Waar blijft het? Denkkracht gevraagd

Gestart door RoelW, 22-03-2005 23:35:57

Vorige topic - Volgende topic

RoelW

Dames, heren,

Het volgende is gebeurd. Vorige week dinsdag het oliepeil weer op max gezet met de gebruikelijke Shell Helix 10w. Daarna 's avonds vanuit Brussel teruggereden naar Rotterdam. Tot aan de grens heel rustig. Vanaf daar de automaat in z'n drie gezet en met 5200 toeren naar huis gereden.
Niets aan de hand tot zover.
Dit weekend rook ik voor het eerst verbrande olie als de auto stilstond na een rit (heen en weer A'dam - R'dam). Gisterenavond weer dezelfde geur. Vanochtend eens gekeken en bleek dat er twee liter olie bijmoest. Daar schro ik wel van dus ermee naar de dealer gegaan. Daar is onder het kleppendeksel gekeken en onder de auto maar nergens sporen van twee liter olie.
De andere optie die wij konden bedenken is dat het via de motor is verbrand maar dan moet je dat toch ruiken en zien lijkt mij.
Zowel ik als de dealer weten het niet meer.
Overige info:
- 2.5 20v
- normaal olieverbruik 1,5 liter op 2000 km.
- Bijna uitsluitend snelwegkilometers
- brandstofverbruik 1 op 10 à 11.
- km stand 275.000
- de auto rijdt als de spreekwoordelijke brandweer

Mijn vragen zijn:

Weten jullie misschien nog andere mogelijkheden waar die olie gebleven kan zijn?
Weten jullie wellicht waardoor het veroorzaakt wordt?

Groeten,
Roel

thuur

Anderhalve liter op 2000 km is erg veel hoor :o! Zeker voor een 850... (Voor een Opel diesel is het acceptabel)

Ik neem aan dat je niet op gas rijdt.

Als je de auto start, zie je dan blauwe rook?
Als je vanaf stationair opeens plankgas geeft, zie je dan blauwe rook? (zowel in de vrij als rijdend)
Ben je wel eens achter de auto aan gereden? Ruik/zie je dan verbrande olie?
Zit er olie in het koelsysteem? Koelwater kleurt dan donker cq. zwart en voelt ook vettig aan.

Als jij/garage geen lek kunnen ontdekken dan MOET het wel via de motor verbrand zijn. Mede gestaaft door het feit dat je verbrande olie ruikt.

Gr 8)

Bas850

Citaat van: RoelW op 22-03-2005 23:35:57
Vanaf daar de automaat in z'n drie gezet en met 5200 toeren naar huis gereden.

In zijn drie gezet?? Altijd in zijn D of je moet heel langzaam rijden dus begrijp dit niet.

Bas
"to finish first, you first have to finish"

thuur

Citaat van: Ludo op 23-03-2005 09:24:24
Citaat van: thuur op 23-03-2005 00:14:24
Anderhalve liter op 2000 km is erg veel hoor :o! Zeker voor een 850...
Ik neem aan dat je niet op gas rijdt.

is ook veel als je op gas rijd hoor.
olie verbruik is dan juist minder.  ;)

Die link had ik zelf nog niet eens gelegd ;D
Ik bedoelde er dus niets mee ;)

Gr :-*

PS: weer wat geleerd 8)

ed

Kijk eens aan de onderkant van de motor. Hangt daar veel olie aan, of zie een klein plasje na parkeren?

Grote kans dat dan je krukas keerring stuk is. Ik heb dat ook, en merk af en toe ook dat hij stinkt doordat de olie bijvoorbeeld op de hete uitlaat komt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Hen3

Mijn 850 lekte ook olie na aanschaf en inderdaad bleek de krukaskeering lek te zijn. Deze is onder garantie 2x vervangen voordat het lekken over was.

....is trouwens een erg dure reparatie (in ieder geval bij een automaat), want de automaatbak moet er helemaal onderweg...

mehn

Citaat van: Bas850 op 23-03-2005 08:54:31
Vanaf daar de automaat in z'n drie gezet en met 5200 toeren naar huis gereden.
In zijn drie gezet?? Altijd in zijn D of je moet heel langzaam rijden dus begrijp dit niet.

Dat wil ik ook wel eens weten  ???

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Als de olie echt verbrand wordt in zulke hoeveelheden, dan zul je het niet alleen ruiken, maar zeer zeker ook zien. Je rijdt met een dergelijk verbruik dan continu met een dikke blauwe rookwolk achter je auto. Ik denk dat je het meer in een lekkage moet zoeken.
Ik heb begrepen dat de krukaskeerring nog wel eens voor problemen wil zorgen.
Ik vind je olie verbruik op zich ook al erg hoog. Ik hoef tussen de beurten nooit bij te vullen (ongeveer 0,5 L / 15000 km). Het motortje heeft toch al 500 k gelopen.

speedyT5

Dames, heren,

Het volgende is gebeurd. Vorige week dinsdag het oliepeil weer op max gezet met de gebruikelijke Shell Helix 10w. Daarna 's avonds vanuit Brussel teruggereden naar Rotterdam. Tot aan de grens heel rustig. Vanaf daar de automaat in z'n drie gezet en met 5200 toeren naar huis gereden.
Dit weekend rook ik voor het eerst verbrande olie als de auto stilstond na een rit (heen en weer A'dam - R'dam). Gisterenavond weer dezelfde geur. Vanochtend eens gekeken en bleek dat er twee liter olie bijmoest. Daar schro ik wel van dus ermee naar de dealer gegaan. Daar is onder het kleppendeksel gekeken en onder de auto maar nergens sporen van twee liter olie.
De andere optie die wij konden bedenken is dat het via de motor is verbrand maar dan moet je dat toch ruiken en zien lijkt mij.
Zowel ik als de dealer weten het niet meer.
Overige info:
- 2.5 20v
- normaal olieverbruik 1,5 liter op 2000 km.
- Bijna uitsluitend snelwegkilometers
- brandstofverbruik 1 op 10 à 11.
- km stand 275.000
- de auto rijdt als de spreekwoordelijke brandweer

Mijn vragen zijn:

Weten jullie misschien nog andere mogelijkheden waar die olie gebleven kan zijn?
Weten jullie wellicht waardoor het veroorzaakt wordt?

Groeten,
Roel

Waarom zet je de automaat in 3 en gaat met 5200 toeren vanaf de grens naar Rotterdam rijden??
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

RoelW

Waarom in z'n 3? Omdat ik met de automaat in D vrijwel nooit boven de 3000 toeren uitkom. Door af en toe eens flink toeren te maken Blijft 'ie lekker lopen en reageert beter op het gaspedaal. Als ik in D boven de 5000 toeren ga rijden zit ik, schat ik tegen de 200 km per uur aan. Dat vind ik te snel in Nederland in het donker met andere weggebruikers. 160 op de teller vind ik nog acceptabel.
Het was even zoeken maar de aanleiding hiervoor staat hier:

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=810;start=msg10417#msg10417

Sindsdien rijd ik eens in de zoveel maanden een half uurtje in z'n drie tussen de 4000 en 5000 toeren. Dit was de eerste keer dat ik volhardend 5000+ heb gereden. Overigens was het wel een feest om te doen.

Is de onderkant ook nat? Nee, de onderkant is niet natter dan anders. Er zit een bekende zweetplek bij het carter. Die zat er al toen ik de auto kocht. Dat vang ik op door olie toe te voegen. Revisie kan ook maar is duurder.

Komt er blauwe rook uit de uitlaat. Voor zover ik dat in de achteruitkijkspiegel kan zien niet. In zijn vrij in ieder geval niet en ik ruik ook geen verbrande olie bij de uitlaat. (ik neem aan dat dat de geur is die je ruikt als je achter een auto aanrijdt die een blauw rookspoor achter zich laat. Om hem in D te zetten en er achteraan te gaan rennen gaat mij net iets te ver. Van het weekend gaan er twee auto's naar Brussel. Ik zal eens in de andere er achteraan gaan rijden en goed kijken.

M a r c

De eerste GLT's uit 1991 en 1992 hadden een foutje in de cilinderkop waardoor er via de carterontluchting motorolie werd aangezogen en verbrand. Dit openbaart zich vooral op bochtige wegen. Wellicht is jouw wagen nooit gemodificeert?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

thuur

Of je hebt gewoon een lekke keerring.... Kan best veel olie uitkomen hoor ;)

Olie loopt naar het laagst gelegen punt wat de aftapplug van het carter is.

Gr 8)

RoelW

Daar zou ik niet raar van staan te kijken. Toen de auto voor de eerste beurt na de aanschaf (2002) naar de dealer ging werd er ook nog iets onder garantie vervangen wat in 1996 had moeten gebeuren. De auto zelf is op 26 april '92 toegelaten op de Nederlandse weg (Bijna jarig). Ik zal het aan de mannen van de dealer voorleggen.
Bedankt.
Roel

daytonawim

Maar blijft een feit dat je motor een half uur onder vollast aan het werk is, dat zal je olie verbruik zeker niet tengoede komen.
Gezien je (brandstof ) verbruik scheur je ook niet belachelijk hard doorgaans vermoed ik.

De recall actie van de dealer doet mij ook vermoeden dat ie niet erg vaak naar de dealer is geweest ( mogelijk slecht onderhoud ), want bij normaal en regelmatig onderhoud lijken deze motoren onversleitbaar.

Laat eens een compressie test doen, dat zal zeker wat uitkomsten geven voor wat betreft de conditie van de motor.
Zelf kan je ook even kijken naar het volgende : je olie vul dop er af halen en je hand vlak op de opening leggen, dan even wat gas laten geven, als je dan druk voelt op je hand is dat ook een slecht teken v.w.b. motor conditie.

Mijn 850 20v (lpg)  met 360 K op de klok verbruikt circa 1 liter op 30000 km bij normaal gebruik ( max 140 constant ) en af en toe een beetje harder.

thuur

Citaat van: daytonawim op 23-03-2005 22:49:40
Laat eens een compressie test doen, dat zal zeker wat uitkomsten geven voor wat betreft de conditie van de motor.
Zelf kan je ook even kijken naar het volgende : je olie vul dop er af halen en je hand vlak op de opening leggen, dan even wat gas laten geven, als je dan druk voelt op je hand is dat ook een slecht teken v.w.b. motor conditie.

Kun je stationair ook al voelen. Sommigen leggen de vuldop er los op, als deze 'danst' is het niet goed, als deze wordt aangezogen is het ok. Al is dit geen compressietest ;)

Citeer
Mijn 850 20v (lpg)  met 360 K op de klok verbruikt circa 1 liter op 30000 km bij normaal gebruik ( max 140 constant ) en af en toe een beetje harder.

Ja, dat moet ik ook zeggen: op 8.000 km heeft de mijne nog geen halve liter olie verbruikt (274dkm). Het meeste is trouwens op het kleppendeksel beland wegens een keiharde rubber van de vuldop :-X
Is inmiddels vervangen

Gr 8)