgen doet.

Dit euvel is dus van de afgelopen drie dagen, daarvoor totaal geen probleem.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cornelis-b

Citaat van: V70R^2 op 24-02-2016 17:31:04
Gezien je net een LPG inbouw hebt gedaan zou ik het daar zoeken, zoals KIM al aangeeft kan de afstelling misschien nog een keer worden gefinetuned?

Wel frappant dat het zich dan nu de laatste drie ochtenden openbaart en niet eerder of zie ik dat verkeerd?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

remeeus

Bougies zijn origineel, van september 2015 en 5500 km oud.

De benzine lucht kan verklaard worden door het lopen op 4 pitten, 1 cil ontbrand niet dus de benzine verdwijnt zo de pijp in.

Maar waarom ontbrand deze niet? Vernevelt de injector de eerste 45 sec niet mooi, zou kunnen

Brandstof druk te hoog zou een algeheel rijk lopende motor veroorzaken en niet op 4 pitten, de druk te laag zou eerder plausibel zijn gezien de injectoren nooit identiek zijn zou er 1 een slecht sproeibeeld kunnen geven.

RoelNL

#11
Citaat van: cornelis-b op 24-02-2016 17:35:26
Bougies staat in de startpost Roel 5 maanden geleden vervangen. Vergeten te vermelden: bij 349989 en nu vandaag 356000 dus zeg maar 6000 km jong.

Nee geen lambdalampje en / of storingscodes en het duurt max 45 seconden dus lek spruitstuk is niet van toepassing lijkt mij.
Fueltrims zijn voor zover we hebben gecontroleerd prima in orde. Het lijkt mij ook dat als de benzine druk te hoog zou zijn dat dit niet alleen bij de eerste koude start is.

Vanmiddag even bij een kennis langs geweest ( http://www.zvanderlingen.nl/ ) die erg veel doet met injectiemotoren en hem ook uitgelegd wat het probleem is, zijn eerste gedachten was een benzine injector die wat lekt waardoor er wat benzine in de cilinder druppelt, vooral omdat het ook maar zeer kortdurend is. We hebben nu een reinigingsmiddel aan de benzine toegevoegd en ongeveer 50 kilometer op benzine gereden. Nu afwachten wat hij morgen doet.

Dit euvel is dus van de afgelopen drie dagen, daarvoor totaal geen probleem.



De bougies vallen af ;-)

Hopelijk is het morgen over en heeft dat goedje geholpen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Citaat van: cornelis-b op 24-02-2016 17:37:23
Citaat van: V70R^2 op 24-02-2016 17:31:04
Gezien je net een LPG inbouw hebt gedaan zou ik het daar zoeken, zoals KIM al aangeeft kan de afstelling misschien nog een keer worden gefinetuned?

Wel frappant dat het zich dan nu de laatste drie ochtenden openbaart en niet eerder of zie ik dat verkeerd?

De long term fuel trim heeft een paar honderd kilometer nodig om op een vaste waarde terecht te komen.
Zondag bij Maarten de injector parameters aangepast en vanochtend, na 300 km gereden te hebben ging het lampje branden. Dat gaat branden bij waarden boven 25%.
Overigens slaat de XC wel goed aan. Mijn vrouw heeft wat probleempjes ondervonden.

cornelis-b

Nadat de wagen bij Boertien is geweest voor het programmeren van de gascomputer heb ik er alweer 700 kilometer op zitten en dat ging gewoon perfect.

Ik denk dat ik het even niet volg Kornelis, schaam ik me ook niet voor want anders had ik nooit dit topic geopend. Maar zoals gezegd de wagen reed gewoon perfect en dat doet hij nog steeds. Het gaat dus puur om de afgelopen drie dagen de eerste 45 seconden na de eerste start in de ochtend. Ik begrijp dus het verhaal fueltrims in deze niet omdat het al meer dan 600 kilometer super ging en van de laatste 100 kilometer dus alleen de eerste start niet zoals het hoort.

Na de eerste 45 seconden dus geen enkel probleem meer?


Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ludo

Als de benzinedruk te laag is, moet je dat ook merken (stotteren) bij volgas optrekken in een bocht naar rechts.
Ja, ook als je lpg rijd.