Hoe rij je met een automaat?

Gestart door Woger, 03-03-2016 21:28:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

remeeus

De olie gaat door de centrale as heen en tussen de assen weer terug (of andersom)

RoelNL

Aah op die manier, ik snap hem! Weer iets geleerd bedankt!
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

kevinwalter

Citaat van: Woger op 05-04-2016 22:49:16
Gespoeld of geflushed?

Geflushed. Met een zo'n machine er aan en volgens mij 15 liter olie?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

Ik kwam deze en deze foto's van je tegen in een ander topic en ik krijg daarvan het vermoeden dat er de verkeerde olie in je bak zit. Dexron III ATF is voorgeschreven voor de 4-traps automaten. JWS3309 kan er ook goed in (rij ik nu zelf mee), maar beiden zijn mooi rood. Zie deze foto. De kleur op jouw foto's lijkt een beetje bruin/grijs.

Dus ik zou eerst navragen welke ATF er precies is gebruikt voor het flushen van je automaat.

Anders zou je het kunnen zoeken in de TPS, slechte massa. slecht wordende PNP schakelaar of magneet kleppen (die kun je doormeten).

kevinwalter

Olie was mooi rood. Maar verkleurde heel snel. Dit was mijn oude bak volgens mij. Nu zit er een verse onder. (Ik wilde zekerheid hebben dat het niet aan de bak ligt.)

(Er ging de zelfde olie in die de garage ook in de AW55/50SN bakken gooit. Zou goed moeten zijn toch?)
Ik ga de TPS even doormeten. (nog geen tijd voor gehad)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

Citaat van: kevinwalter op 06-04-2016 13:50:15
Olie was mooi rood. Maar verkleurde heel snel. Dit was mijn oude bak volgens mij. Nu zit er een verse onder. (Ik wilde zekerheid hebben dat het niet aan de bak ligt.)

(Er ging de zelfde olie in die de garage ook in de AW55/50SN bakken gooit. Zou goed moeten zijn toch?)
De ATF voor de AW55-50 automaten is JWS-3309 en wordt geproduceerd door Mobil. Deze heb ik er 18.000km geleden in gekieperd in mijn automaat en die ATF is nog keurig rood van kleur:



Dus ik heb het vermoeden dat dit niet de orignele ATF is geweest.

Bij mij heeft het vervangen van de accukabels ook geholpen.

kevinwalter

#51
Waar heb jij die olie vandaan? Dat ziet er bij mij niet zo uit.... :-)

Ziet er inderdaad grijzig uit! niet zo mooi rood. Bedankt voor het kijken trouwens :)

Kan het trouwens ook een vervuilde cooler zijn? (Die bij de radiator inzit)

Deze heb ik niet  vervangen namelijk. Die auto heeft een jaar uitgestaan dus dan is het niet vreemd dat daar vuil in zit. Nog een keer spoelen?

Hoe het nu is:


Oud en nieuw naast elkaar:



S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

Toen ik de kleur zag van jouw atf zag, was ik stiekem benieuwd of die van mij ook bruin was geworden  :eusa_shifty:

Ik heb 2 kannetjes Mobil JWS-3309 gehaald bij De Driekleur in Ede. Ze leveren formeel niet aan particulieren, maar misschien dat ze het nog eens willen doen als je het lief vraagt. Ik kon het gewoon ophalen bij ze.

kevinwalter

Ik heb mijn foto's geupdate. Nu is het wat beter te zien. >;)

Die van mij is bijna helemaal zwart. Nog een keer spoelen dus?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Lunadust

Kevin, als dit jouw olie is na spoelen en het is een bak met weinig km's
ga dan voor een flush. Dan is met een middagje weer keurig in orde
De olie die ik op de foto zie is verrot, met  zelf spoelen zul je misschien wel 20 liter en een paar 1000 km nodig hebben eer het van binnen schoon is.
Techneut, geen dichter.

Woger

Je had hem toch laten flushen? Lijkt me dan niet goed als ie nu alweer zwart is.

kevinwalter

Klopt, hij is geflushed. Ook een reden waarom ik mijn oude bak vervangen heb. Die was na 100 KM al zwart.
Nu deze ook weer. Ligt dus niet meer aan de bak lijkt mij?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

leons850

Zomaar een gok, zou het kunnen dat de bakkoeler en de oliekoeler beide lek zijn en dus olie staan uit te wisselen?
Ik heb totaal geen verstand van die automaten en koelers maar je hoort wel eens dat de radiatoren intern lek zijn.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Citaat van: leons850 op 07-04-2016 08:17:21
Zomaar een gok, zou het kunnen dat de bakkoeler en de oliekoeler beide lek zijn en dus olie staan uit te wisselen?
Ik heb totaal geen verstand van die automaten en koelers maar je hoort wel eens dat de radiatoren intern lek zijn.

Dan zou het met de KVS van de motor mengen en dat is funest voor de automaten.

Olie koeler bij turbo motor zit aan de ECU kant op de radiateur (zwarte gedeelte).
Bak-koeling zit aan de accu kant op de radiateur (zwarte gedeelte). Tenzij je externe bak-koeling hebt, dat is wel een stuk safer dan aangesloten zitten op de radiateur.


Ik weet niet of dit de bak-koeler of motorolie-koeler is, het zwarte gedeelte is de koeler en als het aluminium gaat lekken en in de bakolie komt is het einde verhaal bij de automaat(computer?)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Maar die oliekoeler zit dus ook in de radiator.
Kan het dan niet zijn dat de 2 oliekoelers intern tegen elkaar aan liggen?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein