De tussenpaus: 855 2.5T Aut 1996

Gestart door Patrick Fluyt, 20-03-2016 21:55:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick Fluyt

Beste Roffelaars,

Mijn V70 Classic is motorisch overleden. Aangezien het een 2.5 10V LPI is met 387dkm is het vervangen van de motor overwogen maar gekozen is voor een tussenpaus, een 855 2.5T Aut.



en van de andere zijde:



Ik vond de auto ongeveer 1 uur voordat ik zou gaan kijken bij een Renault Saffrane 2.5 RXE, kennelijk moest het zo zijn:
Antraciet, grijs leer, automaat, SC805 en 239dkm NAP, het zag er goed uit op de foto's van de verkoper.

Op naar Nieuw-Vennep, daar bleek dat de auto bijna een 1 jaar had stilgestaan en hij wilde er toch wel heel graag afscheid van nemen.

De 855 ook van hem; het rook van binnen inderdaad naar lang geleden.
Maar de motor liep mooi rond, de automaat schakelde zoals verwacht en 193pk voelt beter dan 144, tandwieltje overleden rechterbuitenspiegel overleden.

En ja: het is een 2.5T, die kunnen kapot als je ze als een T5 gebruikt.
Ik wil echter een auto met voldoende vermogen en koppel, en dat heeft een 2.5T. Handig voor onze zware caravan.
Daarnaast had ik onthouden dat dit blok makkelijk te wisselen is met een T5...

Er was wel wat werk te doen, maar daar was de prijs dan ook naar, en er staat een Classic als onderdelenmagazijn te wachten....

Koop gesloten en in het donker naar huis gereden, als snel floepte het lambdalampje aan... ach...
Ook bleek de dashboardverlichting alleen nog maar de toerenteller te verlichten...ach...
De code zat nog bij de radio, in ider geval muziek, maar snel weer uitgedaan, het geluid van de motor klinkt zoveel mooier van de V70, en het rijdt stukken directer van de V70.

De volgende dag de auto op de brug gezet:

Olielekkage: druppels uit de IC, zweetsporen vanaf de aansluitingen van de IC/Radiateur, het blok is goed geconserveerd met olie, geldt ook voor het subframe, v-snaar is droog. Olielekkage achter van boven de turbo, vermoedelijk de nokkenaskeerringen gezien de sporen.

Sensor KVS blijft branden, na wat geschud gaat het uit om weer... te branden: Uitwisselen met de V70, er zitten ook scheurtjes in het plastic.

Endlink achteras kapot: achteraswissel.

Klem vulhals op de brandstoftank erg verroest.

Banden: vervangen; leve de V70

Via het forum een radiateur/IC gevonden.

Luchtfilterelement: compleet vergaan: daar paste de nieuwe voor de V70 dankbaar in.

Bij de dealer een complete carterventilatieset/vacuĆ¼mslangen/knietjes/koppelstukken/dashboardlampjes/ECClampjes/o-ringen en klemmen voor de olieleidingen/aansluitspul voor de airco/bougie's-verdelerkap-rotor/oliefilter besteld.

De bedoeling is om er de komende week mee aan de slag te gaan, doel is om de APK met een jaar te verlengen.

Nu ik overigens een week verder ben, de tussenpaus rijdt toch wel errug lekker.

Misschien het leer. want geen stoelverwarming, vervangen voor mijn T5R interieur, misschien dan ook maar op zoek naar een afstandsbediening, misschien het LPI toch overbouwen en een LPI inlaatspruitstuk zoeken? Tellertandwieltje vervangen?

Ik heb de afgelopen dagen de diverse blog's gelezen daarin staat meer dan voldoende informatie, ik ga proberen wat foto's te maken.
Morgen de IC scoren, woensdag lekker sleutelen.... :eusa_dance:
Wordt vervolgd...
                   

Jans Duiven

Top man, veel plezier met de 2.5T

Hans

Thunderstruck

In ieder geval beter dan een Renault!
Mooie wagen en een lekker rijdend project!

Patrick Fluyt

Na grondige bestudering van relevante topic's/Youtube-fimpjes, de afgelopen paar dagen bezig geweest met het geven van wat TLC aan de 2.5T

-Carterventilatie zat verstopt
-Nokkenas keerring inlaatzijde lek
-rotor/verdelerkap vervangen
-bougies vervangen
-diverse vacuĆ¼m delen vervangen

Bij het demonteren bleek de slang op het inlaatspruitstuk deels gescheurd, vandaar de olie bende. Slang besteld, echter vanwege leveringsproblemen pas in April. Slang a la Mc Gyver gemaakt

Een paar foto's







Alles weer in elkaar gezet, gestart en TLC werkt!!

Poeslief spinnend in het vooronder...alert op het gas en dankzij de winterbanden heerlijk stil.
Na twee keer wassen zelfs iets van glans....



Nu maar eens kijken hoe het gaat met een caravan ervoor...

classicT5

Ik zou  de caravan erachter doen ;)

Veel plezier ermee

Patrick Fluyt


BBS

Volvoloos....

UserID6342

Euhm, als dat potje en slang zo dichtgeslipt zitten, heb je dan wel de doorgang van het onderste gat naar het carter goed gecontroleerd of deze los is/was ?  Anders kun je het dadelijk nog een keer doen, maar dan met iets meer werk.....

Sbv

Dirk is me net voor... Kijk inderdaad de doorgang in het carter maar goed na. Dit ziet er al redelijk dicht gekoekt uit

Patrick Fluyt

De onderste doorgang zat behoorlijk dicht, zorgvuldig schoongemaakt. Stationair lopend komt er geen rook meer uit de peilstokbuis.
De Classic moet eerst van de brug af, dan kan de 850 erop en de olie eruit. Mss een idee om het carter eraf te halen, als ik dan tenminste bij dat buisje kom.
Ik had een druppel olie onder de turbo hangen, ik hoop dat dat verleden tijd is.
Alle IC buizen zaten aan de binnenkant behoorlijk onder de olie.

Het Lamda lampje is in ieder geval uit.

Ik had de originele kabelboom voor de trekhaak overgebouwd, nu iets geks:
Zonder caravan: rem ingedrukt is ook achteruitrijverlichting branden.
Met caravan aangesloten: zoals het hoort.

?

De caravan aangekoppeld gehad, wat is dat lekker zeg, koppel en een automaat, de 10klepper had er veel meer moeite mee. Ik ga echt de nivomat overzetten, en er zitten nog wel gele koni's onder.

Eerst morgen maar de eerste rit naar Slagharen en volgende week nog maar eens zoeken naar het achteruitrijlampenaanbijhetremmenDingetje.

Overigens, ik zit er zwaar over te dubben om mijn Vialle LPI over te bouwen, maar ik moet dan wel het inlaatspruitstuk aanpassen. Dat gaat een zoektocht worden.

Ik vermoed dat de 850 nog wel eens iets langer zou kunnen blijven, hij rijdt nu wel erg lekker.




)()()sT

Is je LPi installatie van de 10v wel toereikend voor een 2.5T? Je moet gewoon een turbo spruitstuk waar al voetjes van de injectoren inzitten zoeken. Zal vast wel nog ergens liggen...

Sbv

Citaat van: Patrick Fluyt op 25-03-2016 00:41:55
De onderste doorgang zat behoorlijk dicht, zorgvuldig schoongemaakt. Stationair lopend komt er geen rook meer uit de peilstokbuis.
De Classic moet eerst van de brug af, dan kan de 850 erop en de olie eruit. Mss een idee om het carter eraf te halen, als ik dan tenminste bij dat buisje kom.
Ik had een druppel olie onder de turbo hangen, ik hoop dat dat verleden tijd is.
Alle IC buizen zaten aan de binnenkant behoorlijk onder de olie.

Het Lamda lampje is in ieder geval uit.

Ik had de originele kabelboom voor de trekhaak overgebouwd, nu iets geks:
Zonder caravan: rem ingedrukt is ook achteruitrijverlichting branden.
Met caravan aangesloten: zoals het hoort.

?

De caravan aangekoppeld gehad, wat is dat lekker zeg, koppel en een automaat, de 10klepper had er veel meer moeite mee. Ik ga echt de nivomat overzetten, en er zitten nog wel gele koni's onder.

Eerst morgen maar de eerste rit naar Slagharen en volgende week nog maar eens zoeken naar het achteruitrijlampenaanbijhetremmenDingetje.

Overigens, ik zit er zwaar over te dubben om mijn Vialle LPI over te bouwen, maar ik moet dan wel het inlaatspruitstuk aanpassen. Dat gaat een zoektocht worden.

Ik vermoed dat de 850 nog wel eens iets langer zou kunnen blijven, hij rijdt nu wel erg lekker.




ook de doorgang naar beneden gecontroleerd ? Niet enkel de onderste opening in het blok maar ook het pijpje wat daar naar beneden gaat. Kan je controleren met bijv een stuk ijzerdraad

UserID6342

Net wat Sander zegt, dat is het belangrijkste gedeelte.... En zit dat maar enigszins dicht, trek het carter er maar onder vandaan.

Patrick Fluyt

Kan dat pijpje via het carter benaderd worden? Welke inlaatspruitstukken passen op deze motor?

UserID6342

Over pijpje; ja kan als het carter weg is.  Je kunt dat vierkante pijpje dan schoonmaken in het carter (zal wel dicht zitten), de 'hoek' naar het oliepotje toe, prik je zo door en kun je ook bij.