Meer vermogen Volvo 2.5 T

Gestart door Nick93, 25-02-2016 17:48:45

Vorige topic - Volgende topic

Benny850

Dat er 2.5T's kapot zijn gegaan wil niet zeggen dat het bij jou ook gebeurd. Ben ook wel benieuwd hoe hij getuned zal rijden.

Wij hebben hiernaast de T5 ook een 2.5T 323k gelopen en doet het uitstekend geen olie en kvs gebruik.

Emiel

Alles kan kapot.

Chip en downpipe en je hebt een lekkere vlotte auto,

glenfiddich1983

Mijn 2.5T is ook getuned.. loopt volgens mij inmiddels al iets van 70.000 km met die tune.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Berserk-Volvo

Mmm ik rijd nu anderhalf jaar met een '96 2.5T.
Lekker Motortje maar minder fel dan mijn oude 2.0T
De 2.5T is inmiddels volledig stage nul (van het weekend als laatste stap de carterontluchting compleet vernieuwd.

Nou heb ik de luxe dat onder mijn 2.0T die ik nu als Donor gebruik een mooie 3" downpipe met dikke RVS sportuitlaat zit.
Het merk staat erop maar heb 'm in een opslag staan, maar als ik eraan denk kijk ik morgen eventjes.

Wat zou het effect zijn en wat moet je eventueel aanpassen als je de 3" Downpipe en dikkere sportuitlaat overzet naar de 2.5T?

Ik hoef echt geen 250pk maar aangezien ik alles toch heb liggen kan ik het er netzogoed onder zetten of niet?
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

Berserk-Volvo

Op de mijne staat trouwens 389k !  ;D
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

The Demon

Gewoon overzetten, het zal je geen (merkbare) PK's opleveren maar kwaad zal het zeker niet kunnen.

V70R^2

Iemand die wil tunen wil blijkbaar meer vermogen, en zal dat geregeld aanspreken. Daar leent de 2.5t zich simpelweg niet voor.

Rekenen maar dat je wel wat merkt en de pk winst merkbaar is met dikke downpipe en catback.

Lammert

Monteren van een 3" DP heeft pas echt zin als je tegelijk ook de software aanpast. Je zal het wel merken trouwens, ook zonder nieuwe software, want je turbo zal sneller opspoelen. Maar zolang de software daar niet op is afgestemd rij je eigenlijk met een suboptimale setup rond...

Berserk-Volvo

Het gaat niet zozeer om het tunen, Tis meer dat ik de RVS uitlaat een stuk mooier en duurzamer vind dan het standaard pijpje wat er nu nog onder hangt.
De ECU aanlaten passen is als ik dan toch bezig ben zeker iets wat ik zal laten doen, maar de lage compressie druk Turbo laat ik er dan gewoon opzitten.
Hoef het 2.5T blokje niet teveel te pushen, zeker niet met de huidige kilometer stand..

NinaPaul

Citaat van: Berserk-Volvo op 09-05-2016 12:18:05
Het gaat niet zozeer om het tunen, Tis meer dat ik de RVS uitlaat een stuk mooier en duurzamer vind dan het standaard pijpje wat er nu nog onder hangt.
De ECU aanlaten passen is als ik dan toch bezig ben zeker iets wat ik zal laten doen, maar de lage compressie Turbo laat ik er dan gewoon opzitten.
Hoef het 2.5T blokje niet teveel te pushen, zeker niet met de huidige kilometer stand..

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.

De low pressure turbo = lage druk turbo
Compression ratio = compressieverhouding

De motoren met LAGE DRUK TURBO hebben een HOGE COMPRESSIEVERHOUDING tov de HOGE DRUK TURBO die een LAGE COMPRESSIEVERHOUDING hebben.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

twotone

Citaat van: NinaPaul op 09-05-2016 19:09:08
De ECU aanlaten passen is als ik dan toch bezig ben zeker iets wat ik zal laten doen, maar de lage compressie Turbo laat ik er dan gewoon opzitten.

De motoren met LAGE DRUK TURBO hebben een HOGE COMPRESSIEVERHOUDING tov de HOGE DRUK TURBO die een LAGE COMPRESSIEVERHOUDING hebben.

Is druk niet een gevolg van compressie? ;) De beste man haalt simpelweg 2 woorden door elkaar, kan de beste overkomen.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

V70R^2

NP is een strenge leermeester, fouten worden direct gecorrigeerd ;D

cornelis-b

Citaat van: V70R^2 op 09-05-2016 23:24:52
NP is een strenge leermeester, fouten worden direct gecorrigeerd ;D

Tot vervelens aan toe ..................... oeps dat mocht ik niet zeggen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Lammert

Met tunen doel ik niet perse op meer vermogen uit je blok persen (hoewel ik goed begrijp dat die link gelegd wordt). Wanneer je je 2,5" DP vervangt door een 3" exemplaar moeten er twee tabellen in je bin opnieuw op elkaar moet afgestemd worden (TCV duty cycle opnieuw afstemmen op Target load tabel). Het zal wel goed gaan allemaal, maar zonder die optimalisatie heeft die 3" DP weinig zin. Zal wel goed gaan allemaal, maar de drukopbouw kan wel iets minder netjes worden. Maar inderdaad, als je oude rot is, en je hebt al een 3" RVS liggen, zou ik die er ook op schroeven ;D

Berserk-Volvo

Citaat van: NinaPaul op 09-05-2016 19:09:08

Neehoor ik haal die twee woorden niet doorelkaar, door compressie van lucht wordt het volume kleiner en de luchtdruk groter.
Met een lage compressie waarde krijg je vanzelfsprekend een lagere (turbo) druk.
Maar ik begrijp het mierenneuken wel als je uit de Turbo branche komt (Profi danwel hobbymatig) , als je tegen een beroepsschipper het over zijn "bootje" ipv z'n schip hebt dan ligt dat ook ietwat gevoelig. Het kan beide maar het is gewoon een principe kwestie  ;D

Maar ik heb m'n lesje bij deze wel geleerd en zal het voortaan bij 'druk' houden om verwarring met Compressie ratio te voorkomen  :angel: