Hoe rij je met een automaat?

Gestart door Woger, 03-03-2016 21:28:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BBS

Mocht je ooit met een aanhanger gaan slepen, dan zelf schakelen tussen L/2/3 en eventueel de D.
Althans dat is mij verteld.

En afremmen met een automaat kan wel, dan van de D naar de 3 of naar de 2 al naar gelang de snelheid waar mee gereden wordt.
Op vals plat zoals in bijna 98% van NL gebruik je dat echter bijna nooit. Gewoon voet van het gas af en laat maar rollen ;)
Volvoloos....

Lunadust

Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:19:56
Rechts gas
Midden rem

;D

Stoel naar voren.
Alpinopetje op.
Handjes op 10 voor 2.
Gewoon, grandpa style  vanavond nog evem voorgedaan.

Relaxed, laat de auto voor je werken. Pook alleen in de bergen gebruiken bij zware afdalingen met een aanhanger en om van voor naar achteruit te gaan.
Techneut, geen dichter.

Johann

Rechts is opschakelen, links is terug schakelen, remt ie ook wel iets af op de motor.. Gaat beter als de bak in S mode staat.

SB T-5R

Citaat van: Lunadust op 03-03-2016 22:25:55
Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:19:56
Rechts gas
Midden rem

;D

Stoel naar voren.
Alpinopetje op.
Handjes op 10 voor 2.
Gewoon, grandpa style  vanavond nog evem voorgedaan.

Relaxed, laat de auto voor je werken. Pook alleen in de bergen gebruiken bij zware afdalingen met een aanhanger en om van voor naar achteruit te gaan.

Door donker rood  :evil:

Lunadust

Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:28:58
Citaat van: Lunadust op 03-03-2016 22:25:55
Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:19:56
Rechts gas
Midden rem

;D

Stoel naar voren.
Alpinopetje op.
Handjes op 10 voor 2.
Gewoon, grandpa style  vanavond nog evem voorgedaan.

Relaxed, laat de auto voor je werken. Pook alleen in de bergen gebruiken bij zware afdalingen met een aanhanger en om van voor naar achteruit te gaan.

Door donker rood  :evil:

Lichtgroen middengroen en donkergroen.
Techneut, geen dichter.

SB T-5R

Citaat van: Lunadust op 03-03-2016 22:30:37
Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:28:58
Citaat van: Lunadust op 03-03-2016 22:25:55
Citaat van: SB T5-R op 03-03-2016 22:19:56
Rechts gas
Midden rem

;D

Stoel naar voren.
Alpinopetje op.
Handjes op 10 voor 2.
Gewoon, grandpa style  vanavond nog evem voorgedaan.

Relaxed, laat de auto voor je werken. Pook alleen in de bergen gebruiken bij zware afdalingen met een aanhanger en om van voor naar achteruit te gaan.

Door donker rood  :evil:

Lichtgroen middengroen en donkergroen.

:eusa_clap:

elianmars

Citaat van: Johann op 03-03-2016 22:28:28
Rechts is opschakelen, links is terug schakelen, remt ie ook wel iets af op de motor.. Gaat beter als de bak in S mode staat.

Zo nieuw is-ie niet, Johann ;D

Woger


remeeus


Woger

#24
OK, toch nog even verder vragen.
Waarom blijft de automaat gas geven, als ik mijn voet van het gaspedaal haal? Als ik een schakelbak rijdt en ik haal mijn voet van het gaspedaal, stopt de auto met gas geven en rem ik af op de motor. Als ik dat met de automaat doe, zie ik het verbruik heel langzaam teruglopen tot ongeveer 4l/100km. Hierdoor blijft de auto echter wel vaart houden (van 60km/h naar 45km/h over ongeveer 200 m), waardoor je uiteindelijk bij elke stop flink in de remmen moet. Ik vind het eigenlijk ook onwenselijk gedrag, want als ik geen gas wil geven, wil ik geen gas geven.
Het lijkt mij ook extreem onzuinig.

EDIT: Oh, ja en natuurlijk de vraag: Is dit aan te passen? 

leons850

Dat doen de handbakken vaak nog veel erger. ;)
Vooral de 850's.
Maar een goeie stage 0 verhelpt dit ook een beetje is mijn ervaring, maar ik heb een handbak.
Hoe dat verder precies met een automaat zit weet ik niet.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

mehn

#26
Als je bij een automaat het gas loslaat dan gaat de motor stationair draaien.
Omdat je wel nog vaart hebt zie je dit op de boorcomputer in het actuele verbruik, je legt tijdens het verbruiken van de benzine immers meters af.
Als je stilstaat en de motor draait stationair legt de auto geen meters af en zie je geen actueel verbruik op de boordcomputer.

Bij een handbak draait de motor niet stationair als je (in de versnelling) het gas loslaat. De versnellingsbak zorgt ervoor dat er krachten op de motor blijven zolang je de koppeling niet intrapt. De remt de auto dan af en gaat pas stationair draaien als je de koppeling intrapt.

Bij een automaat draait bij "gas los" de motor stationair en bij een handbak niet. Daarom gebruikt de motor meer benzine bij "gas los".

Als je bij een automaat tijdens "gas los" terugschakelt van D naar 3 of L, dan remt de automaat de motor (en auto) af en zie je dat het actuele gebruik ook naar 0 gaat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

RoelNL

Ik denk dat het wel aan te passen is, hoe dat moet weet ik niet. Denk wel dat het behoorlijk duur is als je het laat doen.

Het is wel zo dat het bij elke automaat waarin ik gereden heb precies zo is zoals jij beschrijft.

Je zou handmatig terug door de versnelling kunnen schakelen om meer op de motor te remmen, of dit wenselijk is? Geen idee in de bergen doe je het ook dus het zal per definitie niet heel slecht zijn voor de bak. Misschien is het juist beter om het af en toe doen, een PNP switch die alleen P N R of D ziet gaat misschien minder lang mee dan eentje waarbij regelmatig ook naar de andere verzetten gegaan wordt 3 L.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Woger

Je zou in principe inderdaad handmatig kunnen terugschakelen, maar dan had ik een schakelbak genomen  :) . Ik vind het gewoon onlogisch dat de auto staionair gaat lopen als ik het gas los laat. Als ik het gas los laat, dan doe ik dat omdat ik wil afremmen. Als de auto dan bepaalt dat ie toch gas bij gaat geven is dat mijns inziens ongewenst. Overigens loopt de verbruiksmeter erg langzaam terug. Als ie direct stationair zou gaan lopen, zou de verbruiksmeter ook binnen 2 seconden terug moeten lopen naar bjiv. 4l/100km. Nu doet ie er ongeveer 10 a 15 seconden over.

NinaPaul

Tja, dat is nu eenmaal de bak die erin ligt. Misschien beter een jongere auto gekocht, die doen het beter.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz