Hoe rij je met een automaat?

Gestart door Woger, 03-03-2016 21:28:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Woger

OK, misschien een stomme vraag, maar aangezien ik nog nooit een automaat heb gehad toch maar even.
Ik ben nog een beetje van mijn oude auto gewend om de auto uit te laten rollen en om juist op de motor te remmen i.p.v. de remmen te gebruiken. Bij een automaat betekent dat dus dat ik hem in de N zet om uit te laten rollen en van de D naar de 3/2/1 schakel om op de motor te remmen. Dat laatste moet ik me zelf gewoon afleren ;-) maar dat uit laten rollen is dat slecht voor de bak? En kan ik bijvoorbeeld bij 80km/h van de N naar de D schakelen?

TonV70R

Automaat in zijn D stand zetten en de rechtervoet van de rem af en op het gaspedaal trappen.
Afremmen is gewoon voet van het gas en evt op het rempedaal plaatsen.

Als je achteruit wilt in de R zetten ;)

Verder gewoon in de P zetten als je stil gaat staan en de auto uit stapt.

De andere versnellingen gebruik je zelden.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

RoelNL

Bak in de D houden inderdaad, en eventueel heel lang laten uitrollen binnen de bebouwde kom op de snelweg gaat het iets makkelijker omdat je dan meer tegen wind hebt. Op de motor remmen doe je alleen in de bergen voor de rest nergens, in de bergen gebruik je dus wel 3/2/L stand anders gewoon de D, schakelen doe je met je gaspedaal (kick-down enzo).
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Woger

OK, dus alleen op de snelweg laten uitrollen in de N. En schakelen van N naar de D bij 80 is geen probleem?

elianmars

Ik zou rijdend niet van D naar N en andersom gaan. Gewoon in D houden.

De C is mijn tweede automaat en vind het eigenlijk heerlijk om te rijden. Het enige is dat de remmen sneller zullen slijten omdat afremmen op de motor niet gaat.

pcpg.janssen

Automaat laat je lekker in de versnelling staan. Hij doet dan vanzelf wat-ie moet doen.

In de Volvo automaten zit een oliepomp die zorgt voor de smering en koeling van de bak. Als je de bak bij 120 in N gooit, is het snelheidsverschil tussen de ingaande as (vanuit de motor) en de uitgaande assen (naar de wielen) erg groot met het risico dat je je bak roostert. Als je het soms doet, zal het niet echt slecht zijn. Maar om die vaak te doen, lijkt me onverstandig.

Daar komt bij dat er veel Volvo automaten van 2000-2000 de eerste versnelling genekt hebben, omdat de automaat automatisch in N viel als de auto stil stond. Het continue in en uitschakelen van de eerste versnelling zorgde voor erg snelle slijtage, waardoor de auto uiteindelijk niet meer van z'n plek kwam in de eerste versnelling. Dit risico loop je ook als je de bak vanuit 4 (of 5) in N zet en dan weer inschakelt.

Tot slot: ik heb het eens geprobeerd om de bak in z'n vrij te gooien en daarna weer in de versnelling, maar dat gaat vrij grof, kan ik je verklappen.

)()()sT

Citaat van: elianmars op 03-03-2016 21:47:57
Ik zou rijdend niet van D naar N en andersom gaan. Gewoon in D houden.

De C is mijn tweede automaat en vind het eigenlijk heerlijk om te rijden. Het enige is dat de remmen sneller zullen slijten omdat afremmen op de motor niet gaat.


Waarom niet? Dat kan gewoon hoor :)
Ik zet hem wel vaker voor een stoplicht in de N, hoef je niet continu op de rem te trappen omdat ie vooruit kruipt.

elianmars

Citaat van: )()()sT op 03-03-2016 21:52:59
Citaat van: elianmars op 03-03-2016 21:47:57
Ik zou rijdend niet van D naar N en andersom gaan. Gewoon in D houden.

De C is mijn tweede automaat en vind het eigenlijk heerlijk om te rijden. Het enige is dat de remmen sneller zullen slijten omdat afremmen op de motor niet gaat.


Waarom niet? Dat kan gewoon hoor :)
Ik zet hem wel vaker voor een stoplicht in de N, hoef je niet continu op de rem te trappen omdat ie vooruit kruipt.

Rijdend heb ik het over, Joost. Ik zou als ik eenmaal snelheid heb, nooit de bak in N zetten. Voor een verkeerslicht is een ander verhaal, al doe ik dat ook nooit. Zet jij met je handbak ook de versnelling in vrij voor een verkeerslicht? Gewoon koppeling intrappen en bij de automaat voet op de rem.

Woger

Citaat van: )()()sT op 03-03-2016 21:52:59

Waarom niet? Dat kan gewoon hoor :)
Ik zet hem wel vaker voor een stoplicht in de N, hoef je niet continu op de rem te trappen omdat ie vooruit kruipt.

Lijkt me dat er dan ook minder frictie/warmte ontwikkeling is in de bak. Bovendien verbruikt ie dan ook minder. Maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul hoe een automaat werkt  :P
Maar ja, daarom heet het ook een automaat... ;D

remeeus

Citaat van: )()()sT op 03-03-2016 21:52:59
Citaat van: elianmars op 03-03-2016 21:47:57
Ik zou rijdend niet van D naar N en andersom gaan. Gewoon in D houden.

De C is mijn tweede automaat en vind het eigenlijk heerlijk om te rijden. Het enige is dat de remmen sneller zullen slijten omdat afremmen op de motor niet gaat.


Waarom niet? Dat kan gewoon hoor :)
Ik zet hem wel vaker voor een stoplicht in de N, hoef je niet continu op de rem te trappen omdat ie vooruit kruipt.

Voor het stoplicht is inderdaad geen probleem maar rijdend schakelen van D naar N is geen pretje voor de bak zoals in de vorige post al gezegd werd.

3, 2 en L zijn voor in de bergen om echt op de motor af te kunnen remmen, al rijdend schakelen tussen D en deze 3 standen is geen probleem. Verder voor gebruik op het nederlandse wegdek en al het vlakke spul daar omheen lekker in z'n D laten staan.  En NOOIT schakelen tussen P, R en of D als de auto niet stil staat!!

)()()sT

Als ik moet wachten zet ik zeker wel vaker de handbak in de vrij. Met een automaat dus ook.
Je kun een AT tijdens rijden/rollen best in de N zetten. Je hoeft daar de ontgrendeling ook niet voor in te drukken :)

Woger

Citaat van: remeeus op 03-03-2016 22:00:54
  En NOOIT schakelen tussen P, R en of D als de auto niet stil staat!!
Hoezo? Ik heb regelmatig, dat ik voor een stoplicht naast een Porsche sta, die een beetje stoer staat te doen. Dan zet ik hem in de R van racen, even plankgas en hij is niet eens meer te zien in mijn binnen spiegel !

remeeus

Klopt, het kan wel maar het toerental van de motor zal terug vallen en daarmee ook de oliepomp in de bak en de snelheid zal niet zo hard dalen.

Of het direct schade oplevert valt over te discussiƫren maar uit voorzorg doe ik het maar gewoon niet

remeeus

Citaat van: Woger op 03-03-2016 22:05:46
Citaat van: remeeus op 03-03-2016 22:00:54
 En NOOIT schakelen tussen P, R en of D als de auto niet stil staat!!
Hoezo? Ik heb regelmatig, dat ik voor een stoplicht naast een Porsche sta, die een beetje stoer staat te doen. Dan zet ik hem in de R van racen, even plankgas en hij is niet eens meer te zien in mijn binnen spiegel !

Ja die R stand werk als de beste ;D ;D


En je geeft zelf het antwoord al: als je voor het stoplicht staat (stil dus ;D)

SB T-5R